Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skulder - hur påverkar det hälsan?

En fråga som slog mig idag, många av oss här på forumet lägger dagligen ner timmar på att fundera på vår ekonomi för att inte säga allt trixande och mixande som det för med sig.

Det är ju en påtaglig stress att dag in dag ut - år efter år leva med denna stressen.

Hur tror ni det påverkar oss? Kanske tänker framförallt på hjärtat och andra men (psykiska?) som det kan föra med sig att vara stressad över sin ekonomi konstant.

Vad tror experterna, bör man vara orolig för att ens hälsa tar stryk av allt påfrestande trasslande detta innebär?

En fråga som slog mig idag, många av oss här på forumet lägger dagligen ner timmar på att fundera på vår ekonomi för att inte säga allt trixande och mixande som det för med sig.

Det är ju en påtaglig stress att dag in dag ut - år efter år leva med denna stressen.

Hur tror ni det påverkar oss? Kanske tänker framförallt på hjärtat och andra men (psykiska?) som det kan föra med sig att vara stressad över sin ekonomi konstant.

Vad tror experterna, bör man vara orolig för att ens hälsa tar stryk av allt påfrestande trasslande detta innebär?
Jag är ingen expert förutom på mitt egna mående då :) men mina skulder, mitt missbruk o framför myglande har gett mig ångest så det skriker om det och för att inte tala om de otaliga panikångestattacker man fått utstå… och det är ju knappast bra för hälsan när man måste dricka alkohol eller äta antidepressiva för att må bra.

Det påverkar aboslut ! Jag har själv märkt att det påverkar , fick stress käkar innan tex ! Man går och tänker på ekonomin hela tiden det är inget bra ! :)

Jag är ingen expert förutom på mitt egna mående då :) men mina skulder, mitt missbruk o framför myglande har gett mig ångest så det skriker om det och för att inte tala om de otaliga panikångestattacker man fått utstå… och det är ju knappast bra för hälsan när man måste dricka alkohol eller äta antidepressiva för att må bra.
Ångest gör ju människor sjuka!

Jag tror såklart man mår väldigt dåligt under tiden, men sen tänker jag framför allt på tiden efter. När man väl ordnat upp sitt liv och sina skulder och inte behöver stressa och tänka på hur man ska överleva, de är då man kommer krascha...

Jag tror såklart man mår väldigt dåligt under tiden, men sen tänker jag framför allt på tiden efter. När man väl ordnat upp sitt liv och sina skulder och inte behöver stressa och tänka på hur man ska överleva, de är då man kommer krascha...
Tror som dig, jag är på god väg att vara fri snart men den där ångesten är svår att släppa helt, tog lång tid för mig att klara av att gå till brevlådan igen utan hjärtat i halsgropen.. men även det här med att prata ekonomi med sambon kan ge mig ångest och jag sätter mig på tvären TROTS att jag inte behöver.. det kommer nog aldrig försvinna helt

Hej!

Himla nyttigt och bra tråd!

Jag jobbar ju med detta på ett vis, känner inte att jag ska gå in på detalj kring med det . Men kan berätta att jag just idag pratat med en expert inom ämnet. Som just forskar i ekonomiska bekymmer kopplat till psykisk ohälsa och det är inte ovanligt att detta också leder till självmord.

Det är väldigt vanligt idag att det är så. Och man kan se att problemen startar minst 10 år innan du ansöker om skuldsanering. Att din ekonomin kraschar.

Det som är en problematik idag är att dom olika instanserna ej samverkar dvs , vården, KF , skuld och -budgetrådgivare. Man fångar inte upp dvs man "screenar" inte människor psykiska hälsa när dom sitter på mötet på med sin budget och -skuldrådgivare i kommunen. Utan där får du blanketter och råd. Hos KF så är det ännu mer blanketter osv. Du får alltså själv söka vårdkontakt vid psykisk ohälsa. Eftersom psykiska besvär kopplat till ekonomiska problem är väldigt tabu och -skuldbelagt är det som vid så många andra psykiska besvär många som drar sig för att söka hjälp hos vården.

Det är i det stora hela ett enda eget ansvar att lösa allt och många orkar inte det. Och det leder till oerhörda konsekvenser.

Det är också ett väldigt tabubelagt ämne att tala om sin dåliga ekonomi. Det har vi ju fått se i forumet gång på gång kring människor som hoppar på andra och säger " det är bara att lösa det". Det funkar ju inte så och vet vi ju. Så första steget är möjliggöra och öppna upp för dialoger kring ekonomi och psykisk ohälsa , - våga prata om det och ta bort skuld/skam stämpeln.

-----
Angående mitt eget mående så har jag psykisk hälsa sedan jag startade min skuldfälla.
Jag är ju shoppingsmissbrukare och likställer det med ett beroende - det hjälper mig.
Kommer få kämpa med det destruktiva beteendet hela livet och så fort jag mår dåligt så vill jag ha en "fix"
Det är oerhört jobbigt att skriva det så här rakt ut - men det är ju sant liksom.

Det tog mig 16 år innan jag kunde rätta till det och förstår och nu ska jag betala lån i 15 år till.

Jag tror på att varje dag är seger. En dag i taget!

Forumet har hjälpt mig jättemycket att förstå detta och faktiskt se framåt. <3

Ångesten över den ekonomiska katastrof vår familj lever i är ibland fullkomligt förlamande vissa dagar, jag fungerar helt enkelt inte. Ångesten äter upp varje bit av glädje tills det till slut inte går att finna mening i att fortsätta försöka somliga dagar.. Jag tror många skuldsatta lever med en extrem ångest som i sin tur leder till hälsorelaterade besvär. Sömnproblem. Hjärtbesvär. Magsår. Osv.

För min del så mår jag relativt bra i jämförelse hur det var innan jag fick min skuldsanering beviljad det va en otrolig stress, alla jävla kuvert i brevlådan, knep o knåp och ständigt en känsla av att vara jagad och övervakad. Det va en befrielse o tacksamhet när saneringen gick igenom för snart två år sedan , nu är jag lite påmind igen om hur svårt det är att va sambo med kf jag har hyrt mitt lilla hus i sex år, det ligger på min hyresvärdar tomt och nu säljer dom. Det är inte lätt att hitta boende i den situationen jag äter i, hur skötsam jag än är, aldrig haft ngn hyresskuld. Kan ngn ge mig svar här ? Jag har en tanke om att flytta hem till min son och leta boende under tiden, han bor mest hos sin tjej. Men jag vill inte att han ska bli inblandad i mina skulder. Hur gör jag så att inte han råkar illa ut ?

Exakt vad jag är orolig för!!! Har gått igenom extremt jobbiga situationer och de som vet om det brukar säga Att du fortf står på benen!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp