Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skatteåterbäring 2024, hur mycket får ni?

Idag görs inga körningar. Senaste körningen är igår den 1/6. Så nästa körning är imorgon måndag och då lär vi se som Lasseman säger. Ser man inte på måndag ja då är man uttagen för granskning. Åkte på granskning förra året. Hade alla kvitton klara och i början av juli godkändes allt. Fick mitt slutskattebesked i juli.
Precis, men tänker såhär…kan man se skattebeskedet under ”beslutade skatteuppgifter” så är det klart. Blir knappast en granskning om slutskattebeskedet är klart. Imorgon bör utbetalning synas för oss som kan se slutskattebeskedet på Skatteverkets hemsida

när fick du veta att din deklaration skulle granskas?

Precis, men tänker såhär…kan man se skattebeskedet under ”beslutade skatteuppgifter” så är det klart. Blir knappast en granskning om slutskattebeskedet är klart. Imorgon bör utbetalning synas för oss som kan se slutskattebeskedet på Skatteverkets hemsida

när fick du veta att din deklaration skulle granskas?
Jag fick frågan av skatteverket den 20 juni på mina sidor. Svarade samma dag och bifogade fil med kvittona.

Hur lyckades du med det? Nu blir jag orolig inför nästa år.
Jag bytte jobb i maj förra året, så jag fick sparade semesterdagar + årets semesterdagar utbetalade i pengar och det jämkades även på den klumpsumman, då stämde inte min preliminära skatteuträkning som jag gjorde i november året innan (då visste jag inte att jag skulle byta jobb). Det rätta här hade varit att avsluta jämkningen innan den sista utbetalningen. Gjorde en ny ansökan om jämkning för att se hur mycket jag skulle behöva betala in under juni-dec för att slippa restskatten men det hade blivit typ 48% skatt under resten av året så jag valde att bara avsluta jämkningen och spara vid sidan av istället.

Ingenting innan dess? Trodde du att du skulle få pengar i juni?
Jag svarade den 20 juni med skatteverket räknade inte det som mottaget förrän senare. Ringde dom om det och det var något tekniskt strul då. Pengarna betalades ut i juli efter slutskattebeskedet och pengarna tog kronofogden. Men jag hörde inte ett ljud om granskning förrän 20 juni men då förstod självklart då jag inte fick slutskattebeskedet i början av juni och inga uppdateringar på skattekontot.

Bilagor

• IMG_20240602_070151.jpg
    IMG_20240602_070151.jpg
    159.1 KB · Visningar: 21
Jag svarade den 20 juni med skatteverket räknade inte det som mottaget förrän senare. Ringde dom om det och det var något tekniskt strul då. Pengarna betalades ut i juli efter slutskattebeskedet och pengarna tog kronofogden. Men jag hörde inte ett ljud om granskning förrän 20 juni men då förstod självklart då jag inte fick slutskattebeskedet i början av juni och inga uppdateringar på skattekontot.
Tack för svar! Konstigt att det tog så långt tid och de kontaktade inte dig förrän 20 juni

Jag ser att mina ”beslutade skatteuppgifter” är klart men på skattekontot ser jag inget i år utan det finns bara en utbetalning från förra året. Det är nog kört för min del va?
Nej

Shit! Hoppas inte! Semesterresan är bokad, flygbiljetter köpta, boende ska betalas på plats.
Finns inte utrymme att inte få pengarna nästa vecka om man säger så.
Men om det nu är så och deklarationen ska granskas, när kommer skatteåterbäringen i så fall????

Augusti

Måndag ser ni helgens körning.
Har alltid varit så för mig i alla år.

Jag googlade och fick fram lite artiklar vilka som granskas och hur granskningen sker.

För det första så är det stickprover dom gör. Deras system klarar inte av att kontrollera alla som gör avdrag. Gällande reseavdrag så fanns det en artikel på SVT där en anställd berättade om olika fel som människor gör när de gör reseavdrag. Skatteverket vill att staten stiftar en ny lag. Vad för lag det minns jag inte, orkar inte googla fram det igen.

De avdrag som de flesta gör fel på, som Skatteverket pratade om i artikeln var:

* Hämtning och lämning av barn
* Man anger längre avstånd än vad det egentligen är
* Man gör ingen vinst (två timmar)

Jag har gjort avdrag i fyra år för nitton mil om dagen till jobbet. Nio mil till jobbet och nio mil hem. Det finns kollektivtrafik till och från jobbet men det passar inte mina arbetstider eftersom jag arbetar ständig eftermiddag. Jag har aldrig varit utsatt för granskning. Däremot har jag gjort en fuling alla fyra år när jag har deklarerat och det är att jag har angivit 250 arbetsdagar när jag egentligen inte har arbetat så många dagar men den har ändå gått igenom min deklaration.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp