Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering deluxe - Vägen till frihet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om man har blivit beviljad en skuldsanering oavsett om man är sjukskriven, går på akassa eller jobbar. Har en betalplan eller nollplan. Hur blir det med underhållsstödet som man måste betala ? Eller måste man fortsätta söka anstånd på underhållsstöd till saneringens slut? För jobbar man så får man väl inget anstånd för underhållsstöd?

Senast ändrad:
Nä precis. När kfm menar att man inte får dra på sig nya skulder det innefattar väl inkasso också? Eller det får inte registreras nya skulder hos kfm efter ansökningstiden? Finns det folk som har skuldsanering men råkat få skulder till inkasso som man gjort en avbetalningsplan på som man sköter förövrigt? Detta är ett exempel bara...
Alltså fakturor som förfallit och går vidare är inte någon ny skuld, den enkla modellen är att tänka att inkomsten du har ska du betala det du måste med, ”kontant”. Vet inte hur det är med underhåll men det och CSN (om du ev vill studera, men hört olika att skulden kan frysas osv så värt att kolla kanske) är väl det enda jag hade betalat, förutom levnadskostnaderna då.

Alltså fakturor som förfallit och går vidare är inte någon ny skuld, den enkla modellen är att tänka att inkomsten du har ska du betala det du måste med, ”kontant”. Vet inte hur det är med underhåll men det och CSN (om du ev vill studera, men hört olika att skulden kan frysas osv så värt att kolla kanske) är väl det enda jag hade betalat, förutom levnadskostnaderna då.
Tack för svar. Så med andra ord är det, att det inte får registreras en ny skuld hos kfm.
Ja det förstår jag. Varför "kontant"?
Ville bara veta hur "nya skulder" räknas om man exempelvis har en sanering. Jag tog upp frågan för någon dag sedan med kfm om csn. Exempelvis om man har ett jobb och betalplan och väljer då att studera så kan skuldsaneringen avbrytas då man självmant gått ner i Inkomst. Jag vet inte heller hur det är med underhållsstöd, eftersom jag måste ju betala underhåll till mina barn så får kolla upp med både fk och kfm om hur det funkar om ingen här har varit med om det och kan svara.

20 anmärkningar försvinner 20221120
43 anmärkningar försvinner 202304, 202307 och 202309.
46 anmärkningar försvinner 202402, 202403, 202406, 202407, 202409 och 202410
2 anmärkningar försvinner 202506

Screenshot_20220929-021639_Gallery.jpgScreenshot_20220929-021631_Gallery.jpgScreenshot_20220929-021404_Samsung Internet.jpg
Här får ni tre bilder. Vad är den sista bilden för något ? Jag har ingen aning om vad det där är.

Tack för svar. Så med andra ord är det, att det inte får registreras en ny skuld hos kfm.
Ja det förstår jag. Varför "kontant"?
Ville bara veta hur "nya skulder" räknas om man exempelvis har en sanering. Jag tog upp frågan för någon dag sedan med kfm om csn. Exempelvis om man har ett jobb och betalplan och väljer då att studera så kan skuldsaneringen avbrytas då man självmant gått ner i Inkomst. Jag vet inte heller hur det är med underhållsstöd, eftersom jag måste ju betala underhåll till mina barn så får kolla upp med både fk och kfm om hur det funkar om ingen här har varit med om det och kan svara.
Jo, skulder får registreras hos KFM, en sådan skuld är ju inte ny. Du ska inte ta nya lån, avbetalning, köpa på faktura med delbetalning, använda kreditkort/krediter osv, det är det jag menar med kontant, att betala saker direkt. Kan det vara så att du övertolkar lite?
Det ser också ut som du sökt ett lån i februari på 20tkr? Vad var det till? Sådant är exempel som KFM kan komma att undra.

Ja väljer man medvetet att gå ner i lön som påverkar betalplanen är det klart att det inte ser jättebra ut och kan ifrågasättas.
Därför det är viktigt att ha så låg ribba som möjligt när man söker tycker jag, inte flera extrajobb och hög helg-OB när man funderat på att slippa helger etc utan allra helst så lågt som möjligt - om man inte har riktigt hög lön så de två betalfria månaderna väger upp. Är väl heller ingen hit att säga upp sig för att gå på a-kassa och sedan söka sanering dagen efter. Den strategin och insikten kanske man får komma på själv dock, vad som passar en bäst.

Senast ändrad:
Om man har blivit beviljad en skuldsanering oavsett om man är sjukskriven, går på akassa eller jobbar. Har en betalplan eller nollplan. Hur blir det med underhållsstödet som man måste betala ? Eller måste man fortsätta söka anstånd på underhållsstöd till saneringens slut? För jobbar man så får man väl inget anstånd för underhållsstöd?
Ring Försäkringskassan och fråga.

Vad har du för kreditbetyg i appen kreddy?
Kan inte se det där pga sekretess. Score 0 på bisnode är det enda jag hittar, kreditvärdighet är "---"
Jag kan inte se förfrågningar alls på minUC? Eller så har jag inga...

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp