Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skatteåterbäring, milersättning

Om jag i framtiden skulle börja köra bil istället för pendla så är det nog där omkring jag skulle landa, men hur bevisar man det med kvitton? Är det kvitton för bränsle och dylikt då?

Jag har inte som vana att spara kvitton när jag tankar och det händer ibland att jag betalar kontant och dylikt.

Men en förutsättning för att kunna yrka avdrag är att samtliga kvitton om det så är 100 stycken sparas och skickas in?

Om jag i framtiden skulle börja köra bil istället för pendla så är det nog där omkring jag skulle landa, men hur bevisar man det med kvitton? Är det kvitton för bränsle och dylikt då?

Jag har inte som vana att spara kvitton när jag tankar och det händer ibland att jag betalar kontant och dylikt.

Men en förutsättning för att kunna yrka avdrag är att samtliga kvitton om det så är 100 stycken sparas och skickas in?
Finns andra sätt än att styrka det med kvitton.. jag har aldrig någonsin behövt styrka med kvitton!

Skatteverket har ibland varit nitiska och provat rutter själva och klockat

Jag har som många vet arton mil till jobbet tur och retur. Har jobbat på den arbetsplatsen i fyra år nu. Jag har aldrig behövt skicka in kvitto på dieseln eller styrka något att jag göra så stort avdrag.

Går jag in på google maps och skriver min hemadress och min arbetsgivare adress så är kortaste vägen enkel väg 90,5 km. Jag avrundar alltid till tjugo mil per dag när jag deklarerar och sedan att jag jobbat 250 dagar. Jag har aldrig blivit granskad.

Jag har blivit granskad ett par gånger, både när det gäller rese- och ränteavdrag, men allt var i sin ordning så det var inga problem. Antar att de har vissa gränsvärden för exempelvis ränteavdrag. När jag blev kollad så hade jag själv lagt till 50 tkr på räntan, eftersom alla inte redovisat till Skatteverket (dröjsmålsränta behöver inte redovisas) och det totala avdraget uppgick nästan till 250 tkr, så jag har full förståelse för kollen. Året därpå granskades mina reseavdrag.

Men man måste ju ”kvalificera” sig för reseavdrag ändå? Dvs tjäna minst 2 timmar på att resa med bil istället för kommunalt. Denna regel suger för mig som har typ 11 mil till jobbet, men kan åka buss+tåg+ buss på ca 1 timme 45 minuter (enligt tidtabellen som aldrig håller) men 1 timme med bil.
var det inte 1,5 timme?

Mm hur är det ens möjligt att man ska "vinna" 2h per dag att ta bilen?
Det förutsätter ju rent krasst att det tar 1h med bil eller 2h med lokaltrafik vilket känns helt absurt att det ens finns dom som kan få ut milersättning baserat på det vart i landet är det ens möjligt såvida man inte har 20+ mil till jobbet?
Om du bor i ngn av sthlms kommuner säg i norr och jobbar söder om stan så kan det vara så att det tar mer än 1,5 timme enkel väg att komma till jobbet, det är buss, tunnelbana, pendeltågsbyten.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp