Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering. 3.5 år kvar..

Hur fan fick så många 3 år?
I mitt förslag har jag en 5årig betalplan. Trodde jag skulle få kortare. Men skulle det gå igenom är jag såklart tacksam oavsett.
Har också sett att många fått 3 år. Finns det någon som inte har barn som fått 3 år? Någon som närmar sig pension som fått 3 år?

@Banglor Här ser du enl KFM vad du/ni får behålla plus det ni behåller till hyra:

Här är de nya beloppen​

Från den 1 januari 2025 är normalbeloppen per månad

• 6 186 kronor för en ensamstående vuxen
  • 10 219 kronor för makar eller jämställda
  • 3 306 kronor för barn 0–6 år

Vården skriker ju efter folk. Inget som din fru skulle kunna tänkas jobba med?
Hyran plus utgifter, räknar du in matkostnader där el tillkommer det?
Och ni hade ett litet barn så ni har ju även då barnbidrag.
Du behöver absolut berätta för din fru nu!
Får man som makar behålla 10.219 kr plus delen till hyran?
@Banglor Här ser du enl KFM vad du/ni får behålla plus det ni behåller till hyra:

Här är de nya beloppen​

Från den 1 januari 2025 är normalbeloppen per månad

• 6 186 kronor för en ensamstående vuxen
  • 10 219 kronor för makar eller jämställda
  • 3 306 kronor för barn 0–6 år

Vården skriker ju efter folk. Inget som din fru skulle kunna tänkas jobba med?
Hyran plus utgifter, räknar du in matkostnader där el tillkommer det?
Och ni hade ett litet barn så ni har ju även då barnbidrag.
Du behöver absolut berätta för din fru nu!
Får man som makar behålla 10.219 kr plus delen till hyran?

Har också sett att många fått 3 år. Finns det någon som inte har barn som fått 3 år? Någon som närmar sig pension som fått 3 år?
Mkt beror på handläggaren, har 2 ungar fick 5 år. Haft stora skulder senaste 15 åren.

Hur fan fick så många 3 år?
I mitt förslag har jag en 5årig betalplan. Trodde jag skulle få kortare. Men skulle det gå igenom är jag såklart tacksam oavsett.

Barn, barn och åter barn. Men jag har också läst om de som har barn som har fått fem år men det är mycket sällsynt. Antar att det beror på åldern på barnen och omständigheterna runt omkring.

Det man kan göra är för att få en betalningsplan på lägre än fem år är att sätta ungar till världen innan man ansöker om skuldsanering. Då får du kortare betalningsplan eftersom ungarna inte ska leva i misär. Inget jag rekommenderar men det är något du kan göra för att minska betalningstiden.

Vet inte heller om de med hög ålder får kortare betalningsplan, de som varit sjukskrivna i många år och de som är ett nervvrak, inte en aning men i alla fall, de som har barn får nio av tio gånger kortare betalningsplan än vi som inte har barn.

Jag är 38-40 år, min fru också, vi har inga barn och jag fick fem år. Skulle ha överklagat och sagt att vi har två katter som vi ser som våra barn och dom ska inte behöva leva i misär pga mina misstag, ge mig fyra år ^^

Härligt att det snart är slut!

Vet du om det förbehållsbelopp man kan räkna fram på KFs sida är det som ska räcka till att leva och betala hyra ur? Jag får fram ca 10.000 kr att behålla av min lön. Är gift. Har en boendekostnad på ca 6000 kr/mån. Antar att det förutsätts att jag ur dessa 10.000 kr ska erlägga min del (50%) av boendekostnaden på 6.000 kr?
Vi båda har höga kostnader för läkemedel och resor till sjukhusbesök. Kan man få något extra till det tills man kommer upp i högkostnadsskyddet?
Du blandar troligen ihop förbehållsbelopp och normalbelopp. Dom 10.000 är vad du ska ha kvar efter hyran är betald gissar jag (normalbeloppet).

- Normalbelopp är vad man har kvar efter hyra, transport, ibland medicin

- Förbehållsbelopp är hyra+transport+ibland medicin+normalbelopp

Barn, barn och åter barn. Men jag har också läst om de som har barn som har fått fem år men det är mycket sällsynt. Antar att det beror på åldern på barnen och omständigheterna runt omkring.

Det man kan göra är för att få en betalningsplan på lägre än fem år är att sätta ungar till världen innan man ansöker om skuldsanering. Då får du kortare betalningsplan eftersom ungarna inte ska leva i misär. Inget jag rekommenderar men det är något du kan göra för att minska betalningstiden.

Vet inte heller om de med hög ålder får kortare betalningsplan, de som varit sjukskrivna i många år och de som är ett nervvrak, inte en aning men i alla fall, de som har barn får nio av tio gånger kortare betalningsplan än vi som inte har barn.

Jag är 38-40 år, min fru också, vi har inga barn och jag fick fem år. Skulle ha överklagat och sagt att vi har två katter som vi ser som våra barn och dom ska inte behöva leva i misär pga mina misstag, ge mig fyra år ^^
Eller 3 år!!

Du blandar troligen ihop förbehållsbelopp och normalbelopp. Dom 10.000 är vad du ska ha kvar efter hyran är betald gissar jag (normalbeloppet).

- Normalbelopp är vad man har kvar efter hyra, transport, ibland medicin

- Förbehållsbelopp är hyra+transport+ibland medicin+normalbelopp
Så det förbehållsbelopp jag räknar ut på KFs sida (10.000) är det hela jag ska leva på inklusive min del i hyran (50 %)?

Det är nog ytterst ovanligt isf.
Maken var 62 och "förtidspensionär" sen länge. Han fick 5 år.
@Vilda123 här inne är pensionär o fick fem år.
Nu pratar jag om betalplanen för själva saneringen är alltid 5 år.
Sen kan det ju bli nollplan om man har väldigt låg inkomst/pension så det inte finns något betalutrymme.

Jag har två barn under 10 år och har vart skuldsatt hela deras liv. Jag fick 5år. Jag är ensamstående och är närmare 40 än 30.

Fattar inte alls varför vissa får 3, andra 4 och vissa 5. Är det slumpen och handläggaren som avgör? Mycket märkligt system är detta iaf.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp