Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skulder - hur påverkar det hälsan?

Exakt vad jag är orolig för!!! Har gått igenom extremt jobbiga situationer och de som vet om det brukar säga Att du fortf står på benen!
Samma här, och vet av erfarenhet att det är när det börjar lugna sig man kraschar, tyvärr..

Samma här, och vet av erfarenhet att det är när det börjar lugna sig man kraschar, tyvärr..
Vi får hoppas att "batterierna" håller länge till! Kraschar jag så kommer även ekonomin att raseras igen och då vet jag inte om jag orkar kämpa på samma sätt igen. Hoppas innerligt att vi istället för krasch får en belöning för allt kämpande i form av god hälsa, både psykisk och fysisk! Det är vad vi behöver efter allt slit med ekonomin.

Förutom det andra har nämnt här i tråden så finns det ytterligare en aspekt. Den långvariga stressen som sätter sig i kroppen och påverkar hjärnan. Är väldigt rädd för att ha utsatt min hjärna för såpass stor stress att det kan utlösa minnesproblem och större sjukdomar i äldre ålder, såsom Alzheimer eller demens.

Förutom det andra har nämnt här i tråden så finns det ytterligare en aspekt. Den långvariga stressen som sätter sig i kroppen och påverkar hjärnan. Är väldigt rädd för att ha utsatt min hjärna för såpass stor stress att det kan utlösa minnesproblem och större sjukdomar i äldre ålder, såsom Alzheimer eller demens.
Jätteläskigt! Minnesproblem kommer smygandes och just nu vet jag inte om de beror på corona eller långvarig stress. Plötsligt glömmer jag bort helt självklara saker. Obehagligt!

Har kommit över de kortsiktiga hälsoproblemen som sömnsvårigheter, mardrömmar, höjt blodtryck m.m. Men ett problem kvarstår. Hade stora problem med acne upp till ca 21 års ålder. Men väl när jag blivit kvitt det hamnade jag i stället i ekonomiska problem vilket gav stressutslag lite här och där, inte minst i ansiktet. Vid 27 fick jag det diagnosticerat som en stressrelaterad sjukdom och får nu fortsätta ta medicin mot det troligen resten av livet trots att jag lagt stressen bakom mig.

Kan bara prata om mig själv. Men har alltid varit en glad och pratsam person.

När jag släppte alla mina skulder och jag blottade mig själv med att inse att nu är det på riktigt..kunde inte leva i bubblan längre, vinsten kommer aldrig komma och nu är det bara hoppas på skuldsanering för att vända skutan var väldigt stressigt.

Jag sov oroligt. Kunde sova men kände mig aldrig utvilad. Lika trött som när jag gick och la mig. Såg på bettskenan jag har att jag måste gnisslat tänder så att grannarna måste undrat vad det är som låter.
Jag var som i en annan värld, gick in i mig själv och var till och med tvungen att gå till läkaren för att jag kände mig deppig och stressad konstant.

Utvecklade tvångssyndrom (ocd) då jag kunde få svårt att lämna hemmet utan att gå runt och känna och titta så allting var avstängt och vissa sladdar var utdragna.
Var som att jag måste känna kontroll då jag mist kontrollen över mig själv och spelandet som hade järngrepp om min hjärna.
Att låsa dörren och åka iväg till jobbet men börja tänka halvägs om jag låst dörren så jag måste vända var oerhört jobbigt. (var tvungen att berätta detta för chefen och kollegorna och sa att vissa mornar kan det hända att jag blir lite försenad pga detta)
Visst låter det som en rolig grej som kan hända då och då, men dom som har detta problem är det ett jävla helvete.

Fick även social ångest och hade svårt att gå igenom ett köpcentrum eller in och handla kunde även ge stresspåslag och det kändes som alla tittade på en.
Fick hjärnskrynklar-tabletter utskrivna och började äta detta, men jag kände absolut inte igen mig själv. Efter ett par veckor var det som att man var en robot. Man var iskall, kände knappt gläjde eller sorg.

Sen minnet som många skriver om stämmer bra. Kunde stå och prata med en person och 5min senare så kom jag knappt ihåg vad vi hade pratat om.

Men nu när jag fått tillbaka hoppet och ser ett slut på detta skit så har det vänt.
Har slutat med tabletterna och känner att det långsamt börjar bli som "vanligt" igen.

Nu hade jag "turen" att jag fick skuldsanering och att det gick hyfsat fort och smidigt.
Så kan tänka mig dom som går på löneutmätning och får avslag på skuldsanering kommer under en längre tid få problem pga denna stress som skulderna ger.

Ångesten över den ekonomiska katastrof vår familj lever i är ibland fullkomligt förlamande vissa dagar, jag fungerar helt enkelt inte. Ångesten äter upp varje bit av glädje tills det till slut inte går att finna mening i att fortsätta försöka somliga dagar.. Jag tror många skuldsatta lever med en extrem ångest som i sin tur leder till hälsorelaterade besvär. Sömnproblem. Hjärtbesvär. Magsår. Osv.
Absolut håller med

Kommer ihåg att jag för många år sedan läste en artikel i Aftonbladet. Handlade om ekonomi och den stress det medför. Var en intervju med en kardiolog och personer med ekonomiska problem var kraftigt överrepresenterade bland patienterna.

För många år sedan hade jag trasslig ekonomi. Var aldrig skuldsatt faktiskt, hade inte ens kunnat få ett lån från en bank om jag ens hade velat. Var utfattig och oförmögen att sköta mitt liv då jag ägnade all tid åt att ta hand om en familjemedlem som fått psykiska problem vilket successivt gav mig själv psykiska problem.

När brevlådan öppnades och det damp ned post kommer jag ihåg att det då kändes som att jag var ungefär som en av Pavlovs hundar. Ljudet av brevlådan som öppnades och potentiella inkassobrev och/eller fogden fick hjärtat att rusa.

För egen del. Om vi släpper allt det som är psykiskt med dåligt mående, stress, sömn ja ni fattar.

Då måste jag berätta hur hjärtat började krångla för mig. Notera, jag är fullt frisk. Inte ens allergisk mot något och har verkligen aldrig i mitt liv haft några men, vid närmare eftertanke har jag nog inte ens varit på ett sjukhus ta i träd mer än kontroller.

MEN.
När det var som stressigast så upplevde jag hur hjärtat bara stannade (en sekund kanske) för att sedan slå dubbelslag. Man kunde se på min mage hur hjärtat gjorde extraslag/dubbelslag gång efter gång efter gång. Det ledde i sin tur till att jag blev rädd/fick panik - vilket sedan ledde till att det bara blev värre.
Fick något lättare utskrivet, medicin som tydligen ska hålla hjärtat i shack men upplever fortfarande ibland besvär av det.

Eftersom jag gjorde EKG och även hade en maskin påkopplad i 24 timmar så såg man att hjärtat var bra men stressen och paniken över allt det skitet med ekonomin gjorde att hjärtat började spöka....

Tänkte om någon känner igen sig ovan så behöver ni inte vara rädda det kan vara stressrelaterat.

Skulder pga. spelberoende har i alla fall påverkat min hälsa väldigt mycket.

Från en kille som alltid har varit i form till att på kort tid gått upp 15-20 kg. Är stressad varje dag och har svårt att koncentrera mig. Har ofta huvudvärk och har svårt att gå ut, är bara hemma. Om det inte var min tjej så vet jag inte hur jag skulle överleva.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp