Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering hos Kronofogden med hög inkomst och stora lån – vad gäller?

Anledningen till att vi har en sån dyr bil är att min man har sin pappa och bror utomlands. ( Ej i samma land). Hans pappa är sjuk och han behöver kunna ta sig till honom med kort varsel. Det går flyg men han har enorm fobi för flyg, han försökte flyga när hans mamma låg inför döden men det resulterade i att han svimmade och kunde inte gå ombord, han hann inte träffa sin mamma. Det är enbart därför som vi behöver en pålitlig bil. Vi tänkte förklara detta till kronofogden och hoppas på att de kan förstå vår situation. Vi kanske kan ”bekosta” halva bilkostanden och att de tar den andra halvan.
Ingen chans dom tar hänsyn till det som du skrev ovan.
Vi har sålt bilen som kostat dubbelt mindre än den som ni har tröts vi hade stor behöv av den av olika anledningar.

Sälj bilen så du har gjort allt va du kunnat göra för att minska era utgifter.

Anledningen till att vi har en sån dyr bil är att min man har sin pappa och bror utomlands. ( Ej i samma land). Hans pappa är sjuk och han behöver kunna ta sig till honom med kort varsel. Det går flyg men han har enorm fobi för flyg, han försökte flyga när hans mamma låg inför döden men det resulterade i att han svimmade och kunde inte gå ombord, han hann inte träffa sin mamma. Det är enbart därför som vi behöver en pålitlig bil. Vi tänkte förklara detta till kronofogden och hoppas på att de kan förstå vår situation. Vi kanske kan ”bekosta” halva bilkostanden och att de tar den andra halvan.
Jag kunde inte heller ta mig till min pappa när han låg för döden under min skuldsanering pga för höga kostnader att flyga (inom Sverige men typ 85 mil) och för opålitlig bil (dessutom för dyrt att åka med den med). Smällar man får ta.

Det håller aldrig som motivering tyvärr. Och det är ju inte kronofogden som tar halva kostnaden det är ju dem du är skyldig pengar så lycka till med att dem är "snälla* med det

Tyvärr så håller inte det argumentet. Ni måste reducera alla skulder som går innan ni kan få inledande. Sälj bilen och köp en billig bil, det som blir över betalar in på skulderna.
Vid en skuldsanering så tittar man på två saker, skälighet och insolvens.
Skälighet= att man gjort allt i sin makt att förändra situationen, sålt allt som går att sälja, flytta till billigare boende, öka inkomster, förhandla med lånebolagen, inkassobolagen, slutat skuldsätta sig med en tydlig brytpunkt mm mm
Insolvens= Att man inte kommer att kunna bli skuldfri inom 10-15 år.
Jag hade väntat med ansökan tills ni har gjort allt för att öka er chans att få beviljad skuldsanering.
Lycka till.

"Hej kära borgenärer. Vi har lånat massvis med pengar och vill nu inte betala något. Däremot så vill vi gärna behålla en tillgång värd 500k som kostar skjortan varje månad, denna kostnad vill vi givetvis inte behålla och tycker ni ska betala även denna."

Något sånt? haha

"Hej kära borgenärer. Vi har lånat massvis med pengar och vill nu inte betala något. Däremot så vill vi gärna behålla en tillgång värd 500k som kostar skjortan varje månad, denna kostnad vill vi givetvis inte behålla och tycker ni ska betala även denna."

Något sånt? haha
Funkar inte världen så?😱

Ni är inte mentalt redo för någon skuldsanering. Punkt.

Något sånt?

Något sånt? haha
Vi kan fortsätta betala på billånet själva. Saken är den att lånet på bilen är 500k men vi får ca 400k för den. Säljer jag den så har jag 100 k i förlust som jag ska fortsätta att betala av fast jg har ingen bil.

Tyvärr så håller inte det argumentet. Ni måste reducera alla skulder som går innan ni kan få inledande. Sälj bilen och köp en billig bil, det som blir över betalar in på skulderna.
Vid en skuldsanering så tittar man på två saker, skälighet och insolvens.
Skälighet= att man gjort allt i sin makt att förändra situationen, sålt allt som går att sälja, flytta till billigare boende, öka inkomster, förhandla med lånebolagen, inkassobolagen, slutat skuldsätta sig med en tydlig brytpunkt mm mm
Insolvens= Att man inte kommer att kunna bli skuldfri inom 10-15 år.
Jag hade väntat med ansökan tills ni har gjort allt för att öka er chans att få beviljad skuldsanering.
Lycka till.
Tack!
Som jag skrev innan till någon så är bilen värd ca 400 k men billånet är på 500k, alltså skulle jag sälja den med förlust på 100k. Jag har då en skuld men ingen tillgång. Min förhoppning är att Kronofogden kanske inser att vi skulle kunna betala av en stor fel av vår skuld eftersom vi har höga inkomster men just nu har vi svårt för det med tanke på höga räntor

Tack!
Som jag skrev innan till någon så är bilen värd ca 400 k men billånet är på 500k, alltså skulle jag sälja den med förlust på 100k. Jag har då en skuld men ingen tillgång. Min förhoppning är att Kronofogden kanske inser att vi skulle kunna betala av en stor fel av vår skuld eftersom vi har höga inkomster men just nu har vi svårt för det med tanke på höga räntor
Men då kan ni ju betala av en stor del av era skulder nu med? Tillslut så är det kanske hanterbar med snöbolls metoden.

Haräven läst igenom tråden och man söker inte skuldsanering tillsammans måste ju söka var för sig. Så på din ansökan kollar dem ju bara på dina lån och kanske inte är tillräckligt mkt för att det inte ska kunna gå att lösa sj. Har ni lån tillsammans och en av er får sanering så hjälper inte det heller för då måste den andra ändå betala fullt ut på lånet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp