Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Samlingslån eller privatlån?

Samlingslån = privatlån. Sök 220k och lös allt. Ange alla skulder. Banker kör Tink ändå så de ser allt på kontot. Tips: Använd Sambla eller Lendo. De testar 40 banker samtidigt, vissa accepterar krediter som inte syns på UC. Med 351k inkomst och UC 570 har du goda chanser. Vänta till 25 oktober som du planerar. Om du samlar från 25% ränta till 8% sparar du typ 3-4k/mån. Lycka till!
Tack snälla! @EkonomAlex Men menar du då att jag söker samlingslån o att jag vill samla allt eller ska jag ansöka om ett privatlån även om de är i samma syfte? Det är den jag är mest osäker på

Senast ändrad:
Sista 3 lånen jag tagit under 2024-2025 (Marginalen, Svea, Santander) har inte kontot kollats varken med Tink eller Kredditz).
Givetvis är det en fördel att söka ett samlingslån förutsatt att lånen syns på ett eller annat sått eller om det är så att långivaren godkänner att lösa skitlån men inte annars ..
@Perrrr har du sökt via de direkt då eller via t.ex Lendo, Sambla mfl? Hur stora lån ungefär?

Senast ändrad:
Jag tycker du ska kontakta Lendo och förklara att du typ ska lösa lån på 50k och renovera för typ 150k. Ser ju klart vettigare ut om du visar viljan att lösa bort dina gamla synliga lån. Problemet när en söker är att antingen kan en välja samlingslån eller ”annat” och inte såsom du tänker låna en mix men det hjälper Lendo dig med, det vet jag för jag har fått hjälp med exakt samma problem. Dom hjälper och trixar fram dig är min erfarenhet..

Edit. Du kan t.o.m. berätta för rådgivaren på Lendo att du inte vill ha någon som kollar dina konto med Tink eller Kreditz så vägleder dom dig rätt. Detta har jag också personlig erfarenhet av och det löste sig hur bra som helst efter lite ”tips” från rådgivaren..

Edit. Du kan ju också välja att vara helt ärlig med rådgivaren om du känner för det..

Senast ändrad:
Jag tycker du ska kontakta Lendo och förklara att du typ ska lösa lån på 50k och renovera för typ 150k. Ser ju klart vettigare ut om du visar viljan att lösa bort dina gamla synliga lån. Problemet när en söker är att antingen kan en välja samlingslån eller ”annat” och inte såsom du tänker låna en mix men det hjälper Lendo dig med, det vet jag för jag har fått hjälp med exakt samma problem. Dom hjälper och trixar fram dig är min erfarenhet..

Edit. Du kan t.o.m. berätta för rådgivaren på Lendo att du inte vill ha någon som kollar dina konto med Tink eller Kreditz så vägleder dom dig rätt. Detta har jag också personlig erfarenhet av och det löste sig hur bra som helst efter lite ”tips” från rådgivaren..

Edit. Du kan ju också välja att vara helt ärlig med rådgivaren om du känner för det..
@Perrrr ringer du de innan du gör en ansökan då så de hjälper dig med ansökan? Jag hade inte tänkt en mix utan ett rakt lån för att betala av allt plus lite lite till mig själv utöver det.

Hur gör man för att få en sån bra rådgivare hos Lendo. Jag har bara lyckats få sådana som knappt vet nåt om något. Gissat sig till saker som inte har stämt. Senaste gången hos Lendo så blev jag beviljat ett lån som senare blev avslaget av själva banken eftersom de tog ny kreditupplysning och inte brydde sig om upplysningen Lendo tog.
Avslag bara för att de hade sett kontantuttag på mitt bankkonto ett par månader innan. Pengar som jag tog ut för att gömma hemma för ev. kris. Helt sjukt var det.
NStart eller Plus1 hette banken. Kändes inte helt kloka.

Hej Mrmt,

Din fråga är om du ska välja ”samla lån” eller ”nytt lån”, för ett samlingslån är ett privatlån.

Så här ska du göra:
Självklart ska du uppge att du ska samla/lösa alla befintliga lån, dvs 220.000. Bankerna som beviljar kommer inte att ha någon åsikt om ifall du kan lösa lån utanför UC eller inte därför att dom inte kommer att lösa dina lån själv, dvs lösenkrav. Anledningen till att dom kommer betala ut pengarna till ditt konto och låta dig lösa allt själv (alternativt vilja lösa 56.000) och inte kommer ha ett lösenkrav är därför att du enligt din uc inte har 220.000 kronor. Bankerna har inte lösenkrav på mer än det som syns på UCn.

Du ska inte välja ”nytt lån” för renovering eller bilköp eller vad det nu kan vara därför att dina chanser att få ett lån beviljat minskar kraftigt. Det blir en risk för banken att ge dig ett nytt lån, alltså MER lån, alltså ytterligare belåning och en risk. Att söka ett lån i omförhandlingssyfte när det är det pengarna ska gå till är givetvis vägen att gå.

Ps: du behöver inte vänta till veckan efter att dina upplysningar försvunnit för att ansöka, kreditupplysningar försvinner 00:00 och det syns direkt vid ansökan. Inget som ska uppdateras.

Hej Mrmt,

Din fråga är om du ska välja ”samla lån” eller ”nytt lån”, för ett samlingslån är ett privatlån.

Så här ska du göra:
Självklart ska du uppge att du ska samla/lösa alla befintliga lån, dvs 220.000. Bankerna som beviljar kommer inte att ha någon åsikt om ifall du kan lösa lån utanför UC eller inte därför att dom inte kommer att lösa dina lån själv, dvs lösenkrav. Anledningen till att dom kommer betala ut pengarna till ditt konto och låta dig lösa allt själv (alternativt vilja lösa 56.000) och inte kommer ha ett lösenkrav är därför att du enligt din uc inte har 220.000 kronor. Bankerna har inte lösenkrav på mer än det som syns på UCn.

Du ska inte välja ”nytt lån” för renovering eller bilköp eller vad det nu kan vara därför att dina chanser att få ett lån beviljat minskar kraftigt. Det blir en risk för banken att ge dig ett nytt lån, alltså MER lån, alltså ytterligare belåning och en risk. Att söka ett lån i omförhandlingssyfte när det är det pengarna ska gå till är givetvis vägen att gå.

Ps: du behöver inte vänta till veckan efter att dina upplysningar försvunnit för att ansöka, kreditupplysningar försvinner 00:00 och det syns direkt vid ansökan. Inget som ska uppdateras.
Du missar att lånen hon tänkt lösa inte syns. Alltså ser det inte ut som ytterligare ett lån.
Det låter seriöst det du skriver men det märks också att du inte har tagit många lån, det sätter jag mina fötter på!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp