Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skatteåterbäring, milersättning

En fråga skatteåterbäring. Har det rätt så krisigt i nuläget så jag skulle behöva få ut skatten så snabbt så möjligt. Men om jag ska lägga till milersättning etc kommer det ju ta extra lång tid. Såg tidigare att någon på forumet nämnde att man kunde först godkänna och få ut pengarna från räntan och sedan ändra och lägga till milersättningen?

Stämmer det verkligen? Är inte hela grejen låst när man väl skickat in och godkänt?

Nej. Du kan göra hur många ändringar du vill. Men kan du inte bevisa med kvitton för drivmedel osv, så blir det svårt att få ut något.

Du behöver inte bevisa någonting förutom om du blir granskad.

Vad jag vet så stämmer det: man kan godkänna den förtrycka deklarationen i skatteverkets app/hemsida.

Sen är fortfarande appen/hemsida öppen för att deklarera fram till maj någon gång. Då är det bara gå och ändra milersättningen och skicka in igen.

Ska inte säga 100% att det är så. Men det är så jag kommer ihåg det.

Vad gäller kvitton som ovan skrev (i mycket otrevlig ton) så hör det inte till vad trådskaparen frågade efter. Men i min erfarenhet behövs inga kvitton när jag pendlade för flera år sedan under ett par år. Känner också en del som pendlar långt mellan olika jobb i rätt långa distanser och det handlar om en del pengar.

Vissa i ett par år och vissa i säkert 20 år+. Har aldrig hört talas om att det skulle ske några granskningar eller stickprover och krav på uppvisning av kvitton som vissa påstår.

Det finns säkert granskning vid misstankar om större fusk. Jag kan ha fel, men jag tror att det är ytterst ovanligt.

Senast ändrad:
Vad jag vet så stämmer det: man kan godkänna den förtrycka deklarationen i skatteverkets app/hemsida.

Sen är fortfarande appen/hemsida öppen för att deklarera fram till maj någon gång. Då är det bara gå och ändra milersättningen och skicka in igen.

Ska inte säga 100% att det är så. Men det är så jag kommer ihåg det.

Vad gäller kvitton som ovan skrev (i mycket otrevlig ton) så hör det inte till vad trådskaparen frågade efter. Men i min erfarenhet behövs inga kvitton när jag pendlade för flera år sedan under ett par år. Känner också en del som pendlar långt mellan olika jobb i rätt långa distanser och det handlar om en del pengar.

Vissa i ett par år och vissa i säkert 20 år+. Har aldrig hört talas om att det skulle ske några granskningar eller stickprover och krav på uppvisning av kvitton som vissa påstår.

Det finns säkert granskning vid misstankar om större fusk. Jag kan ha fel, men jag tror att det är ytterst ovanligt.
Min far fick lämna in kvitton för bensin vid ett flertal tillfällen.

Personligen har jag sluppit lämna in kvitton men har däremot fått krav om att lämna exakt uträkning gällande avstånd och antal arbetsdagar. Fick be firman om arbetsgivarintyg som vidarebefordrades.

Och då rörde sig detta inte om några jättesummor i slutändan.

Så på denna punkten har du fel.

Min far fick lämna in kvitton för bensin vid ett flertal tillfällen.

Personligen har jag sluppit lämna in kvitton men har däremot fått krav om att lämna exakt uträkning gällande avstånd och antal arbetsdagar. Fick be firman om arbetsgivarintyg som vidarebefordrades.

Och då rörde sig detta inte om några jättesummor i slutändan.

Så på denna punkten har du fel.
Ja då verkar det som att jag har fel. Talade nog mer för min upplevelse och via ett par stycken som jag känner. Har vid något tillfälle dykt upp i diskussion då de nämnt att dom inte heller åkt på granskning.
Men kanske är lite vanligare ändå

Min sambo gör avdrag för resor/milersättning och aldrig nånsin åkt på granskning. Men det är klart att vissa blir granskade och då är det upp till bevis.
Vet dock inte vad som händer (om ngt händer) om man begär milersättning, blir granskad och inte kan påvisa kvitton eller har andra bevis.

Min sambo gör avdrag för resor/milersättning och aldrig nånsin åkt på granskning. Men det är klart att vissa blir granskade och då är det upp till bevis.
Vet dock inte vad som händer (om ngt händer) om man begär milersättning, blir granskad och inte kan påvisa kvitton eller har andra bevis.
Enda som händer lär vara att man inte får göra avdraget. Risken är väl kanske även att de kanske kollar ens övriga avdrag ifall man har några.

Skatteverket säger själva att man inte hinner med i närheten a så många som behövs kontrollera. Så har nog haft oflyt när jag fick skicka in de ända 2 åren jag kunnat göra avdrag haha

Man kan logga in och göra en ny deklaration, dvs ändra fram till oktober november nångång, då stängs det. Så har man ingen brådska kan man begära milersättningen då. .
Hade en kollega på tidigare jobb som genade lite i det där. När skatten kom på det var dom snäll och rättade flera års deklarationer bakåt också. Var ganska mycket pengar som skulle betalas in på en månad.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp