Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Samlingslån eller privatlån?

Hej!

Jag har idag en hel del dumma krediter och lån som jag skulle behöva lösa då månadskostnaden äter upp mig ekonomiskt.
Totalt så rör det sig om cirka 220 000 kronor hos ferratum, cashbuddy, credify mfl. De syns ej på UC score.
På min uc syns enbart goodcash 50 000, samt facit bank 6000kr, samt ett billån som jag delar med min sambo hos resurs på 89 000kr. (Det är ej aktuellt att lösa)

Idag har jag ett uc score på 570, samt riskprognos på 3.2, jag har 2 förfrågningar och den 25 oktober försvinner en av de, så då tänkte jag söka veckan därpå när allt uppdaterats och betyget ökat lite smått.
Min inkomst ligger på 351 000kr/år

Min fråga då jag hängt här och läst på så mycket jag kan: Ska jag ansöka om ett samlingslån på 220k eller ett privatlån?
Frågan baseras på att jag läst att många inte vill lösa krediter utanför vad som syns på uc

OM jag ska söka om ett privatlån, ska jag enbart ange de amorteringar och kostnader som syns på uc eller ska jag ange allt, tänker att det borde synas oavsett om de kör en tinkz eller vad det nu heter via bankkontot :)
Så alla vänliga tankar tips och råd mottages tacksamt!

Jag hade sökt ett vanligt lån och bara uppgett kostnaden för de lån som syns men dragit ner på summorna något.
Hade dessutom uppgett att stålarna skall gå till renovering. Det gör jag själv varenda gång, det låter seriöst..

Senast ändrad:
Tack @Perrrr! Var inne på samma tanke själv så då är jag inte het ute och cyklar. "Renovering" just kanske kan kännas tokigt då jag bor i hyresrätt men jag förstår tanken :)
Vilka långivare rek du själv? Tänkte köra genom Sambla, eller Zmarta som det känns just nu

Är i precis samma tankar som dig, med liknande betyg.

Tänker att man bör söka ”Samlingslån” väl? Eller om man skulle söka ett privatlån för exempel ”renovering” som personen ovan skrev, kommer man väl absolut att bli nekad vid kreditz? Den kalkylen bör ju vara mycket svagare än hur den skulle se ut, om man istället ersätter nuvarande lån med 1 Samlingslån.

Vad är de för skillnad på Samlingslån/privatlån annars tänker jag?

Egentligen borde ju samlingslån vara det naturliga valet och lättast att få eftersom det ju i princip inte bygger upp mer skuld, bara omfördelat den mellan olika aktörer.

Men som jag har förstått är vissa numera lite oroliga för att välja samlingslån då vissa långivare efteråt ha visat sig ovilliga att lösa lån "utanför" UC. Alltså sådana som inte syns där. Och ofta är det ju just dem man vill bli av med och därför söker samlingslånet från början.

Jag vet tyvärr inte hur vanligt det är och kan inte heller riktigt förstå varför de inte vill lösa utanför UC om det nu är de själva som löser in lånen och att det därför inte är någon risk att pengarna används till något annat än att lösa lån.

Samlingslån = privatlån. Sök 220k och lös allt. Ange alla skulder. Banker kör Tink ändå så de ser allt på kontot. Tips: Använd Sambla eller Lendo. De testar 40 banker samtidigt, vissa accepterar krediter som inte syns på UC. Med 351k inkomst och UC 570 har du goda chanser. Vänta till 25 oktober som du planerar. Om du samlar från 25% ränta till 8% sparar du typ 3-4k/mån. Lycka till!

Samlingslån = privatlån. Sök 220k och lös allt. Ange alla skulder. Banker kör Tink ändå så de ser allt på kontot. Tips: Använd Sambla eller Lendo. De testar 40 banker samtidigt, vissa accepterar krediter som inte syns på UC. Med 351k inkomst och UC 570 har du goda chanser. Vänta till 25 oktober som du planerar. Om du samlar från 25% ränta till 8% sparar du typ 3-4k/mån. Lycka till!
Sista 3 lånen jag tagit under 2024-2025 (Marginalen, Svea, Santander) har inte kontot kollats varken med Tink eller Kredditz).
Givetvis är det en fördel att söka ett samlingslån förutsatt att lånen syns på ett eller annat sått eller om det är så att långivaren godkänner att lösa skitlån men inte annars ..

Senast ändrad:
Egentligen borde ju samlingslån vara det naturliga valet och lättast att få eftersom det ju i princip inte bygger upp mer skuld, bara omfördelat den mellan olika aktörer.

Men som jag har förstått är vissa numera lite oroliga för att välja samlingslån då vissa långivare efteråt ha visat sig ovilliga att lösa lån "utanför" UC. Alltså sådana som inte syns där. Och ofta är det ju just dem man vill bli av med och därför söker samlingslånet från början.

Jag vet tyvärr inte hur vanligt det är och kan inte heller riktigt förstå varför de inte vill lösa utanför UC om det nu är de själva som löser in lånen och att det därför inte är någon risk att pengarna används till något annat än att lösa lån.
Troligtvis för att även om det betalas direkt av nya långivaren så kan ju låntagaren åter ansöka om dessa lån utanför UC vilket innebär att det lika gärna kunde var ett privatlån.

För lån inom UC kommer ju kräva en ny UC vilket minskar chansen att få samma belopp beviljade igen.

Ser ingen annan rimlighet i det.

Sista 3 lånen jag tagit under 2024-2925 (Marginalen, Svea, Santander) har inte kontot kollats varken med Tink eller Kredditz).
Givetvis är det en fördel att söka ett samlingslån om lånen syns på ett eller annat sått eller om det är så att långivaren godkänner att lösa skitlån men inte annars ..
Måste vara skönt att bara ta ett lån var trehundrade år! Men hur är det med tekniken där när det närmar sig är 3 000?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp