Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skatteverket - Kalender & viktiga datum 2026

Skatteverkets kalender 2026: https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/viktigadatum.4.5d699354142b230302034e.html

Några viktiga datum:

1 Mars:
För den som vill ha deklarationen i digital brevlåda är första mars sista dagen att skaffa exempelvis Kivra.

2-6 Mars: Deklarationen skickas till digitala postlådan.

6 Mars: Deklarationen är synlig i PDF på ”Mina Sidor” hos Skatteverket.

16 Mars - 15 April: Om du inte har en digital brevlåda så får du pappersdeklarationen mellan dessa datum.

31 Mars: Är sista dagen att godkänna deklarationen utan att ändra eller lägga till uppgifter för att få ”tidig utbetalning” av skatteåterbäring.

7-10 April: Pengarna kommer för dom som får tidig utbetalning av skatteåterbäring.

4 Maj: Sista dagen att deklarera om du inte har anstånd med att lämna in deklarationen senare.

9-11 Juni: Skatteåterbäring för de flesta som inte fått tidig skatteåterbäring.

4-7 Augusti & 8-10 December: Skatteåterbäring för dom som inte fått första två vändorna. Exempelvis vid granskning & anstånd

*Sista dagen att betala kvarskatt/restskatt är i de flesta fall ca 90 dagar från att man får slutskattebesked om att man har restskatt.

*Slutskattebeskeden kommer ungefär samma dag som skatteåterbäringarna betalas ut.

Senast ändrad:
Första gången på evigheter man ska få tillbaka pengar man har lånat ut till staten. Ska bli intressant att se vad det landar på.

Allt över 10.000 hade känts fantastiskt.

Men rimligt är väl 5.000 plus minus några tusenlappar.

Första gången på evigheter man ska få tillbaka pengar man har lånat ut till staten. Ska bli intressant att se vad det landar på.

Allt över 10.000 hade känts fantastiskt.

Men rimligt är väl 5.000 plus minus några tusenlappar.
Härligt! Jag hoppas jag ligger på öret, tror inte jag får tillbaka så mycket om ens det. Men allt är bättre att betala.
Har fått retroaktiv utbetalning från Försäkringskassan som säkert ställt till det.

Jag blir förvånad om jag inte får pengar tillbaka.

Jag har strax över 20,000 kryptotransaktioner 2025 (mardröm att deklarera...) och sen ränteavdraget på alla mina lån också.

Jag blir förvånad om jag inte får pengar tillbaka.

Jag har strax över 20,000 kryptotransaktioner 2025 (mardröm att deklarera...) och sen ränteavdraget på alla mina lån också.

Hur lång tid tar det att deklarera 20 000 krypotransaktioner?

Får man göra avdrag för kryptoförluster?

Hur lång tid tar det att deklarera 20 000 krypotransaktioner?

Får man göra avdrag för kryptoförluster?
Man får göra avdrag för kryptoförluster. Det går rätt snabbt om du använder externa tjänster (finns lite mer automatiserad hjälp idag). Finns lite olika därute men förra året körde jag Koinly och tyckte det fungerade bra (@LånaUtanPapper kände också till dom), hade betydligt färre transaktioner 2024 så kostade 99 EUR och så importerade jag in CSV filer i deras grej. Support var långsam/dålig på att hjälpa men jag fick lite stöd ändå så jag kom i mål.

Men med 20,000 transaktioner behöver jag dyraste paketet och är mer komplicerat än så för jag har fört över krypto och sen lirat poker, vunnit belopp och fört tillbaka till krypto och förlorat. Vet ej hur mycket stöd jag får av t.ex. Koinly, jag behöver någon som kan hjälpa... Har skrivit till dom och frågat idag.

Om man vet med sig att kvarskatt väntar i september. Finns det något sätt att skjuta upp det, få anstånd eller liknande i drygt 90 dagar till?

Riktigt trevligt om man får tillbaka pengar, för min del blir det mycket kvarskatt att betala så är inte lika taggad på inkomstdeklarationen. Däremot är jag taggad över att ha en jämn årsinkomst på över 800k de senaste 3 åren, huruvida det nu kommer påverka UC. 2025 betalade jag 78k tillbaka, i år blir det väl ~50k.

Kommer få tillbaka på skatten men har löneutmätning så den pengarna kommer jag inte se tyvärr. Hade varit ett härligt semestertillskott. Har fått semesterersättning utbetald då jag slutat arbete och det skattades högre. Väntar samtal i maj/juni angående skusa men gissar att jag oavsett får betala in så det är första gången någonsin jag inte är taggad på deklarationen…

Om man vet med sig att kvarskatt väntar i september. Finns det något sätt att skjuta upp det, få anstånd eller liknande i drygt 90 dagar till?
I praktiken nej. Du får börja sätta in på skattekontot redan nu

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp