- Meddelanden
- 598
- Mottagna reaktioner
- 162
- Poäng
- 357
Vänder mig till dig då du har mycket kunskap kring skuldsanering. Jag försöker själv att finna information men känner att jag inte riktigt hittar svar alla gånger. Funderar kring det slutgiltiga beslutet om skuldsanering som jag väntar på. Jag godkände förslaget till betalplan den 18/11 2025 och nu har det gått lite drygt 7 veckor sedan dess. Är det så att borgenärerna/bankerna har 2 veckor på sig att yttra sig om betalplanen varefter jag godkänt den? Är gången sådan att de därefter blir delgivna? Har borgenärerna/bankerna någon angiven deadline från KF att "svara senast...." eller är det som många skriver att det kan gå flera månader innan de svarar på delgivningen? När jag fick förslag till betalplan så stod det "svara senast 18/11" men har inte motparten någon fast tidpunkt för svar senast?Tänkte faktiskt på det, godkände betalplan i slutet på december. resekortet för kollektivtraffik har höjts 2024-01-01. Stog i valet om man skulle meddela det till handläggaren för att få 50kr mer.
Slutade med att jag bara höll käft och tar kostnaden. Vill inte att en ny betalplan ska skickas ut för godkännande om dom redan godkänt 1 gång eller accepterat delgivning utan att yttra sig.
Det sista jag vill ge, är bankerna är en ny chans att yttra sig för 50kr i månaden
Låt säga att någon eller alla har invändningar, kommer KF att hantera dessa utifrån ärendets karaktär (avslå) eller blir det automatisk Tingsrättsförfarande för varje invändning? Det är ju en fruktansvärd smärtsam väntan på hela processen och det enda handläggaren (mycket vänlig sådan) sa den 18 nov var att "du får nog inget besked före jul utan det blir nog i starten av januari". Handläggaren sa även "och jag hoppas jag inte behöver kontakta dig däremellan". Hur tyder man det? Kan det vara gällande invändningar som man får svara för? Jag tror och hoppas på ett positivt besked men väntan äter upp mig. Är det vanligt att man så långt in i processen och utan förvarning får ett brev i Kivra "avslag"? Någon som fallit på mållinjen och vad har det berott på? Tacksam för all input!