Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering, fått förslag. När godkänt?

Tänkte faktiskt på det, godkände betalplan i slutet på december. resekortet för kollektivtraffik har höjts 2024-01-01. Stog i valet om man skulle meddela det till handläggaren för att få 50kr mer.

Slutade med att jag bara höll käft och tar kostnaden. Vill inte att en ny betalplan ska skickas ut för godkännande om dom redan godkänt 1 gång eller accepterat delgivning utan att yttra sig.
Det sista jag vill ge, är bankerna är en ny chans att yttra sig för 50kr i månaden
Vänder mig till dig då du har mycket kunskap kring skuldsanering. Jag försöker själv att finna information men känner att jag inte riktigt hittar svar alla gånger. Funderar kring det slutgiltiga beslutet om skuldsanering som jag väntar på. Jag godkände förslaget till betalplan den 18/11 2025 och nu har det gått lite drygt 7 veckor sedan dess. Är det så att borgenärerna/bankerna har 2 veckor på sig att yttra sig om betalplanen varefter jag godkänt den? Är gången sådan att de därefter blir delgivna? Har borgenärerna/bankerna någon angiven deadline från KF att "svara senast...." eller är det som många skriver att det kan gå flera månader innan de svarar på delgivningen? När jag fick förslag till betalplan så stod det "svara senast 18/11" men har inte motparten någon fast tidpunkt för svar senast?
Låt säga att någon eller alla har invändningar, kommer KF att hantera dessa utifrån ärendets karaktär (avslå) eller blir det automatisk Tingsrättsförfarande för varje invändning? Det är ju en fruktansvärd smärtsam väntan på hela processen och det enda handläggaren (mycket vänlig sådan) sa den 18 nov var att "du får nog inget besked före jul utan det blir nog i starten av januari". Handläggaren sa även "och jag hoppas jag inte behöver kontakta dig däremellan". Hur tyder man det? Kan det vara gällande invändningar som man får svara för? Jag tror och hoppas på ett positivt besked men väntan äter upp mig. Är det vanligt att man så långt in i processen och utan förvarning får ett brev i Kivra "avslag"? Någon som fallit på mållinjen och vad har det berott på? Tacksam för all input!

Nu är det olika för alla. Men oftast är det 1-2 borgenärer man har som inte svarar på delgivning av betalplan och bockar i rutan med att dom godkänner. Efter tiden för sista delgivningspåminnelsen gått ut så räknas dom som borgenärerna som delgivna och det står på kö hos handläggaren för beslut.

För mig tog det ganska exakt 11 veckor från att jag ringde och godkände förslaget med betalplan till beslut och vet minst 3 här på forumet där det tagit ungefär 11 veckor från godkänt förslag till beslut.

Jag skulle tippa att det är så för dig med. Alla borgenärer har godkänt betalplanen utom 1-2 stycken och dom svarar inte på delgivningar helt enkelt. Ca 4 veckor kvar tills du får beslut om jag ska gissa.

Om någon borgenär yttrar sig om betalplanen eller annan del av förslaget så lär du få veta det av handläggaren. Det är bara att ringa eller maila och fråga handläggaren hur det går i processen och att du är nyfiken på att veta om alla har godkänt förslaget.

Tack för att du tar dig tid att svara!
Kan det vara så att borgenärerna har ca 10 v på sig att svara? Konstigt ändå att de kan hoppa över att svara... En oerhört lång tid som de får på sig iaf. Jag tycker ju att om någon yttrar sig så borde det ha inkommit skyndsamt? Man tänker i alla led och själv är jag så rädd för att ringa handläggaren för jag har fått för mig att det kan ligga i fatet om man frågar (tjatar). Kontaktade du handläggaren på eget initiativ någon gång under processen och ställde frågor?
När du fick det slutgiltiga beslutet efter 11 veckor, kom det i Kivra och stod det där att det var godkänt? Eller ringde handläggaren dig?

När det har gått nästan 2 månader så tycker jag inte är tjatigt att höra av sig en gång för att kolla status. Jag gjorde det och fick veta att alla godkänt utom Avida och Intrum som inte skrivt på delgivning/delgivningpåminnelse.

Efter det så väntade jag någon vecka på beslut - som kom dag 77 eller dag 78 från att jag accepterat förslaget med betalplan, ganska exakt 11 veckor. Hade en kontakt till med handläggaren och det var ca 3.5 vecka efter beslut då jag mailade och frågade om beslutet vunnit laga kraft eller om någon inkommit med överklagan. Fick skriftligt tillbaka att beslutet vunnit lagakraft. Egentligen har man ingen handläggare efter beslut, men hon valde att svara ändå.

Tack för svar! Kommer något meddelande på Kivra att det slutligen är godkänt/icke godkänt? Eller ser man det först när/om skulderna försvinner från KF?
När jag i det inledande samtalet med handläggaren fick frågan när jag tänker gå i pension så svarade jag om ca 2,5 år om hälsan är med och jag orkar jobba. Jag informerade även om att makens tjänstepension inte längre kommer utbetalas efter 2,5 år.
Jag har försökt söka på nätet men hittar inget riktigt om vad som skulle hända om jag pga ohälsa aviserar att jag går i pension till sommaren, dvs 1 år tidigare än jag nämnde i samtalet. Kan de upphäva skuldsaneringen och tycka jag är oansvarig som pga hälsoskäl inte kan jobba längre? Denna betalplan är på 5 år och förutsätter jag jag jobbar så länge men känner att jag rent kroppsligt inte kommer att orka jobba till 68 år...

Nu är det olika för alla. Men oftast är det 1-2 borgenärer man har som inte svarar på delgivning av betalplan och bockar i rutan med att dom godkänner. Efter tiden för sista delgivningspåminnelsen gått ut så räknas dom som borgenärerna som delgivna och det står på kö hos handläggaren för beslut.

För mig tog det ganska exakt 11 veckor från att jag ringde och godkände förslaget med betalplan till beslut och vet minst 3 här på forumet där det tagit ungefär 11 veckor från godkänt förslag till beslut.

Jag skulle tippa att det är så för dig med. Alla borgenärer har godkänt betalplanen utom 1-2 stycken och dom svarar inte på delgivningar helt enkelt. Ca 4 veckor kvar tills du får beslut om jag ska gissa.

Om någon borgenär yttrar sig om betalplanen eller annan del av förslaget så lär du få veta det av handläggaren. Det är bara att ringa eller maila och fråga handläggaren hur det går i processen och att du är nyfiken på att veta om alla har godkänt förslaget.

Det stämmer inte att man borgenärer anses delgivna en viss tid efter påminnelse gått ut. I vissa fall kan det vara så men långt ifrån alla.

Det stämmer inte att man borgenärer anses delgivna en viss tid efter påminnelse gått ut. I vissa fall kan det vara så men långt ifrån alla.
Brukar ta ca 11 veckor+- lite tid från att man godkänt till förslag till beslut i varje fall om inte borgenär svarar på delgivning. Det sker ett beslut i varje fall oavsett om dom räknas som delgivna eller hur man räknar vid ej svar

Brukar ta ca 11 veckor+- lite tid från att man godkänt till förslag till beslut i varje fall om inte borgenär svarar på delgivning. Det sker ett beslut i varje fall oavsett om dom räknas som delgivna eller hur man räknar vid ej svar
Nej så är det inte. Det ska delges.
Ingen behöver ha skrivit på något dock, går delges på andra vis.

Konstaterar att detta är en lång process. Jag ansökte veckan innan jul 2024.
Säg om det dessutom av några blir lämnat till Tingsrätt efter ca 11 veckor då blir säkerligen även det en lång process. Någon som har erfarenhet på hur lång tid sådant kan ta?
Jag vågar inte ta ut någon glädje än men tycker det är bra att det finns möjlighet att söka skuldsanering. Det man skulle önska är att väntetiden kunde halveras och att de sänkte antal år till 3 eller 4 år på längden av en skuldsanering.

Är det någon på forumet som varit i skarven av pension och gått från inkomst till pension och har erfarenhet av hur KF ser på detta och om det kanske leder till att planen bryts?
Det är naturligtvis inget jag medvetet planerar men känner väl till mitt hälsoläge som inte är alltför bra där sjukdomar jag har inte blir bättre utan snarare sämre.

Konstaterar att detta är en lång process. Jag ansökte veckan innan jul 2024.
Säg om det dessutom av några blir lämnat till Tingsrätt efter ca 11 veckor då blir säkerligen även det en lång process. Någon som har erfarenhet på hur lång tid sådant kan ta?
Jag vågar inte ta ut någon glädje än men tycker det är bra att det finns möjlighet att söka skuldsanering. Det man skulle önska är att väntetiden kunde halveras och att de sänkte antal år till 3 eller 4 år på längden av en skuldsanering.

Är det någon på forumet som varit i skarven av pension och gått från inkomst till pension och har erfarenhet av hur KF ser på detta och om det kanske leder till att planen bryts?
Det är naturligtvis inget jag medvetet planerar men känner väl till mitt hälsoläge som inte är alltför bra där sjukdomar jag har inte blir bättre utan snarare sämre.

Räkna med någon månad hos tingsrätt, kan variera mycket beroende på vilken tingsrätt du tillhör. Ärendet är inte prioriterat.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp