Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering – omprövning vid fler barn / föräldraledighet?

Är i samma situation, inväntar nu beslut.
Min handläggare ville ha inkomst för de kommande resterande tre åren(Hur fp ska planeras osv), samt barnomsorgsavgift osv. Blev en hel del räknande men inkomst går lätt att räkna ut tack vare SGI.
Återkommer när jag fått beslut.

Är i samma situation, inväntar nu beslut.
Min handläggare ville ha inkomst för de kommande resterande tre åren(Hur fp ska planeras osv), samt barnomsorgsavgift osv. Blev en hel del räknande men inkomst går lätt att räkna ut tack vare SGI.
Återkommer när jag fått beslut.
Återkom gärna när du har fått beslut. Hur kunde du ange inkomst för resterande 3 år ? Hur vet man hur länge ens partner ska va föräldrarådet liksom ?

Hej!

Jag har nyligen fått beslut om skuldsanering med betalningsplan på 5 år. Under skuldsaneringen kommer min familjesituation att förändras – vi väntar barn, vilket innebär att jag snart har tre barn i hushållet.

I samband med detta kommer min sambo att vara föräldraledig, vilket gör att hushållets ekonomi förändras och att jag kommer stå för en större del av kostnaderna under perioden.

Jag har hört att vissa fått kortare betalningsplan (t.ex. 3 år) i situationer med flera barn eller särskilda familjeförhållanden, och undrar därför hur det fungerar i praktiken.

Mina frågor är:

• Är kortare betalningsplan något man bara kan få i samband med det första beslutet, eller kan det även bli aktuellt vid omprövning?
  • Har någon här fått förkortad betalningsplan efter beslut, på grund av fler barn eller förändrad familjesituation?
  • När är det bäst att skicka in omprövning i ett sådant här läge – när barnet är fött, när föräldraledigheten börjar, eller räcker det när man vet att förändringen är på väg?
  • Vad vägde tyngst i bedömningen i så fall?
Jag är medveten om att inget är automatiskt och att det görs en helhetsbedömning, men vill gärna ta del av andras erfarenheter innan jag går vidare.

Tack på förhand 🙏
Vi väntar också barn, hur tidigt innan skickar man in för omprövning för fler barn.

Återkom gärna när du har fått beslut. Hur kunde du ange inkomst för resterande 3 år ? Hur vet man hur länge ens partner ska va föräldrarådet liksom ?
Halloj där, nu är min omprövning beslutad.
Föräldrapenningen kan man beräkna på försäkringskassa, sen göra en beräkning hur länge både du och partner ska vara hemma.
I mitt fall begärde jag endast omprövning att betala mindre under tiden föräldraledigheten pågår, dvs cirka 1 år. Därefter återgår jag till ordinarie betalningsplan.

Jag fick frågan om jag ville yrka på att betala mindre under resterande tid av min sanering, men tänkte att löneökning osv kommer jämna ut det så valde endast tillfällig sänkning.
Skulle det bli helt tokigt så får jag skicka in en omprövning igen.

Får jag fråga er, någon kanske vet! Vi väntar också barn, och har skickat in omprövning. Min undran är om man måste ta maxad föräldrapenning för maxad inkomst liksom? Vill ju inte ta ut 7dagar i veckan = betala mer på sanering men dagarna räcker ju inte länge då.

Jag tänkte 4-5dagar i veckan, men det blir ju mindre pengar i månaden men gör att man kan vara hemma iallafall 14månader och lite till.

Min fråga är liksom godkänner KF att man tar ut te.x 4 dagar, då blir det väl mindre penga till sanering, och tvärtom. förstår ni hur jag menar?

Får jag fråga er, någon kanske vet! Vi väntar också barn, och har skickat in omprövning. Min undran är om man måste ta maxad föräldrapenning för maxad inkomst liksom? Vill ju inte ta ut 7dagar i veckan = betala mer på sanering men dagarna räcker ju inte länge då.

Jag tänkte 4-5dagar i veckan, men det blir ju mindre pengar i månaden men gör att man kan vara hemma iallafall 14månader och lite till.

Min fråga är liksom godkänner KF att man tar ut te.x 4 dagar, då blir det väl mindre penga till sanering, och tvärtom. förstår ni hur jag menar?
På sambon så räknade dem automatiskt på att hon tog ut full föräldrar penning. Men är jag som har sanering så vet inte om det kanske räknas annorlunda för dig som får barn själv och hur du väljer att göra med dagarna

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp