Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Sänks räntan på befintliga lån vid framtida eventuella räntesänkningar

SBAB sänker sparräntan med 0.25%-enheter och tremånaders "rörliga" bolåneräntan med 0.10%-enheter.

En sak jag inte riktigt förstår och som är relaterad till trådstarten är hur de rörliga räntorna egentligen påverkar annilutetslånen. Är det så att den fasta summan (till exempel 5361 kr på mitt Resurslån) alltid är konstant och när räntan höjs (oavsett när det sker under återbetalningstiden) så minskar/ökar andelen amortering från och med höjningen/sänkningen?

Känns lite rörigt att få grepp om räntorna/amorteringen när det både handlar om vart i återbetalningsprocessen man befinner sig och räntebanornas betydelse:)

Antingen sänks/höjs annuitetsbeloppet eller så ändras återbetalningstiden. Olika hos långivarna

En sak jag inte riktigt förstår och som är relaterad till trådstarten är hur de rörliga räntorna egentligen påverkar annilutetslånen. Är det så att den fasta summan (till exempel 5361 kr på mitt Resurslån) alltid är konstant och när räntan höjs (oavsett när det sker under återbetalningstiden) så minskar/ökar andelen amortering från och med höjningen/sänkningen?

Känns lite rörigt att få grepp om räntorna/amorteringen när det både handlar om vart i återbetalningsprocessen man befinner sig och räntebanornas betydelse:)
Det beror på om det är en "äkta" eller "falsk" annuitet

Det beror på ifall din kreditgivare har rörlig eller fast ränta. Om den är rörlig mot t.ex. STIBOR eller Riksbanken, så måste de sänka inom en viss tid ifall dessa räntor sänks. Kolla på ditt låneavtal.

Nordea sänker mitt privatlån med 0,25 den 28:e fick jag meddelande om

Inga meddelanden från SEB, Resurs eller Northmille ännu (avdelning onödig information:)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp