Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering - Avslag vid "nya" skulder.

Jag frågade inte om när jag skulle söka nästa gång utan jag frågade handläggaren hur länge jag skulle ha väntat med den berörda ansökan för att skuldens ålder inte ensamt skulle vara ett hinder. Det kunde han inte svara på vilket är konstigt enligt mig. Om han bedömer att 6 månader är för kort tid från senaste tagna lånet så måste han rimligen då ha en uppfattning om vart gränsen går, han måste ju ha utgått ifrån nånting, exempelvis att skulder tagna inom 1 år från ansökan utgör hinder för en skuldsanering.
Jag tänker så här att de ger inga exakta svar pga att det är flera saker som väger in. Om hl skulle säga 6 månader o personen då ansöker i tron att nu blir hen beviljad men så har nått annat dykt upp som leder till avslag ist.
Men visst håller jag med om att saker är lite luddiga ibland.

En vild och högst personlig gissning är att alla saker vägs in men viktas lite olika;
Tex sökandes familjesituation, ålder, hälsa (arbetsförmåga), lånens ålder, skuldernas totala storlek, osv, osv, ...
Så lånens ålder har säkert en viss inverkan även om det inte är en ensamt avgörande faktor.
Kan vara en orsak till varför det inte finns en exakt "datumgräns" att kommunicera.

En vild och högst personlig gissning är att alla saker vägs in men viktas lite olika;
Tex sökandes familjesituation, ålder, hälsa (arbetsförmåga), lånens ålder, skuldernas totala storlek, osv, osv, ...
Så lånens ålder har säkert en viss inverkan även om det inte är en ensamt avgörande faktor.
Kan vara en orsak till varför det inte finns en exakt "datumgräns" att kommunicera.
Precis vad jag tänkte också. Du fick det sagt tydligt :) Som jag skrivit förut, varje ärende är unikt. Går aldrig jämföra m nån annan för vi har inte hela bilden.

Jag tänker så här att de ger inga exakta svar pga att det är flera saker som väger in. Om hl skulle säga 6 månader o personen då ansöker i tron att nu blir hen beviljad men så har nått annat dykt upp som leder till avslag ist.
Men visst håller jag med om att saker är lite luddiga ibland.
Jo så men är det. Jag har viss förståelse för att handläggaren inte vågar svara eftersom han inte vill ta ansvar om jag inte beviljas vid en andra ansökan. Dock är det oerhört frustrerande när man läser om andra som tagit lån direkt innan ansökan eller till och med efter ansökan men beviljas sanering. Nu vet ju inte jag hela deras historia och alla ärenden är unika men utifrån informationen som framgår blir man lite fundersam när man själv får avslag enkom pga skuldernas ålder.

Jo det är något som slagit mig också. Förstår dock inte orsaken till att det ska viktas olika beroende på person. Varför ska exempelvis ålder på mina skulder vara mer än 6 månader bara för att alla andra uppgifter talar för en sanering medan någon annans skulder kan vara 1 månad gammal men ändå beviljas sanering bara för att den personen har andra parametrar som då viktas tyngre eller lättare.
Men oavsett så håller jag med KFM i sak att 6 månader är för färskt oavsett vem som söker, det är i jämförelse med andra ansökningar som man blir frustrerad som sagt.

Jo det är något som slagit mig också. Förstår dock inte orsaken till att det ska viktas olika beroende på person. Varför ska exempelvis ålder på mina skulder vara mer än 6 månader bara för att alla andra uppgifter talar för en sanering medan någon annans skulder kan vara 1 månad gammal men ändå beviljas sanering bara för att den personen har andra parametrar som då viktas tyngre eller lättare.
Men oavsett så håller jag med KFM i sak att 6 månader är för färskt oavsett vem som söker, det är i jämförelse med andra ansökningar som man blir frustrerad som sagt.
Som sagt, antalet parametrar som vägs in är höljt i dunkel och så även hur dessa viktas mot varandra.
Och när vi vi (inte jag iaf) känner varken alla parametrar och alla förutsättningar sökanden i fråga har angett kring situationen känns diskussionen väldigt spekulativ.

Jag frågade inte om när jag skulle söka nästa gång utan jag frågade handläggaren hur länge jag skulle ha väntat med den berörda ansökan för att skuldens ålder inte ensamt skulle vara ett hinder. Det kunde han inte svara på vilket är konstigt enligt mig. Om han bedömer att 6 månader är för kort tid från senaste tagna lånet så måste han rimligen då ha en uppfattning om vart gränsen går, han måste ju ha utgått ifrån nånting, exempelvis att skulder tagna inom 1 år från ansökan utgör hinder för en skuldsanering.
Men svaret skulle kunna ge effekten att du skulle få veta när ansökan ska göras, och det vill man nog inte.

Men svaret skulle kunna ge effekten att du skulle få veta när ansökan ska göras, och det vill man nog inte.
Ja och av den anledningen förstår jag handläggaren. Dock lämnar det mig, och andra i liknande sits, som ett stort frågetecken. Jag skulle gissa att detta även bidrar till dem långa väntetiderna/handläggningstiderna. Nu har inte jag ansökt igen men jag tror många som får avslag med samma motivering som mig ansöker dagen efter avslag eftersom det inte finns någon tidsangivelse för hur gamla skulderna måste vara.
På så sätt bidrar KFM:s skuldsaneringsprocessen själv till att väntetiderna fortsätter att öka, det blir kontraproduktivt enligt mig. Nu är det inte den enda anledningen till väntetiderna men det känns onödigt att öka på väntetiderna mer än nödvändigt.

Ja nu är det 3 månader (räknat i vardagar så i princip 4 månader + ) innan dom ens öppnar din ansökan....

Det är helt orimligt att hela processen kan ta mellan 12 och 15 månader. KFM borde anställa eller så får regeringen skjuta till pengar för detta är helt ohållbart.

Ja nu är det 3 månader (räknat i vardagar så i princip 4 månader + ) innan dom ens öppnar din ansökan....

Det är helt orimligt att hela processen kan ta mellan 12 och 15 månader. KFM borde anställa eller så får regeringen skjuta till pengar för detta är helt ohållbart.
"Under 2022 ansökte 25 658 personer om skuldsanering."
"Vi är omkring 2 300 medarbetare"

10 ansökningar per antälld så har man betat av hela årets skörd. Jag vet att inte alla jobbar med skuldsanering, men det säger ändå en del om effektivitetsnivån på myndigheten. Ett privat företag hade förstås klarat av det på någon vecka, lite som att jämföra kommunens vårdcentrals vårdköer med en privatklinik.

Hemska tanke att kasta in mer pengar i detta svarta hål som den ofantliga sektorn är.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp