- Meddelanden
- 3
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 1
Angående skuldsanering, vilka för och nackdelar ser ni? Gentemot att reda ut det själv.
Mitt i prickSom en som sökte skuldsanering (avslag) och nu löser det själv säger jag:
Fördelar lösa själv: jag bestämmer själv takten och hur mycket jag ska extra amortera varje månad. Nån månad mer och nån mindre. Fick löneförhöjning, det gick rakt ner i min ficka, ingen omprövning och risk bli av med skuldsaneringen. Jag fick ner räntor på mitt lån -> snabbare skuldfri alternativt mer att leva på varje månad. Jag är inte beroende av att förbehållsbelopp ska höjas tex dessa tider när ens utgifter ökar. Jag har mer pengar att leva på än vid skuldsanering.
Fördelar skuldsanering: man vet att det finns ett slut, som dessutom kan komma snabbare än att lösa själv. Slippa förhandla om räntor mm. Allt sådant sköts ju åt en, du ska ”bara” se till att följa betalplanen så tar helvetet slut, det är jäkligt najs säkert även om såklart tufft leva på tight budget. Två betalfria månaderna kan ge ordentlig buffert om man har hög lön och sprider ut på övriga månader.

Det är lånebolagen som anmäler in skulden då de bevakar poit så även om de bytt bolag så brukar det lösa sig.Hur funkar det när skulden ligger hos ex gothia men ägs av ett annat bolag. Vem tar krf kontalt med eller anmäler skulder vid poit ?
Många av mina skulder administreas av gothi inkasso men ägs av ett bolag som heter IFA finance som verkar köpa upp sms låneskulder.
Oj, nio år med utmätning du är verkligen värd din sanering.Personligen ser jag skuldsanering enbart som något positivt.
Efter drygt 9 år med löneutmätning med allt vad skam det bär med sig utöver den rent fysiska stressen och pressen är skuldsanering befriande.
Man dock hoppas ett beloppen justeras inom kort för både sanering och utmätning för att ge människorna en ärlig chans att kunna hålla sig flytande.