Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering - Avslag vid "nya" skulder.

OT: Men tror ni chanserna ökar något om man söker ihop med sin budget och skuldrådgivare eller är det densamme?

Verkligen, och ovanpå detta så finns det inget mer frustrerande än att (med risk för att låta rasistisk) när dom inte kan prata flytande/ren svenska.

Det är tamefan alltid något som ska strula till sig. o_O

Hursom så skickar jag in ny ansökan nästa vecka som sagt och hoppas på en helt annan HL.
Har nyss skickat in min med. Från vad man har hört så är det ett jävla lotto vilken handläggare som man får. Har allt ändå förfallit till utmätning är det lika bra att alltid ha en ny ansökan i rullning så fort man blivit nekad.
Mitt i allt kommer man till en handläggare som godkänner allt under samma förutsättning som en annan nekade. Handläggningstiderna är väldigt långa med.

OT: Men tror ni chanserna ökar något om man söker ihop med sin budget och skuldrådgivare eller är det densamme?
Chanserna ökar statistikt. Jag hade 30 min telefonmöte och fick godkänt att mötet kvalificerades pga att väntetiden för att komma in och träffa dom var 2.5 månad.
Skulle hänvisa till hennes namn på skuldrådgivningen i personliga brevet om det. vilket jag gjorde. Fick godkännande att bocka i båda rutorna i fältet "har du varit hos en budget och skuldrådgivare": JA, vill du att skrivelser och beslut skickas dit: JA

Chanserna ökar statistikt. Jag hade 30 min telefonmöte och fick godkänt att mötet kvalificerades pga att väntetiden för att komma in och träffa dom var 2.5 månad.
Skulle hänvisa till hennes namn på skuldrådgivningen i personliga brevet om det. vilket jag gjorde. Fick godkännande att bocka i båda rutorna i fältet "har du varit hos en budget och skuldrådgivare": JA, vill du att skrivelser och beslut skickas dit: JA
Ah ok, förra gången skickade inte inte med ett personligt brev.

Men tänker att denna gången ska jag skriva ihop något. Inte allt för långt men ändå så man får en liten mer helhets bild :)

Men tänker att denna gången ska jag skriva ihop något. Inte allt för långt men ändå så man får en liten mer helhets bild :)

Jag använde denna tråd som jag skapade en gång i tiden.
Skrev flera sidor med koncerner och mailadresser i personliga brevet med alla spelsidor jag kunde komma på.

Sen förklaring att jag är registrerad maxtid på spelpaus samt mailat dessa (flera hundra spelbolag) i förebyggande syfte om att spärra mitt personnummer permanent på livstid för all typ av finansiella produkter som innefattar casin, poke, tips, betting, hästar, fantasy mm inom koncernen och alla systerbolag. Samt spärrat mig från all typ av reklam via sms, telefon, email, post mm. Men att jag inte vart kund eller använt hos majoriteten av sidorna och inte använt de flesta produkter. Utan att det är i förebyggande syfte och att jag gjort mitt yttersta i alla åtgärder för att jag aldrig mer ska kunna spela igen något form av spel. Skrev också i personliga brevet att jag avslutat relationen med alla tidigare vänner som jag har spelat med och bytt ut hela min vänskapskrets till en mycket sund sådan.

Skrev även i personliga brevet att jag försäkrar, lovar och intygar skriftlig att jag inte har något som helst spelberoende idag och kommer aldrig mer vara intresserad av att spela igen, vilket tid och energi bakom ovan åtgärder intygar, och att jag lagt om mitt fokus mot karriär och hänvisar till appendix 2 i personliga brevet gällande karriärstrappa som jag klättrat inom koncernen som jag jobbar för och hur det resulterat i nya kollegor och vänskapskrets som inte har något form av känt spelberoende, eller annat beroende jag känner till. Jag försäkrar hederligt och dyrt att spel och spelberoende är ett avslutat kapitel i livet.

Fick ihop 13 sidor totalt i personliga brevet. tror det var 6-7 av dessa som handlade om avslutat spelande.

skrev ut och postade in personliga brevet med ansökan, eftersom man inte kunde skriva med allt i digitala fältet.

La även upp min ansökan med en struktur för att dom ska vara tvungna att läsa igenom det. Svarade på de flesta sidor "Se sida x i personligt brev" istället för att skriva svaret eller beloppet direkt i ansökan.
På sidan x så highlightade jag flera viktiga argument i mitt personliga brev i närheten av svaret dom sökte och highlightade inte själva svaret som stog med till frågan i ansökan så att dom var tvungen att läsa och leta lite. Spred ut svaren till frågorna på olika sidor med och flera viktiga argument i närheten av svaren.

Får se om mitt upplägg hjälper något.

Senast ändrad:

Jag skrev ett A4-brev. Med lite mer förklarande till olika händelser. Jag tycker det är lite jobbigt prata i telefon om sånt här. OCh få, 2016 då skulle man gärna skriva ett personligt brev. Fanns ju även visst utrymme i ansökan att göra det. Idag finns väl inte det utan allt går ut på telefonsamtalet.

Klistrar in det även här som jag skrev i andra tråden då det är relevant här:

Se ovan länk: Skatteverket verkar vara den sida som utförligast förklarar detta med hur nya skulder får vara.

Mer ingående på nedan länk sida 16 och 22:

Kortfattat:

Visa bilaga 3358

Kortfattat så före 2011 var det krav på att skulderna skulle vara minst 3-4 år gamla.

Efter det så trädde Prop 2010/11:31 i kraft 1a juli 2011 och den nya formuleringen är att:
Idag ska inte skuldernas ålder beaktas särskilt vid bedömning om det är skäligt att bedöma skuldsanering och nya skulder är inget hinder för att få skuldsanering. Men handläggare ska inte helt bortse från skuldernas ålder i sin helhetsbedömningen.

Ni som har fått avslag pga skulderna är för nya (i en egen spalt som anledning i beslutet) bör alltså med all rätt överklaga direkt med hänvisningar till lagen om att det inte är något hinder att skulderna är nya. en handläggare som nekat er skuldsanering pga detta med särskilt skäl (delvis med en egen spalt i beslutet om att skulderna är för nya) har förmodligen begått tjänstefel.

Tror du övertolkar det… skuldernas färskhet kan fortfarande vara det som avgör, men som en komponent av flera.

Tvivlar starkt på att en egen spalt om skuldernas färskhet skulle vara tjänstefel.

Har förövrigt inte sett någon som skrivit att de fått avslag enbart för att skulderna var för nya, det brukar alltid vara en av komponenterna som listas.

Fast det har jag. Skribenten "Coma" tex.

Vill lägga till följande.

Om man då har skulder som INTE har tillkommit till följd utav brottslighet & dylikt och om man dessutom gjort allt i sin makt för att bli skuldfri där dessa nya skulder togs - för att betala gamla/få räntan sänkt. Då kanske man ska betona detta vid en ansökan/överklagan...
Detta du skriver betonades vid ansökan och överklagade utan resultat. Mina skulder har inte uppstått pga brottslighet eller spel utan sjukdom i nära familj och sjukskrivningar och utförsäkring från FK.

Klistrar in det även här som jag skrev i andra tråden då det är relevant här:

Se ovan länk: Skatteverket verkar vara den sida som utförligast förklarar detta med hur nya skulder får vara.

Mer ingående på nedan länk sida 16 och 22:

Kortfattat:

Visa bilaga 3358

Kortfattat så före 2011 var det krav på att skulderna skulle vara minst 3-4 år gamla.

Efter det så trädde Prop 2010/11:31 i kraft 1a juli 2011 och den nya formuleringen är att:
Idag ska inte skuldernas ålder beaktas särskilt vid bedömning om det är skäligt att bedöma skuldsanering och nya skulder är inget hinder för att få skuldsanering. Men handläggare ska inte helt bortse från skuldernas ålder i sin helhetsbedömningen.

Ni som har fått avslag pga skulderna är för nya (i en egen spalt som anledning i beslutet) bör alltså med all rätt överklaga direkt med hänvisningar till lagen om att det inte är något hinder att skulderna är nya. en handläggare som nekat er skuldsanering pga detta med särskilt skäl (delvis med en egen spalt i beslutet om att skulderna är för nya) har förmodligen begått tjänstefel.
Enda anledningen. Står i mitt beslut att det inte är skäligt att bevilja mig skuldsanering då jag skuldsatt mig i närtid av ansökan då jag redan var skuldsatt och hade svårt att betala.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp