Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Säga upp sig under löneutmätning

Hej!

jag har en pågående löneutmätning och de rullar på bra . Klarar mig ändå hyfsat även om det är knepigt ibland .
Har en ambition att få till skuldsanering framöver men känns som de behöver gå en tid . Tycker också aldrig de tar slut med nya skulder in , inkassobolagen håller ju på skulderna så länge samt skickar enskilda avier till kf istället för hela skulden . De lär väl sluta med att ja har 100 ärenden hos kf tillslut och de blir man ju såklart nervös över att de kan påverka framtida möjligheter . Men visst är de väl meningslöst att betala in något extra även om vissa bara är 400-800 kr ?

det var inte min fråga egentligen men passade på i samma tråd . Min egentligen fråga gäller mitt arbete . Jag vantrivs enormt på mitt jobb just nu . Kulturen och personalpolitiken är verkligen helt körd i botten och de känns som ja kommer gå in i väggen om jag stannar .
Jag funderar därför på att säga upp mig utan att ha något klart vilket såklart är ett sjukt märkligt beslut i min sits men de går verkligen inte längre och hälsan är ju ändå viktigast .
Jag har bra cv och erfarenhet och hoppas väl såklart att jag ska hitta nytt jobb innan uppsägningstiden är slut , men om jag inte gör detta, hur mycket käppar i hjulen sätter de för mig inför skuldsanering (kommer såklart inte söka innan ja har nytt jobb klart ) men tänker de ser dåligt ut om man varit arbetslös en tid för att man själv sagt upp sig .
För mig är de ju snarare så att om jag stannar kanske jag blir sjukskriven av utbrändhet istället och då blir de ju ännu värre men så kanske inte KF ser på saken .

Några tankar ?

Jag skulle anta att de ser det som ytterst dåligt att säga upp sig och inte ha inkomst under en viss tid för att på så vis inte kunna betala av skulder.
Jag tror att dom, likt mig, skulle resonera att du borde söka nytt jobb under tiden du ännu har ett jobb, så att när du väl får ett nytt jobb så säger du bara upp sig på din nuvarande arbetsplats. På så vis har du alltid en inkomst.
men som du skriver är hälsan väldigt viktig och bara du kan avgöra vilket som väger tyngst i detta fall.

Hej!

jag har en pågående löneutmätning och de rullar på bra . Klarar mig ändå hyfsat även om det är knepigt ibland .
Har en ambition att få till skuldsanering framöver men känns som de behöver gå en tid . Tycker också aldrig de tar slut med nya skulder in , inkassobolagen håller ju på skulderna så länge samt skickar enskilda avier till kf istället för hela skulden . De lär väl sluta med att ja har 100 ärenden hos kf tillslut och de blir man ju såklart nervös över att de kan påverka framtida möjligheter . Men visst är de väl meningslöst att betala in något extra även om vissa bara är 400-800 kr ?

det var inte min fråga egentligen men passade på i samma tråd . Min egentligen fråga gäller mitt arbete . Jag vantrivs enormt på mitt jobb just nu . Kulturen och personalpolitiken är verkligen helt körd i botten och de känns som ja kommer gå in i väggen om jag stannar .
Jag funderar därför på att säga upp mig utan att ha något klart vilket såklart är ett sjukt märkligt beslut i min sits men de går verkligen inte längre och hälsan är ju ändå viktigast .
Jag har bra cv och erfarenhet och hoppas väl såklart att jag ska hitta nytt jobb innan uppsägningstiden är slut , men om jag inte gör detta, hur mycket käppar i hjulen sätter de för mig inför skuldsanering (kommer såklart inte söka innan ja har nytt jobb klart ) men tänker de ser dåligt ut om man varit arbetslös en tid för att man själv sagt upp sig .
För mig är de ju snarare så att om jag stannar kanske jag blir sjukskriven av utbrändhet istället och då blir de ju ännu värre men så kanske inte KF ser på saken .

Några tankar ?
Om ambition om skuldsanering finns så bör Du skaffa ett nytt jobb inan uppsägning, att medvetet strypa sin inkomst är inte positivt.

Håller med er såklart , samtidigt är jag helt slut när ja kommer hem och under helger/kvällar så ja orkar inte ens söka nytt jobb .
Tror det är svårt att förklara hur de är på nuvarande jobb så man ska förstå men det är verkligen helt ruttet .
de påverkar hälsan, humöret och även min relation . Jag går även i tankar på att anmäla arbetsgivaren för trakasserier .

förstår såklart att se säkert finns människor säger upp sig för dom är lata och inte orkar jobba när dom ändå får sitt förhållsbelopp.
det är inte fallet här och jag tror som sagt de kommer sluta med att ja blir långtidssjukskriven tillslut om ja stannar (flera andra har slutat så)

vet att det är mitt val men ja behöver ventilera för det är såklart läskigt :/

Håller med er såklart , samtidigt är jag helt slut när ja kommer hem och under helger/kvällar så ja orkar inte ens söka nytt jobb .
Tror det är svårt att förklara hur de är på nuvarande jobb så man ska förstå men det är verkligen helt ruttet .
de påverkar hälsan, humöret och även min relation . Jag går även i tankar på att anmäla arbetsgivaren för trakasserier .

förstår såklart att se säkert finns människor säger upp sig för dom är lata och inte orkar jobba när dom ändå får sitt förhållsbelopp.
det är inte fallet här och jag tror som sagt de kommer sluta med att ja blir långtidssjukskriven tillslut om ja stannar (flera andra har slutat så)

Vad tänkte du leva på efter uppsägningstiden om du inte får ett nytt jobb?

Tycker absolut att du ska anmäla arbetsgivaren om förhållandena nu är som dom är, dels för din skull, dels för andra kollegors skull men också så att arbetsgivaren kan ändra på situationen på arbetsplatsen. Om ingen säger/gör något kommer inget ske, kanske blir det till och med snabbt bra och du slipper byta jobb?

Har du någon semester kvar/komp tid att ta ut som gör att du får lite energi att skriva CV och söka nytt jobb?

Sjukskriv dig i en vecka (rent krasst är det ju motiverat då du är utmattad redan nu) att återhämta dig och samtidigt skriv/sök jobb.
Skulle jag sitta som handläggare på KFM och få motiveringen ”jag orkade inte söka nytt jobb eftersom jag inte hade energi kvar efter mitt förra jobb” skulle jag nog ta dig för lat och att du inte gjort ”allt du kan” (vilket är ett krav för skuldsanering) oavsett om du FAKTISKT mår psykiskt dåligt eller ej. Lättare då att motivera en lägre inkomst om du på riktigt får en sjukskrivning av läkare på utbrändhet som du kan hänvisa till om KFM frågar. Hoppas du förstår vad jag menar, vill inte klanka ner på dig och lider med dig att du vantrivs på jobbet på grund av arbetsklimatet och inte själva uppgiften…

Skulle säga att det beror på lite när du tänkt söka sanering. Är det 2 år fram i tiden så om du varit arbetslös 2 månader pga att du sa upp dig tror jag det inte förstör direkt. Ska du söka så fort du får nya jobbet så ses det nog som betydligt mer negativt

Sjukskriv dig.. Ett nytt jobb kommer inte fixa ditt mående över natten. Tvärtom, ett nytt jobb är ofta påfrestande psykiskt då det är mycket nytt.
Vill du ha en realistisk chans att kunna jobba på en annan arbetsplats så ta hand om ditt mående nu genom sjukskrivning och vård.

Hej !
Tack för era svar och jag förstår såklart vad ni skriver . Om jag jobbat på KF och får in någon som sagt upp sig själv och samtidigt söker skuldsanering så ser de ju väldigt märkligt ut .
jag är inte i läge att sjukskriva mig nu , det är om jag stannar och detta fortsätter så kommer jag krascha . Förstår er också att man borde anmäla jobbet och försöka lösa saker men tro mig det är lönlöst.. det är en väldigt stor arbetsgivare och jag vet flera tidigare anställda här som blivit utmobbade , borttvingade genom olagliga tillvägagångssätt osv och där detta också lyfts och anmälts men inget har hänt .

jag tror trots allt att ja behöver ta detta beslut . De funkar inte mer .
ja kommer självklart inte söka sanering under tiden jag eventuellt är arbetslös och jag har ganska många månaders uppsägningstid så ja hoppas jag kan landa något nytt innan jag blir arbetslös på pappret .
För har jag nytt jobb och det inte blir något glapp så bör de väl vara lungt ? Jag säger ju upp mig för att min framtid ska bli bättre både för hälsan och arbetet.

någon frågade vad jag ska leva på .. jag har löneutmätning nu , och skulle ja mot förmodan bli arbetslös så har jag a-kassa (vet att det är karens när man säger upp sig själv men det kan jag hantera) och sen är ju som sagt målet att aldrig hinna bli arbetslös . Har eventuellt något tillfälligt jobb jag kan ta relativt snabbt .

Men om du resonerar så, varför inte då bara anmäla arbetsgivaren, bli borttvingad på ett eller annat sätt, få a-kassa direkt då du blivit uppsagd och inte själv slutat, må bra av att du gjort rätt från din sida och försökt påverka din arbetsplats till det bättre och samtidigt inte mista inkomst? (Kanske till och med lyckas förhandla dig till betald ledighet eller att de betalar dig uppsägningstiden i förväg?)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp