Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering, hur stor sannolikheten för godkänt?

1.1 miljon i blanco är inte rimligt med 450k brutto inkomst.
Det beror ju som sagt på vad man lägger in i begreppet ”rimligt” -i detta fall handlar det om det är möjligt att klara av ekonomiskt att betala månadskostnaderna. Ett bolån på 1,1 miljoner med runt 3% är väldigt rimligt sett till inkomsten till exempel, medan 1,1 miljoner i sms-lån med 50% ränta inte är det. Varav jag uppmanade TS att utifrån hans exakta förhållanden bör se över om han över tid kan göra något för att till exempel förbättra sina lånevillkor, och på så rätt gå runt.

Det finns nog ganska många här som har liknande skuldsättning men går runt hyfsat -så det är inte så svart eller vitt.

Det kan ju dock tala emot en sanering om hushållet har ekonomi att överleva. Som gifta så har ni ett ansvar mot varandra att hjälpas åt. Så har din fru 20,000 över varje månad så kommer den totala ekonomin i hushållet vara så pass bra att en skuldsanering kan bli svår.
Det funkar inte riktigt så, utan det handlar om vilken inkomst man har, vilken inkomst frun har, bostadskostnader, relevanta andra kostnader, deras normalbelopp osv, samt hur stort betalutrymmet blir efter proportionering samt vilka kostnader det är på skulderna och hur lång tid det skulle ta att betala av dem. Man kan mycket väl vara kvalificerat insolvent om man har 1.1 miljoner i skuld och en årsinkomst på 450000 och en fru med högre lön. Men självklart räknas det ju på att den med högre lön ska stå för större del av de gemensamma kostnaderna.

Det stämmer inte helt faktiskt -det kan finnas säkerhetsklassade tjänster där man faktiskt är lagligt bunden till att informera sin arbetsgivare om risker föreligger, exempelvis ökad skuldsättning. I de flesta fall kan man undvika att avsluta anställningen just för att den anställda är ärlig om de ökade riskerna, och tvärtom avsluta den just för att den anställde inte varit det,
Skulle gärna vilja se vart det specifieras att du måste meddela din chef eller arbetsgivare att du har skulder hos KFM. Många gånger så går det inte att dölja pga utmätning osv, men jag skulle vilja se ett avtal där du är skyldig att meddela.

Att du blir uppsagd pga skulder tror jag inte någon arbetsgivare får lov att göra, däremot kan det kanske vara aktuellt med omplacering/ändring av arbetsuppgifter. Men jag blir gärna motbevisad.

Det beror ju som sagt på vad man lägger in i begreppet ”rimligt” -i detta fall handlar det om det är möjligt att klara av ekonomiskt att betala månadskostnaderna. Ett bolån på 1,1 miljoner med runt 3% är väldigt rimligt sett till inkomsten till exempel, medan 1,1 miljoner i sms-lån med 50% ränta inte är det. Varav jag uppmanade TS att utifrån hans exakta förhållanden bör se över om han över tid kan göra något för att till exempel förbättra sina lånevillkor, och på så rätt gå runt.

Det finns nog ganska många här som har liknande skuldsättning men går runt hyfsat -så det är inte så svart eller vitt.
Håller med till viss del. TS skriver att hans ekonomi inte kan hantera en sjukdag vilket tyder på att han har för höga kostnader. Om det är enbart pga lån eller annat låter jag vara osagt. Men så som TS lägger fram det verkar det vara pga lånen.
Sen är det som sagt inte enbart hans situation som granskas vid en skuldsanering utan det är hushållets gemensamma ekonomi. Så bara för att TS inte går runt utan behöver "låna" av sin fru, vars ekonomi vi inte vet något om så betyder det inte att skuldsanering är aktuellt men det är inte en bedömning vi kan göra baserat på den informationen vi har. Det kan likväl vara så att frugan har miljoner på banken och då blir det definitivt inte någon skuldsanering. https://lagen.nu/dom/rh/2010:59

Skulle gärna vilja se vart det specifieras att du måste meddela din chef eller arbetsgivare att du har skulder hos KFM. Många gånger så går det inte att dölja pga utmätning osv, men jag skulle vilja se ett avtal där du är skyldig att meddela.

Att du blir uppsagd pga skulder tror jag inte någon arbetsgivare får lov att göra, däremot kan det kanske vara aktuellt med omplacering/ändring av arbetsuppgifter. Men jag blir gärna motbevisad.

Det får du i allra högsta grad.
Jag fick sparken på grund av skulder och så även många utav mina kollegor, eller ja många och många ett par stycken.
Nu när jag har skuldsanering är jag dock tillbaka i samma bransch då jag officiellt inte har skulder.

Bank/Finans/Försäkringsförmedling är i månt och mycket stenhårda. Inte alla yrken inom dessa segment men många.

Kan också tillägga att omplacering hade kanske fungerat men om du anställer någon att förmedla försäkringar och du har 12 personer som har skulder då är det ganska svårt att skapa 12 nya tjänster och du kan ju inte heller omplacera dom till att exempelvis reglera skador när dom inte har kompetensen - eller utbildningen.

Absolut, kika in Säkerhetsskyddslag (2018:585). I anställningsavtalen för säkerhetsklassade tjänster -särskilt de högre, så framgår det oftast i det enskilda anställningsavtalet att arbetstagaren måste meddela sin arbetsgivare ifall omständigheter som påverkar ens säkerhetsklassning ändras. Då arbetsgivaren ofta gör löpande kontroller på detta och en ändrad säkerhetsklassning kan leda till omplacering eller i värsta fall uppsägning så ligger det i arbetstagarens intresse att vara proaktiv med att meddela detta själv.

Jag har skrivit sådana anställningsavtal själv för ett antal arbetsgivare, men kan tyvärr inte dela information om vilka på grund av sekretess.

Håller med till viss del. TS skriver att hans ekonomi inte kan hantera en sjukdag vilket tyder på att han har för höga kostnader. Om det är enbart pga lån eller annat låter jag vara osagt. Men så som TS lägger fram det verkar det vara pga lånen.
Sen är det som sagt inte enbart hans situation som granskas vid en skuldsanering utan det är hushållets gemensamma ekonomi. Så bara för att TS inte går runt utan behöver "låna" av sin fru, vars ekonomi vi inte vet något om så betyder det inte att skuldsanering är aktuellt men det är inte en bedömning vi kan göra baserat på den informationen vi har. Det kan likväl vara så att frugan har miljoner på banken och då blir det definitivt inte någon skuldsanering. https://lagen.nu/dom/rh/2010:59
Vad är det du inte håller med om menar du? Jag har inte uttalat mig om skuldsanering, endast rekommenderat att TS bör se över sina lånevillkor och andra utgifter då det inte borde vara omöjligt att hantera den skulden han har i förhållande till hans inkomst (beroende på räntor, hur många lån etc etc) och att han kanske kan få bättre villkor längre fram som gör hans situation hållbar.

12. Vilka krav ställs på anställda?
En anställd förmedlare ska ha lämplig kunskap och kompetens för den
verksamhet som ska utövas.
Vidare får en anställd som ska förmedla försäkringar inte:

1. vara underårig, i konkurs, underkastad näringsförbud eller ha förvaltare
enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken.

2. de senaste fem åren ha dömts för brott eller medhjälp till brott mot 8-
12, 14 eller 15 kap. brottsbalken, skattebrottslagen, lagen om förbud
mot juridiskt eller ekonomiskt biträde eller lagen om straff för
marknadsmissbruk vid handel med finansiella instrument för vilket det
lägsta föreskrivna straffet är fängelse,

3. ha skulder som överstiger 100 000 kronor och som verkställs hos
Kronofogdemyndigheten,

Mitt jobb är inte säkerhetsklassad men för 2-3 år sedan pratade jag med HR om att anställa en som hade skuld hos KF. HR chefen sa att beslutet ligger hos mig men att hon inte rekommenderar det. Jag ska fundera mer på det innan jag beslutar något. Är dock fortfarande kluven på det här med saneringen

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp