Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Samlingslån eller fortsätta snöbollsmetoden?

Hej,

Förutsättningar:
Årsinkomst ca 520k
Underskott ca 30k
UC 0,7 Mycket Bra
Inga ff

Lån:
Lendify 355.000:- / 5.570kr i månaden (amortering 1.000kr)
Marginalen 69.000:- / 900kr i månaden (amortering ca 150kr)
Collector 14.000:- / 260:- (amortering vet ej, ungefär nån 50 lapp kanske)
Klarna 15.000:- / Delbetalningar på olika köp med ca 2000:- totalt, vet ej amortering och ränta på alla
Total månadskostnad lån: 8.734 ca
Total skuld: 453.000

Jag har länge kört snöbollsmetoden sen ett år tillbaka (hade 600k i skuld förra året). Jag jobbade och slet men hamnade tyvärr i en sjukskrivning pga utmattning. Jag funderar på att söka ett samlingslån för att slippa den stora månadskostnaden varje månad, samt känna att allt är på ett ställe, men är det verkligen smart? Vad tycker ni? Jag har som sagt råd med min totala månadskostnad men jag har hållt fast att inte ta nått samlingslån för att sakta beta av allting, men nu står de still då jag inte orkar jobba så mycket som jag gjort.

Vad tror ni? Samlingslån eller snöbollsmetoden i mitt läge? Om jag söker samlingslån - vad är mina förutsättningar för att söka på ca 450k?

Vad har du för räntesatser idag på lånen? Verkar ganska höga med tanke på hur lite du amorterar så lite eller väldigt nya lån? Syftar då på Lendify och Marginalen.

Vad har du för räntesatser idag på lånen? Verkar ganska höga med tanke på hur lite du amorterar så lite eller väldigt nya lån? Syftar då på Lendify och Marginalen.
Hej!
Kollade nu.
Lendify: 13.5%
Marginalen: 11.26%
Får mail varje månad att räntan höjs… Så är väl en annan ränta nästa månad också :(

Alltså tar du nytt samlingslån så börjar ju räntan och "annuniten" om dvs du förlorar 2 års betalning där du mest betalat ränta och får göra det igen.
Jag hade snöbollat på lite tills ränteläget har stabiliserat sig och sen gjort en ansökan senare. Snöbollseffekten är ruskigt effektiv på räntekostnaden varje månad :)

Alltså tar du nytt samlingslån så börjar ju räntan och "annuniten" om dvs du förlorar 2 års betalning där du mest betalat ränta och får göra det igen.
Jag hade snöbollat på lite tills ränteläget har stabiliserat sig och sen gjort en ansökan senare. Snöbollseffekten är ruskigt effektiv på räntekostnaden varje månad :)
Tack för dina svar.
Jaaa okej, så jag tjänar egentligen inget på att ta ett nytt samlingslån och sänka min månadskostnad för att därefter amortera det jag sparat in på? Med tanke på annunitetstiden + räntan jag betalt i 2 år

Jag är otroligt dålig på allt med räntor, amorteringar etc så förlåt för frågan. Det enda jag tänker på är att jag betalar sjukt mycket i ränta och om man ska slå ihop alla lån så betalar jag hur mycket som helst bara i ränta. Nu kommer jag kunna amortera av ca 2.000kr på ett lån i månaden istället för ca 7-10.000 som jag gjort tidigare pga att jag inte har orken till att jobba lika mycket. (Just nu håller jag på att jobba bort Klarna)

Min filosofi i mitt eget slit var väl att ”tar dom mig inte i höjden så tar dom mig i bredden”. Räntorna är ju en faktor oavsett. I mitt fall landade jag i att jag ”köpte” högre total räntekostnad eftersom det ger mig andrum just nu. Har man orken, som du hade, att slita som ett djur och få ner lån så snabbt som möjligt så ska du ha eloge för det. Men jag tycker inte att det är fel att göra på mitt sätt heller. Man får välja mellan pest eller kolera, på ett vis. För mig var mitt sätt mera hållbart i längden, även om det känns surt att räntorna tickar på.

Min filosofi i mitt eget slit var väl att ”tar dom mig inte i höjden så tar dom mig i bredden”. Räntorna är ju en faktor oavsett. I mitt fall landade jag i att jag ”köpte” högre total räntekostnad eftersom det ger mig andrum just nu. Har man orken, som du hade, att slita som ett djur och få ner lån så snabbt som möjligt så ska du ha eloge för det. Men jag tycker inte att det är fel att göra på mitt sätt heller. Man får välja mellan pest eller kolera, på ett vis. För mig var mitt sätt mera hållbart i längden, även om det känns surt att räntorna tickar på.
Jag tycker ditt vis låter sunt.
Min plan var att jobba stenhårt (jobbade i snitt 200 timmar i månaden) i 3 år för att få bort det mest gamla. Men jag är helt slut, jag orkar inte. Vill egentligen ha något mer hållbart. Så jag får se vad jag väljer att göra nu efter alla tips.

Jag vet ju inte vad du har kvar, men man kan ju köra snöbollen i en snällare takt, tänker jag. Jag har ju snöbollat bort en hel del jag med, men det var mest smårask. Jag började med 10 skulder till vad känns som halva sveriges inkassoindustri. Nu är jag nere på tre. Jag snöbollade ju bort de andra sju. Jag var bara klar med vad jag mäktade med. I mitt fall max 4-5000 i månaden. Jag utgår från att du betalat mycket mera, så som du jobbat.

I slutändan, du måste ta hand om dig själv. Dina skulder betyder ingenting i graven.

Jag vet ju inte vad du har kvar, men man kan ju köra snöbollen i en snällare takt, tänker jag. Jag har ju snöbollat bort en hel del jag med, men det var mest smårask. Jag började med 10 skulder till vad känns som halva sveriges inkassoindustri. Nu är jag nere på tre. Jag snöbollade ju bort de andra sju. Jag var bara klar med vad jag mäktade med. I mitt fall max 4-5000 i månaden. Jag utgår från att du betalat mycket mera, så som du jobbat.

I slutändan, du måste ta hand om dig själv. Dina skulder betyder ingenting i graven.
Tack för dina råd.

Som du säger är det sjukt viktigt att ta hand om sig själv, förra året var mitt mål att jobba och betala av alla skulder. Nu är mitt mål att helt ärligt bara vara snäll mot själv och inte slita ihjäl mig. Det jag dock lärt mig är att jag aldrig skulle ta ett till lån för att finansiera onödig konsumtion, bil eller annat. Jag har till och med hunnit spara en liten buffert för oförutsedda händelser. Så, ekonomin är inte katastrof men jag vill helst slippa jobba så mycket som jag gör varje månad. I längden blir det inte bra

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp