- Meddelanden
- 688
- Mottagna reaktioner
- 281
- Poäng
- 447
Besiktningsunderlag..Vilka andra sätt finns det? Kontoutdrag?
Besiktningsunderlag..Vilka andra sätt finns det? Kontoutdrag?
Kvitton är väl ganska ointressanta vid reseavdrag, då är det tidtabeller för kollektivtrafik och avstånd via kartor som räknas. Vid ränteavdrag har jag använt mig av utdrag från KFM när jag hade löneutmätning.Vilka andra sätt finns det? Kontoutdrag?
Jag tänkte kvitton på att man tankat bilen, inte bussbiljetter.Kvitton är väl ganska ointressanta vid reseavdrag, då är det tidtabeller för kollektivtrafik och avstånd via kartor som räknas. Vid ränteavdrag har jag använt mig av utdrag från KFM när jag hade löneutmätning.
Har du varit med att det godkänns som underlag för reseavdrag?Besiktningsunderlag..
Jag tänker att man får redovisa hemmets adress, arbetets adress, arbetstiderna och årsarbetstid.Om jag i framtiden skulle börja köra bil istället för pendla så är det nog där omkring jag skulle landa, men hur bevisar man det med kvitton? Är det kvitton för bränsle och dylikt då?
Jag har inte som vana att spara kvitton när jag tankar och det händer ibland att jag betalar kontant och dylikt.
Men en förutsättning för att kunna yrka avdrag är att samtliga kvitton om det så är 100 stycken sparas och skickas in?
Jag har blivit granskad 1gång men 12 år sedan nu då godkände dom mina besiktningsunderlag, kanske annorlunda numera!?Har du varit med att det godkänns som underlag för reseavdrag?

Om vi ska prata om termer för skälighet att få göra avdrag för resor med egen bil kontra åka kollektiv, så måste du kunna bevisa att du gör en tidsvinst om minst 2 timmar/dag och det är här tidtabeller för kollektivtrafiken kommer in, skrev aldrig något om bussbiljetter.Jag tänkte kvitton på att man tankat bilen, inte bussbiljetter.
Ok, jag tänker att besiktningen påvisar antal mil man åkt medan kvitton för tankning påvisar att man faktiskt tankat för 1500 kr/månad frekvent. Men jag vet inte, bara undrade.Jag har blivit granskad 1gång men 12 år sedan nu då godkände dom mina besiktningsunderlag, kanske annorlunda numera!?![]()
Det känner jag till. Min undran gällde endast om kvitton som underlag eller icke alt andra sätt.Om vi ska prata om termer för skälighet att få göra avdrag för resor med egen bil kontra åka kollektiv, så måste du kunna bevisa att du gör en tidsvinst om minst 2 timmar/dag och det är här tidtabeller för kollektivtrafiken kommer in, skrev aldrig något om bussbiljetter.
Underlaget för reseavdrag för bil bygger på antal mil x 25 kr (resor med egen bil). Vad man tankat bilen för är ointressant i det läget, kvitton skulle i så fall bara vara intressant för om man verkligen kört bil eller inte, vilket jag aldrig har varit med om att få redovisa till Skatteverket.