Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Risicum = Varning, dåligt!

Risicum är nog ett av de sämsta lånebolagen som finns där ute.
De ringer upp trots att man använder sig av e-legitimation när man ansöker om ett så litet belopp som 1500kr

Jag rekommenderar er att söka lån via exempelvis Vivus istället. De beviljade min man ett lån på 6.000kr direkt utan att ringa upp. Inget krångel, bra support m.m
Vad är syftet med e-legitimation om de ska ringa upp?

Jag är döv och har inte tillgång till min texttelefon just idag då jag befinner mig annan ort. Känner mig väldigt diskriminerad av detta bolag.

Senast ändrad:
100% Vivus-anställd

Nej, jag jobbar inte på Vivus.
Konversationen med Risicum.
Min man tog ett lån på Vivus och det gick helt utan problem, lånet var utbetalt 10 minuter efter vi började fylla i uppgifter på hemsidan.

Hej.
Jag ansökte om ett litet lån för att hålla ut de sista dagarna före lön.
Tror bestämt att jag har varit i kontakt med er tidigare angående detta. Jag är döv och kan inte kommunicera via telefon, därav mitt val att använda e-legitimation istället.
Skulle gärna behöva ha ett lån utbetalt redan idag så hur kan vi lösa det här på bästa sätt?
Jag har tyvärr inte möjlighet att nå er via texttelefoni idag då jag befinner mig på annan ort.

- Tack för ditt mail. I detta fall måste vi tyvärr få kontakt med dig via telefon för att verifiera några uppgifter. Vill du isf. att vi tar bort din ansökan?

Hej.
Ni kan fråga vad ni nu behöver veta över mail? Vad är det ni vill veta?
Är bara tillgänglig nu på förmiddagen fram till 12.30.
Trodde inte det skulle vara så avancerat att få låna 1500kr när man ansökte med e-legitimation.

- Enligt konsumentkreditlagen måste vi göra verifieringen per telefon, därför kan vi tyvärr inte göra det per mail.

Då förstår jag inte syftet att ansöka med e-legitimation öht.

- E-legitimation använder vi för att identifiera våra kunder. Men vi ringer alltid upp våra nya kunder för att verifiera vissa uppgifter gällande inkomster och utgifter. Detta är det enda sättet vi kan sköta det på tyvärr.

E-legitimationen används för att de ska veta att du är du och du slipper verifiera dig själv som person när de ringer. Däremot så kommer de ringa ändå för att fråga vad du tjänar.. skuldbörda osv. De är ganska ansvarsfulla och seriösa skulle jag säga om man jämför med många andra lån som t.ex VIVUS som är ganska svåra att ha att göra med när de kommer till deras kundsupport.

Just i ditt fall förstår jag att du blir förbannad när du ansökt med e-legitimation och inte har möjlighet med telefon. Men grundtanken är okej från risicum.

Prova meddelandena.se.. de har e-leg och ringer inte upp vad jag vet.

Hoppas de löser sig :)

Senast ändrad:
Å andra sidan, varför ska de ringa och fråga samma sak som man redan har svarat på när man ansökte om lånet?

Om man gör det om det är något oklart är en sak men nu verkade det handla om rutin.
Nu är jag inte inläst på konsumentkreditlagen men står där verkligen att de är skyldiga att per telefon verifiera uppgifter?

Lagen är ganska otydlig men det är väl många som ringer förstagångs sökare.. Det ringer ju inte upp folk som låna innan. Vet att de annars ringer om den deklarerade inkomsten inte stämmer med de man har uppgett vid ansökan. De ringer då och frågar vad som har hänt. Det är nog bara att ljuga lite så är allt "fine".

Risicum är dåliga , trots varit kund där i några år får inte
Låna mer där för att man har betslat sent innan påminnelsen gått ut när jag
Frågar kundtjänst får denna svar :

Det går inte att ta lån från Risicum om betalningen är förfallen från Lånbutiken (vårt dotterbolag). Allmänt påverkar betalningspåminnelsen negativt på din credit scoring men oftast hindrar det inte att få ett nytt lån.

Såvida du inte ligger efter vid tillfället vid låneansökan så borde det inte vara något problem. Jag har haft lån hos OkMoney som gått till inkasso och delbetalat där och efter att amorteringsplanen har varit slutförd har jag fått låna igen utan problem.
Eller så har de ändrat sina regler ganska nyligen.

Nej som sagt jag har betald tillbacks mitt nyligen dock försent
Fick inte låna igen .

Konstigt, jag hade inga problem iallafall. Och jag anser mig knappast vara kreditvärdig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp