Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skatteverket - Kalender & viktiga datum 2026

Tror jag har förlorat runt 400 tkr i kryptorelaterat och sedan med ränteavdrag så borde jag få typ 70-100tkr tillbaka på återbäringen om jag inte uppskattar helt galet. Kommer dock bli i Juni då jag ej kommer kunna skicka in allt precis som det är.

Tror jag har förlorat runt 400 tkr i kryptorelaterat och sedan med ränteavdrag så borde jag få typ 70-100tkr tillbaka på återbäringen om jag inte uppskattar helt galet. Kommer dock bli i Juni då jag ej kommer kunna skicka in allt precis som det är.

Hur många % får man tillbaka på kryptoförluster?

Hur många % får man tillbaka på kryptoförluster?
Frågade chatgpt och får det förklarat såhär:

"Du får tillbaka 21 % av din kryptoförlust i minskad skatt.
  1. Bara 70 % av kryptoförlusten är avdragsgill
  2. Skatten på kapital är 30 %
👉 70 % × 30 % = 21 %

KryptoförlustSkatteavdrag
100 000 krca 21 000 kr
200 000 krca 42 000 kr
300 000 krca 63 000 kr
400 000 krca 84 000 kr

➡️ Har du förlorat 400 000 kr i krypto får du alltså tillbaka ca 84 000 kr i lägre skatt."

Börjar dra ihop sig nu! Ska bli spännande att se årets skatt.

Frågade chatgpt och får det förklarat såhär:

"Du får tillbaka 21 % av din kryptoförlust i minskad skatt.
  1. Bara 70 % av kryptoförlusten är avdragsgill
  2. Skatten på kapital är 30 %
👉 70 % × 30 % = 21 %

KryptoförlustSkatteavdrag
100 000 krca 21 000 kr
200 000 krca 42 000 kr
300 000 krca 63 000 kr
400 000 krca 84 000 kr

➡️ Har du förlorat 400 000 kr i krypto får du alltså tillbaka ca 84 000 kr i lägre skatt."
Innebär inte att det är avdragsgillt att du kan kvittera bort det mot andra kapitalvinster? T ex om sålt värdepapper på en vanlig värdedepå och realiserat en kapitalvinst?

Innebär inte att det är avdragsgillt att du kan kvittera bort det mot andra kapitalvinster? T ex om sålt värdepapper på en vanlig värdedepå och realiserat en kapitalvinst?
Ja exakt om man haft några vinster. Annars om jag förstår det rätt så blir det skattereduktion enligt förklaringen.

Skatteverkets kalender 2026: https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/viktigadatum.4.5d699354142b230302034e.html

Några viktiga datum:

1 Mars:
För den som vill ha deklarationen i digital brevlåda är första mars sista dagen att skaffa exempelvis Kivra.

2-6 Mars: Deklarationen skickas till digitala postlådan.

6 Mars: Deklarationen är synlig i PDF på ”Mina Sidor” hos Skatteverket.

16 Mars - 15 April: Om du inte har en digital brevlåda så får du pappersdeklarationen mellan dessa datum.

31 Mars: Är sista dagen att godkänna deklarationen utan att ändra eller lägga till uppgifter för att få ”tidig utbetalning” av skatteåterbäring.

7-10 April: Pengarna kommer för dom som får tidig utbetalning av skatteåterbäring.

4 Maj: Sista dagen att deklarera om du inte har anstånd med att lämna in deklarationen senare.

9-11 Juni: Skatteåterbäring för de flesta som inte fått tidig skatteåterbäring.

4-7 Augusti & 8-10 December: Skatteåterbäring för dom som inte fått första två vändorna. Exempelvis vid granskning & anstånd

*Sista dagen att betala kvarskatt/restskatt är i de flesta fall ca 90 dagar från att man får slutskattebesked om att man har restskatt.

*Slutskattebeskeden kommer ungefär samma dag som skatteåterbäringarna betalas ut.

Nästa vecka smäller det!

Såg att Skatteverket tagit bort sin app. Förr kunde man ju se sin deklaration och deklarera i appen, men inte nu längre.

Kan nån lite halvt räkna lite mellan tummen och pekfingret hur de blir för mig med skatten

350k inkomst
Jämkar 10%
35k skattat
Ränteutgifter 2025: 250k

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp