Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Sänkte min ränta på Santander på 2 minuter.

Vad gör du här då?
Du vill inte hjälpa till - du behöver inte hjälp utan du är här för att klanka ner på oss andra som stöttar och hjälper varandra.
Tack men vi klarar oss utan dina seriösa infallsvinklar.

Vad gör du här då?
Du vill inte hjälpa till - du behöver inte hjälp utan du är här för att klanka ner på oss andra som stöttar och hjälper varandra.
Tack men vi klarar oss utan dina seriösa infallsvinklar.

Jag vill dels diskutera och jag vill dels hjälpa till. Godtas inte den hjälpen så skiter jag i det.

Jag kan medge att det kanske var lite onödigt av mig men jag klankade inte ner på Lize. Jag konstaterade att lån är ett aktivt val, inte ett tvång och man kan således inte gnälla och åma sig över att Norwegian bedriver ocker för att man var korkad och tog en kasst lån.

Folk som har lånat här har råkat hamna snett. Relationer, dåliga affärer, missbruk m.m. Jag har haft spelmissbruk eller jag kommer alltid ha det livet ut.
Om jag backar tiden ca 8-10 år så skulle väl jag tänka och tycka precis som dig om folk som lånar eller har dålig ekonomi. Och detta kommer du inte förstå förrän du själv har haft missbruk. Du kanske även någon gång får dålig ekonomi och då kan det vara svårt att undvika "sämre" lån. För många här har lånat för att undvika inkasso eller kronofogden. Det blir väldigt lätt val att välja ett större lån med hög ränta som täcker flera sämre lån som snabblån m.m. för att undvika kronofogden. Eller som jag som hade spelmissbruk förut, så var man tvungen att få tag i pengar för att spela för att täcka sjukdomen.

Tror knappast det handlar om att de flesta som tar kassa lån generellt sätt är korkade. Märks att du Maximilian verkar sakna livserfarenhet kring motgångar och hur man tar sig ur dom. Forumet här handlar om erfarenhetsubyte i dessa frågeställning. Åter till det du tuggade om korkade personer som tar kassa lån. Om du tänker längre än din näsa räcker så måste du väl förstå att folk tar så bra lån de kan. Kan ta mig själv som exempel. För bara något år sedan tjänade jag över 600K om året, hade fin bil och fin titel på engelska. Det var resor, vänner, middagar etc. I grunden har jag alltid gillat o spela, jag är en kombination av både spelmissbrukare och spelberoende. Eftersom jag är långt ifrån korkad så har jag utåt sätt varit framgångsrik, respekterad och haft några chefsjobb. Genom åren har jag haft (tack vare spelandet) 1-2 blancolån på i snitt 300-400K med okorkad ränta på i snitt 4-5 %. Sedan separerade jag från min partner, det fina jobbet försvann genom en omorganisation. Att hitta det där fina välbetalda jobbet igen var inte det lättaste heller. Med tiden hamnade på skräpakassa och eftersom jag är så okorkad så vill jag inte få betalningsanmärkningar utan blir nödgad att ta lån nummer 3. Det nya lånet är givetvis närmre 8% ränta genom att långivaren tagit i beaktning att jag redan har 2 lån på totalt 350K. Jag tänker att det ordnar sig i höstas men det dröjer med det fina jobbet. Vad händer nu, jo bostadsmarknaden viker sig och jag får rådet att sälja då jag köpte 2016 när det stod som högst. Säljer till förlust på 100K.(hade jag sålt nu hade det backat 200K) För att undvika kollaps börjar jag harva med ännu sämre lån för jag vägrar o inse att det är "kört" att hålla igång alla lån, mat o hyra för 11K. Under sista delen av 2017 är jag nödgad att ta riktiga skitlån för att rädda julen och hålla fönsterkuverten borta. Jan 2018 kollapsen är ett faktum. Jag släpper allt. Betalar bara hyra, busskort och mobil. Förra vecka kom första brevet från fogden som jag skickade in. Så nu bara dagar innan 1a betalningsanmärkningen kommer. Som jag har kämpat men nu ger jag upp. Så Maximilian man tar de lånen man får, man hoppas och kämpar för att hålla sig flytande och vill inte hamna hos fogden. Inte för att man är korkad utan man gör det man kan efter rådande omständigheter.

Förutom missbruk av olika slag är antagligen den vanligaste anledningen till att man blir överskuldsatt att man vill göra rätt för sig och inte vara en börda för samhället. Så när man hamnar i ekonomiska trångmål (av tusen olika anledningar) tar man nya lån för att klara sig utan att hamna hos socialen/kfm och sedan är bollen i rullning. De som tar dåliga lån bara för att de skulle vara korkade (vilket insinuerar att om de varit smarta hade de tagit lån med bra ränta istället) är nog i en extrem minoritet. Den världsbilden har förmodligen Lyxfällan skapat då fall som de tar upp nästan uteslutande handlar om märkliga konsumtionsbeteenden av typen "Oj, lägger jag så mycket på chips varje år, och Bengan - du måste snusa mindre, herregud vad mycket det blir på ett år. Förresten, vad är ränta?"

För min del var BN räddningen. De har höga räntor och har kanske blivit lite sämre där de senaste åren, men när jag lånade av dem var de ensamma om att erbjuda ett större lån som möjliggjorde att jag blev av med en massa sämre krediter och lån - riktigt gamla skulder som uppstått i perioder av arbetslöshet för både mig och min sambo. Som långsiktig lösning är de dock inte att rekommendera, men när man väl fått det där samlingslånet istället för en massa mindre blir det mycket lättare att skaffa ett annat med bättre ränta (vilket jag gjorde ett par-tre månader senare).

Men allt det här är ju off-topic. Det är nog en god idé att någon gång per år se över sina lån och kolla om man kan göra något åt räntorna.

Remember går inte. Det går inte ens att få prata med handläggare om att flytta fram förfallodatum några dagar innan man hamnat efter med lånet.

undrar om någon lyckats omförhandla räntan på resurs privatlån eller remember privatlån ?

Resurs bank går. Men då tar dom en upplysning så vet du att din UC är dålig så är det ingen ife. Jag har "utmärkt" längst upp på deras hemsida. Men går ändå inte sänka räntan pga min uc.

Men dom är schyssta i allmänhet och går att få betalningafria månader. Upp till 3 per år.

Till Santander säg att ni vill lösa lånet och fråga hur mycket ni ska betala in för att få det löst. Då kanske ni blir erbjudna en sänkning om ni stannar som kund.

Jag vill dels diskutera och jag vill dels hjälpa till. Godtas inte den hjälpen så skiter jag i det.

Jag kan medge att det kanske var lite onödigt av mig men jag klankade inte ner på Lize. Jag konstaterade att lån är ett aktivt val, inte ett tvång och man kan således inte gnälla och åma sig över att Norwegian bedriver ocker för att man var korkad och tog en kasst lån.
Varför citerade du mitt inlägg om du inte klankade på mej? Ovanligt korkat att inte förstå hur man använder ett forum...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp