Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering, för och nackdelar?

Angående skuldsanering, vilka för och nackdelar ser ni? Gentemot att reda ut det själv.

Som en som sökte skuldsanering (avslag) och nu löser det själv säger jag:

Fördelar lösa själv: jag bestämmer själv takten och hur mycket jag ska extra amortera varje månad. Nån månad mer och nån mindre. Fick löneförhöjning, det gick rakt ner i min ficka, ingen omprövning och risk bli av med skuldsaneringen. Jag fick ner räntor på mitt lån -> snabbare skuldfri alternativt mer att leva på varje månad. Jag är inte beroende av att förbehållsbelopp ska höjas tex dessa tider när ens utgifter ökar. Jag har mer pengar att leva på än vid skuldsanering.

Fördelar skuldsanering: man vet att det finns ett slut, som dessutom kan komma snabbare än att lösa själv. Slippa förhandla om räntor mm. Allt sådant sköts ju åt en, du ska ”bara” se till att följa betalplanen så tar helvetet slut, det är jäkligt najs säkert även om såklart tufft leva på tight budget. Två betalfria månaderna kan ge ordentlig buffert om man har hög lön och sprider ut på övriga månader.

Som en som sökte skuldsanering (avslag) och nu löser det själv säger jag:

Fördelar lösa själv: jag bestämmer själv takten och hur mycket jag ska extra amortera varje månad. Nån månad mer och nån mindre. Fick löneförhöjning, det gick rakt ner i min ficka, ingen omprövning och risk bli av med skuldsaneringen. Jag fick ner räntor på mitt lån -> snabbare skuldfri alternativt mer att leva på varje månad. Jag är inte beroende av att förbehållsbelopp ska höjas tex dessa tider när ens utgifter ökar. Jag har mer pengar att leva på än vid skuldsanering.

Fördelar skuldsanering: man vet att det finns ett slut, som dessutom kan komma snabbare än att lösa själv. Slippa förhandla om räntor mm. Allt sådant sköts ju åt en, du ska ”bara” se till att följa betalplanen så tar helvetet slut, det är jäkligt najs säkert även om såklart tufft leva på tight budget. Två betalfria månaderna kan ge ordentlig buffert om man har hög lön och sprider ut på övriga månader.
Mitt i prick

För mig var det bara fördelar.
Efter att jag insåg att jag inte löser min situation med mängden och storleken på mina lån var jag fast besluten att leva med löneutmätning resten av livet.
När det så blev beviljad skuldsanering istället så såg jag en framtid med ett slut på alla skulder.
Nu är framtiden här, dvs, jag är klar :)

Under tiden med sanering var de två betalningsfria månaderna, samt att jag fick behålla min skatteåterbäring varje år, såklart positivt och hjälpte mycket.

Fanns inga nackdelar för mig eftersom jag hela tiden såg slutet.

Senast ändrad:
Endast fördelar, alternativet hade varit en mardröm, och var även det om så än bara i fantasin fram till beviljat även om jag bara var skuldsatt någon månad (kk i AB pga pandemi med personlig borgen) där även året före kk-beslutet var vidrig pga att jag insåg att jag skulle bli betalningsansvarig och få ett skuldberg i knät - utöver att göra både mig och mina anställda arbetslösa i samma veva. Ångest.
Idag känner jag endast tacksamhet och fokus ligger enbart på att göra det bästa av allt. Hade aldrig haft med KFM att göra innan dess förutom att som arbetsgivare redovisa inkomster rörande fd anställda och bara loggan på kuvertet representerade mörker och träldom, nu känner jag istället en enorm ödmjukhet och respekt för myndigheten.

Personligen ser jag skuldsanering enbart som något positivt.
Efter drygt 9 år med löneutmätning med allt vad skam det bär med sig utöver den rent fysiska stressen och pressen är skuldsanering befriande.
Man dock hoppas ett beloppen justeras inom kort för både sanering och utmätning för att ge människorna en ärlig chans att kunna hålla sig flytande.

Hur funkar det när skulden ligger hos ex gothia men ägs av ett annat bolag. Vem tar krf kontalt med eller anmäler skulder vid poit ?

Många av mina skulder administreas av gothi inkasso men ägs av ett bolag som heter IFA finance som verkar köpa upp sms låneskulder.

Hur funkar det när skulden ligger hos ex gothia men ägs av ett annat bolag. Vem tar krf kontalt med eller anmäler skulder vid poit ?

Många av mina skulder administreas av gothi inkasso men ägs av ett bolag som heter IFA finance som verkar köpa upp sms låneskulder.
Det är lånebolagen som anmäler in skulden då de bevakar poit så även om de bytt bolag så brukar det lösa sig.

Personligen ser jag skuldsanering enbart som något positivt.
Efter drygt 9 år med löneutmätning med allt vad skam det bär med sig utöver den rent fysiska stressen och pressen är skuldsanering befriande.
Man dock hoppas ett beloppen justeras inom kort för både sanering och utmätning för att ge människorna en ärlig chans att kunna hålla sig flytande.
Oj, nio år med utmätning du är verkligen värd din sanering.
Håller med om det med att höja förbehållsbeloppet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp