Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Det är oftast rekommenderat att skicka in ansökan om skuldsanering via kommunnens budget och skuldrådgivare. Statistisk så blir lite fler beviljade eftersom att man anses ha sökt professionell hjälp och ansökan anses som mer kvalificerad.

Men har sett situationer här då man är nervös för att ta möten, eller så vill man kanske inte ta möten för att man känner familj eller bekanta som jobbar på kommunen och är väldigt mån om att hålla sin privatekonomi privat, eller så har man en annan uppfattning än skuldrådgivare om man är kvalificerad insolvent/skälig eller inte och vill ändå prova att skicka en ansökan. Eller så har man någon annan anledning till varför man vill göra det själv.

Första grundkravet är att man ska vara kvalificerad insolvent. Enligt KFM så innebär det att man inte kan betala sina skulder inom överskådlig tid. Enligt KFM så innebär det att man inte kan betala sina skulder inom ca 7-15 år+
Sen så ska man också leva under existensminimum. Det betyder att man över en längre tid har mindre pengar kvar än normalbeloppet efter att lånen, transport och hyran är betald, eller att man tom går back varje månad.

Så bedömer man att man inte kan betala sina skulder på säg 10 år och man lever under existensminimum varje månad. Då kan det vara en god tanke att börja tänka på skuldsanering.

Nästa steg är allmänna skäligheten om man anser att man är kvalificerad insolvent.

Några av dom viktigaste punkterna:
  • Vad har man gjort för att betala sina skulder? Ex: betalat så mycket som man anser att man kan, fått betalplan med någon bank, förhandlat om räntan, tagit samlingslån för att få ner månadskostnad, sålt något, försökt med snöbollsmetoden eller förhandlat om räntan.
  • Hur gamla är brytpunkterna?: Rekommenderar att det är minst 1 år sen senaste spelet, lånet, shopping över det vanliga etc när ansökan hanteras. Mindre krediter brukar dom ha mer översende med så om man säger att ansökan tar 6-7 månader och man slutar nyttja krediter när man skickar ansökan kan det vara lugnt om man är skälig i övrigt och senaste krediterna ex bara vart för att ha mat på bordet.
  • Har man sina intressen i Sverige?: Har man svenskt medborgarskap och skattar i Sverige, ej näringsförbud och inget eller minimalt brottsregister
  • Har man myndighetsskulder?: Större skatteskulder, större bidragsskulder, skulder för underhåll eller större skulder till försäkringskassan ses som lite mer negativt.
  • Har man dyrare fordon?. Bil över ca 40.000 brukar ses som negativt
  • Äger man bostad med övervärde?: Inga problem med skuldsanering om man äger bostad, men finns det större övervärde så ses det som negativt
  • Har man sökt hjälp för sina problem: Gått till vänner, familj, spelberoende-enheter, bank, arbetsgivare, psykolog etc kan ses som positivt
  • Hur gammal är man: Statistiskt så blir färre under 30 år gammal beviljad än om man är 30+
  • Har man barn?: Kronofogden tar stor hänsyn till barns uppväxt och skolgång. Det kan definitivt sänka tröskeln för att både bli beviljad och få förkortad betalplan.
Anser man sig att ha skapliga förutsättningar enligt ovan steg så kan det då vara värt att skicka in sin ansökan. Dels pga att man ofta betalar under 50% av sina skulder i en skuldsanering istället för totalt kanske 200% om man inkluderar räntan i 10 år+. Men också för att man blir skuldfri efter 5 år istället för 10 år+ Man sparar både mycket pengar och tid.

Det är gratis att prova och om man inte blir beviljad får man ingen anmärkning, man får heller inget utmätt så man har inget att förlora med att testa.
Blir man nekad har man inte förlorat någonting, ingenting hindrar man dessutom från att skicka in fler ansökningar i framtiden. Blir man beviljad får man en anmärkning, men är skuldfri efter 5 år.

Man måste inte släppa sina skulder om man inte vill för att skicka in en ansökan. Men vill man släppa sina skulder så har jag några alternativ här på hur man kan tänka:
https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/lup-stora-skuldsaneringsguiden.26162/#post-430050

——————————————
——————————————
——————————————
Till ansökan:

Då loggar man in här med Bank ID:
https://kronofogden.se/kundservice-svarar/skicka-brev-eller-ansokan

Sedan går man under e-tjänster och trycker på:
"Ansökan om Skuldsanering"
"Gå vidare med Ansökan"

Sedan så börjar man fylla i:

Ruta 1: Dina personuppgifter - Här får du fylla i ditt namn, personnummer, adress, telefon och email som du nås på

1733083595035.png
Ruta 2: Har du någon som företräder dig - Lämnar du blankt om du skickar in ansökan själv.

Ruta 3: Ditt Hushåll - Är du ensamstående och bor själv så bockar du i ensamstående uppe i vänstra hörnet och lämnar resten tomt.
Är ni flera i hushållet så bockar du i om du är sambo eller ensamstående uppe i vänstra hörnet och fyller i allt eftersom.

1733084256768.png
Ruta 4: Ditt Boende - Här fyller du i vilket typ av bostad du bor i.
  • Hyr Bostad är om man hyr med förstahandskontrakt
  • Bor i egen eller sammanboendes fastighet: Om du/ni/din sambo har köpt en bostad som ni bor i som inte har ex en bostadsrättsförening
  • Bor i egen eller sammanboendes bostadsrätt: Om du/ni/sambo har köpt en bostad som ni bor tillhör ex en bostadsrättsförening
  • Hyr i andra hand: Du/ni hyr av någon som ex köpt eller hyr en lägenhet och inte hyr direkt av ex ett fastighetsbolag
  • Är inneboende: Om du bor hos ex föräldrarna, hos bekant eller hyr ett rum där inte du står på förstahandskontrakt eller andrahandskontrakt för bostaden
  • Bor på äldreboende: Att man är äldre och bor i ett hem anpassat med personal, stöd och vård
  • Bostadslös: Är inte skriven på någon adress
  • Annat: Ex: Fosterhem, Gruppboende, Hotell, Jobbarrack, Husvagn, Båt etc.
  • I rutorna till höger fyller man i hur många antal rum bostaden har samt hur stor fastigheten är i kvadratmeter.

1733084476116.png

Ruta 5: Din utbildning och arbetslivserfarenhet

Här bockar man in sin högsta utbildning och anger vilken linje man gick på den utbildningen.

Sen lite kort om sin arbetslivserfarenhet nedanför
1733085777707.png

Ruta 6: Din nuvarande sysselsättning:

Här fyller du i om du antingen är anställd, arbetslös, studerande, sjukskriven, ålderspensionär eller har sjuk-/aktivitetsersättning (exempelvis: ersättning från försäkringskassan om man är 18-64 år och har permanent nedsatt arbetsförmåga). När du började samt omfattning om det är på heltid (100%) eller hur många procent om det är deltid.

Är du anställd fyller du arbetsgivarens namn, adress och telefonnummer (Har aldrig hört ett fall där arbetsgivaren blir uppringd om man inte redan har utmätning, så man behöver inte oroa sig.) Sedan yrke och omfattning. Är man heltidsnaställd så 100%. Är man deltid får man fylla i hur många procent.

Är man ex anställd 70% och studerande 50% så får man fylla i båda rutorna (anställd och studerande).

Blir man ålderspensionär inom 5 år så får man bocka i den rutan. Då får man komplettera senare med pensionsprognos - Har du mindre än 5 år till ålderspension och skickar in din ansökan själv så vet jag inte hur du bifogar denna. Det måste du själv ta reda på. Samma om man är egenföretagare och ska bifoga årsredovisning. Det får du kolla med ex revisor hur man gör.

1733087153078.png

Ruta 7: Hushållets Inkomster

Här fyller du i vilka typer av inkomster som du har per månad
Jobbar du och har en bruttolön i genomsnitt på 35000 så fyller du i 35000, jobbar din sambo och har en genomsnittlig bruttolön på 37000 per månad så fyller du i 37000kr.
Har ni ett barn och har ett barnbidrag så fyller ni i vad det ligger på netto varje månad. Ex 1250.

OBS: Var noga med att beloppen du fyller i är per månad och inte per år. Samt om det står före skatt eller efter skatt. Men också att alla inkomster kommer med.
Har din sambo naturaförmån på jobbet med rikskupponger på 1500kr per månad. så fyller man i 1500kr

1733089556820.png

Senast ändrad:
Ruta 8: Hushållets utgifter:

Första rutan där det står preliminär skatt ska ni fylla i vad ni skattar: Det baserar sig på vilken skattetabell man befinner sig i
Om vi säger som ovan exempel att du tjänar 35000kr i genomsnitt i bruttolön och din sambo 37000kr - på lönespecifikatione så står det vilken skattetabell man tillhör.

Säg att det är skattetabell 32 i detta fall. Då googlar man på skattetabell 32 2024 och får upp denna länk:
https://www.skatteverket.se/downloa...7374210/allmanna-tabeller-manad-tabell-32.pdf

För att se sin preliminär skatt så måste man först ha rätt tabell och sen rätt kollumn

Generellt sätt:
  • Kolumn 1 är för dom som jobbar och är under 66 år
  • Kolumn 2 är för dom som har pension och är över 66 år
  • Kolumn 3 är för dom som jobbar och är över 66
  • Kolumn 4 Avser sjuk- och aktivitetsersättning som betalats ut till den som vid årets ingång inte fyllt 66 år
  • Kolumn 5 Är för dig med akassa eller arbetsskadelivränta
  • Kolumn 6 är för dom har pension och är under 66 år

Bläddrar man ner så ser man att preliminär skatt för en lön på 35000 är 7497 kr och för sambon på 37000kr så är skatten 8038kr i detta fall - Enligt kolumn 1 på tabell 32 för 2024. (tabellerna för 2025 kommer snart).

OBS: Generell som ovan - Säkerställ rätt tabell och kolumn då jag kan inte garantera vilken kolumn du befinner dig i.

Allt utgifter fylls i per månad. Har man bil så får man uppskatta vad den kostar per månad till och från arbete. Sen göra beräkningen i ruta 16 baserat på hur många dagar man pendlar till och från arbete per år och hur många mil man kör.
Det är väldigt viktigt att fylla i alla utgifter per månad som man har att fylla i eftersom att detta är en vital del av ditt förbehållsbelopp (vad du får behålla i en skuldsanering). Kom ihåg att fylla i ex Hyra, Underhållsstöd om man har barn som inte bor hos en samt medicin, färdtjänst, avgift till CSN etc om man har.

1733096868268.png

Ruta 9: Dina - Era Tillgångar

Saknar man tillgångar så bockar man bara i jag/vi saknar tillgångar och går vidare till ruta 10.
Finns det pengar i kontanter och på bankkonto så är det inget man behöver fylla i om det bara är ex 0-10.000

Annars så får man fylla i vad man har. Tillgångar på kontot, fordon, årsmodell och värde.
Eller om man bor i en BRF så namnet på bostadsrättsföreningen, skulden du/ni har på lägenheten samt uppskattat nuvarande värde på ex lägenheten/radhuset.
Sen längst ner på 9an så får man fylla i om man har andra fordon eller ex sparat i fonder.

1733096850103.png

Ruta 10 - Har du gått i borgen för någon skuld?

Detta är inte samma som att man är medlåntagare och solidariskt betalningsansvarig på en skuld. Är man medlåntagare endast på något lån så bockar man i NEJ
Att gå i borgen innebär att man är betalningsskyldig endast ifall den andra inte kan betala.

Har man inte gått i borgen för någon annan så bockar man i NEJ.

Annars får man bocka i JA och svara vem - Samt långivare, adress (adress som banken är skriven på, se ex alla bolag) och belopp

1733096886556.png
Ruta 11 - Dina Skulder:

Här fyller man först i vilken borgenär det är (oftast bank)
Sedan trycker man enter och fyller i adressen
Till höger så fyller man i den skuld man uppskattar att man har till borgenären och telefonnummer till borgenären nedanför.

I andra stora rutan till vänter så fyller man i inkassobolaget som har hand om skulden - Men endast om skulden har gått till inkasso, annars lämnar man blankt.
Samt adress och till höger telefonnummer till inkassobolaget. Endast dina skulder ska fyllas i, inte din sambos skulder.

Även skulder till privatpersoner ska fyllas i

1733104460784.png

Ruta 12 - Dina totala skulder

Här räknar man ihop totala skulden från steg 11
152 000+380 000+100 000 = 632 000 kr

1733097136303.png

Ruta 13 - ”Svara på frågorna så att vi kan bedöma om det är rimligt att du ska få skuldsanering. Du kan också svara i ett personligt brev som du skickar med ansökan”

Här kommer flera personliga frågor om dina skulder: Antingen så kan man bara skriva "se personligt brev" i rutorna som man skickar med ansökan.
Det var så jag gjorde - Se min andra tråd om personligt brev för inspiration och idér.

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/lup-stora-skuldsaneringsguiden.26162/#post-430047
https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/lup-stora-skuldsaneringsguiden.26162/#post-430048

Eller så kan man svara på följande frågor i rutorna i ansökan:

13.1
Beskriv hur och när du har fått dina skulder.
Vad har de lånade pengarna använts till?
Om dina skulder har uppkommit på annat sätt än genom lån, beskriv hur.
Komplettera gärna med att kryssa i varifrån de flesta av dina skulder kommer.

13.2
Beskriv när och varför du inte längre kunde betala.

13.3
Beskriv vad du har gjort för att försöka lösa din ekonomiska situation och betala skulderna.

13.4
Redogör för annat som du anser har betydelse för din ansökan (se upplysningarna för exempel).
Sen får man även bocka i nej på frågan om man haft skuldsanering (som vunnit laga kraft) tidigare. Förutsatt man inte haft skuldsanering tidigare

Oavsett som du skickar in ett personligt brev eller om du svarar i rutorna ovan så se till att du funderat ordentligt, formulerat dig väl, har en bra struktur och får med allt som du anser är viktigt - Här har man verkligen chansen att bygga ett starkt case för sin "allmänna skälighet" så hellre skriva en eller ett par dagar och få till en grym text än att förhastat skicka in ansökan och missa viktiga detaljer.

14 - Har du varit hos en budget- och skuldrådgivare?

Här fyller man bara i Nej på första rutan om du har varit hos en budget- och skuldrådgivare om du skickar in ansökan utan att ha vart på möte för att skicka in ansökan.
Om du har haft möte med skuldrådgivare men ändå väljer att skicka in själv så fyll i som nedan.

1733097362772.png
Här får du fylla i datum, ditt namn och lämna din signatur (med bank id om man är inloggad på "mina sidor" och lämnar sin ansökan digitalt)
Postar man in ansökan så skriver man på innan man postar in.
1733097391558.png

Ruta 16 - Bilaga

Här behöver du endast fylla i om du/ni/din sambo äger en bostadsrätt.
Eller om ni kör bil till och från arbetet. Annars lämnar ni den blankt

Samtliga belopp ska fyllas i per månad och inte per år:
Glöm inte rutan längSt ner där man ska plussa på och räkna ihop totalen av alla kostnader

1733097212431.png

16.1 - Om du/ni kör bil till och från arbetet:
Här kommer beräkningen från ruta 8 - Bilresor till och från arbetet, specificera i bilaga

Då fyller man i avståndet tur och retur i km. har man 6 km till jobbet så skriver man i 12 på avstånd.Nedan hur många dagar man pendlar till och från jobbet. Sen samma beräkning för eventuell sambo

1733097229689.png

Det var alla fält
——————————————
——————————————
——————————————
Vill man skicka in ansökan/personligt brev per post så är det följande adress:

Kronofogden
FE 100 Skuldsanering
106 65 Stockholm

Då är det gul postlåda som gäller.
Har man inte skrivare hemma och inte vill gå via jobbet så kan man låna från sitt lokala bibliotek. Är det många sidor så får man ha 3-4 frimärken för att vara säker.

Vill man komplettera en skuldsaneringsansökan i efterhand med någon information så går det bra - Man kan göra så genom att markera det man skickar in med sitt diarienummer och personnummer man får på Kivra när ansökan är mottagen. Då skickar man in sin ändring, komplettering, personligt brev eller tillägg.

Jag vill även poängtera att det är inte säkert jag kan allting perfekt och kan ha gjort något misstag i tråden - Om du skickar in en ansökan så ansvarar du själv för att uppgifterna som du har fyllt i stämmer.

Men jag tänkte att det kan vara en bra tråd att ha för dom som vill skicka in en ansökan själv - Antingen nu, eller på sikt. Om du fastnar eller inte riktigt vet hur du ska fylla i på nägon ruta så är det bara ställa frågan i denna tråd så kan säkert någon hjälpa till att komma vidare med din ansökan.

Lycka till!

Senast ändrad:
Hade du inte en likadan tråd?

Nej det var någon tråd om skuldsanering.

Skickade in själv och blev beviljad på första ansökan. Betalade inte som jag skulle och ansökte en andra gång 6 månader efter att dom upphävde skuldsaneringen och fick beviljat igen.

Båda gångerna ingen budgetrådgivare men det skadar inte att säga under samtal med handläggare att man pratat med dom tex.

Skickade in själv och blev beviljad på första ansökan. Betalade inte som jag skulle och ansökte en andra gång 6 månader efter att dom upphävde skuldsaneringen och fick beviljat igen.

Båda gångerna ingen budgetrådgivare men det skadar inte att säga under samtal med handläggare att man pratat med dom tex.
Grattis ! Va bra du blev beviljad på första ansökan!

Hade du utmätning först ? Hur stor skuld hade du och när sista lån är tagen om man får fråga .

Grattis ! Va bra du blev beviljad på första ansökan!

Hade du utmätning först ? Hur stor skuld hade du och när sista lån är tagen om man får fråga .
Utmätning från början men då kunde dom bara ta 300kr månaden och efter ett år ansökte jag skuldsanering. Efter skuldsaneringen upphävdes gjordes ingen utmätning på över ett år, sedan så fort jag gifte mig fick jag brev direkt angående att lämna informaiton så dom kunde göra utmätning. Då var det ca 4500kr dom tog i månaden. Jag hade dock sökt om skuldsanering någrta månadet innan dom började göra utmätningen.

Hade aldrig jobbat så aldrig haft bra ekonomi till att börja med så alla mina skulder kom från köp på faktura företag och sms lån företag där räntorna snabbt vuxit, fick aldrig något äkta lån, endå nästan en miljon kronor i skuld. Dock var det många av dessa sms lån företagen som gav mig högre kredit efter varje återbetalning. Men det var flera år sedan sista av dessa skulder. Men första ansökan var efter ca ett år från att jag fick majoriteten av alla skulder.

Andra ansökan hade jag bara diverse små obetalda fakturor från tex vården och inkasso avgifter, som dock var väldigt nya men det var inget dom ifrågasatte.

Utmätning från början men då kunde dom bara ta 300kr månaden och efter ett år ansökte jag skuldsanering. Efter skuldsaneringen upphävdes gjordes ingen utmätning på över ett år, sedan så fort jag gifte mig fick jag brev direkt angående att lämna informaiton så dom kunde göra utmätning. Då var det ca 4500kr dom tog i månaden. Jag hade dock sökt om skuldsanering någrta månadet innan dom började göra utmätningen.

Hade aldrig jobbat så aldrig haft bra ekonomi till att börja med så alla mina skulder kom från köp på faktura företag och sms lån företag där räntorna snabbt vuxit, fick aldrig något äkta lån, endå nästan en miljon kronor i skuld. Dock var det många av dessa sms lån företagen som gav mig högre kredit efter varje återbetalning. Men det var flera år sedan sista av dessa skulder. Men första ansökan var efter ca ett år från att jag fick majoriteten av alla skulder.

Andra ansökan hade jag bara diverse små obetalda fakturor från tex vården och inkasso avgifter, som dock var väldigt nya men det var inget dom ifrågasatte.

Helt otroligt hur dom sms lån företag kan bevilja så mycket pengar och skuldsatta folk på det viset, fy!

Så glad för din skull att du fick beviljad sanering och att du ska bli fri !

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp