Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Råd om att släppa till KFM

Hur mycket kunde KF utmäta på Din lön varje månad?
Riktigt bra jobbat :)

Tack, det är synd att säga att det var lätt :)

22 190:- varje månad, minus de 2000:- som åkte med av bara farten nu i december. Väntar på att få tillbaka dem vilken dag som helst :D

Tack, det är synd att säga att det var lätt :)

22 190:- varje månad, minus de 2000:- som åkte med av bara farten nu i december. Väntar på att få tillbaka dem vilken dag som helst :D

Nä, de e ja införstådd med att det inte var... :oops:
Har ”bara” haft löneutmätning i 5 mån och dom drar 19622kr/mån... :( & de e redan kännbart om än överkomligt...

För mig kom det smygande, känslan av att inte kunna välja själv. De första månaderna gick men sen var jag tvungen att omdirigera. Jag hade tur och med kontakter så fixade jag extra jobb.

Känslan av att inte välja själv var definitivt värst. Det är inte frågan om du ska eller inte ska utan det går bara inte. Saker och ting slits, man behöver köpa nya kläder/skor/saker till hushållet/gå till tandläkaren what ever. Som till exempel att inte kunna välja om jag ska köpa en sak för 350:- eller för 79:-. Även om jag väljer den billigare så har jag i alla fall valt det själv.

Det handlar på intet sätt om att jag inte ville betala tillbaka det jag lånat utan att marginalerna är obefintliga och försätter människor i djupare ekonomiska problem genom att förbehållsbeloppet är så snävt. Det hade inte behövts många tusenlappar till för att känna att man kan andas.

Man hamnar också i en ond cirkel, jag har ett mobilabonnemang för typ 650:-/månaden, visst kan jag säga upp det och skaffa kontantkort. Men jag kan kanske inte byta elbolag eller internetleverantör (hade Telia sedan typ 15 år som kostade 400:-/månaden) pga betalningsanmärkningarna. Själva uträkningen och summan man får behålla är verkligen svartvit medans livet är en massa gråzoner eller egentligen fyllt med massa färger och så ska man försöka få livet att fungera normalt.

För mig kom det smygande, känslan av att inte kunna välja själv. De första månaderna gick men sen var jag tvungen att omdirigera. Jag hade tur och med kontakter så fixade jag extra jobb.

Känslan av att inte välja själv var definitivt värst. Det är inte frågan om du ska eller inte ska utan det går bara inte. Saker och ting slits, man behöver köpa nya kläder/skor/saker till hushållet/gå till tandläkaren what ever. Som till exempel att inte kunna välja om jag ska köpa en sak för 350:- eller för 79:-. Även om jag väljer den billigare så har jag i alla fall valt det själv.

Det handlar på intet sätt om att jag inte ville betala tillbaka det jag lånat utan att marginalerna är obefintliga och försätter människor i djupare ekonomiska problem genom att förbehållsbeloppet är så snävt. Det hade inte behövts många tusenlappar till för att känna att man kan andas.

Man hamnar också i en ond cirkel, jag har ett mobilabonnemang för typ 650:-/månaden, visst kan jag säga upp det och skaffa kontantkort. Men jag kan kanske inte byta elbolag eller internetleverantör (hade Telia sedan typ 15 år som kostade 400:-/månaden) pga betalningsanmärkningarna. Själva uträkningen och summan man får behålla är verkligen svartvit medans livet är en massa gråzoner eller egentligen fyllt med massa färger och så ska man försöka få livet att fungera normalt.

Ja kunde inte sagt de Du skriver bättre självt även då ja just nu känner mig ”lyckligt lottad” som även med löneutmätning likväl har ca 9000kr/mån + 1672kr in på Rikskortet att leva på efter hyran är betald & har inga speciellt dyra övriga omkostnader, jo min leasingbil om 1995kr/mån.

Ja kunde inte sagt de Du skriver bättre självt även då ja just nu känner mig ”lyckligt lottad” som även med löneutmätning likväl har ca 9000kr/mån + 1672kr in på Rikskortet att leva på efter hyran är betald & har inga speciellt dyra övriga omkostnader, jo min leasingbil om 1995kr/mån.

Tack :)

Omg jag förstår att du känner dig ”lyckligt lottad”. Grattis, skönt att ha lite andrum ;)

Tack :)

Omg jag förstår att du känner dig ”lyckligt lottad”. Grattis, skönt att ha lite andrum ;)

Jo, men det är mycket tack vare att jag får behålla all milersättning som jag kör i tjänsten och vi erhåller 36kr/mil. Sen noterade inte KF att min vuxna dotter (nyss fyllda 20) år fortfarande bor hemma och hon betalar hem 3100kr/mån, MEN det vet man ju inte hur länge det varar... :)

Jo, men det är mycket tack vare att jag får behålla all milersättning som jag kör i tjänsten och vi erhåller 36kr/mil. Sen noterade inte KF att min vuxna dotter (nyss fyllda 20) år fortfarande bor hemma och hon betalar hem 3100kr/mån, MEN det vet man ju inte hur länge det varar... :)

Det är bara att tacka och ta emot, för mig är Kronofogden en bisak. Dom verkställer på uppdrag, låneintituten är så gamiga så om du får en drägligare tillvaro tack vare den lilla ”missen” så är det bara tacka och ta emot och hoppas att det håller. Dom kommer få sina pengar och sin ränta. Det behöver ingen vara orolig över, det handlar om du pallar eller inte pallar. För mig var det värt.

Det är bara att tacka och ta emot, för mig är Kronofogden en bisak. Dom verkställer på uppdrag, låneintituten är så gamiga så om du får en drägligare tillvaro tack vare den lilla ”missen” så är det bara tacka och ta emot och hoppas att det håller. Dom kommer få sina pengar och sin ränta. Det behöver ingen vara orolig över, det handlar om du pallar eller inte pallar. För mig var det värt.

Det ”enda” KF hade kunnat göra är att minska ner vad jag fiår behålla till boendekostnaden för att dom hade kunnat åberopa att dottern ska betala en del av den då hon är nu är vuxen. Nu missade dom den delen och dottern arbetar för fullt & istället betalar hem för sin del direkt till mig :)
...och inte ligger ja sömnlös över den missen...& jag håller med Dig till fullo !

Tack,

Jag minns ärligt talat inte hur mycket urprungssumman var på, totalen blev ca 450 000:-. Kan det varit runt 320-350 000:- som jag släppte.

Nej de kom inte på hembesök, jag var inte så orolig för det eftersom jag har en hög inkomst (vet inte varför, men jag kopplade ihop att om det finns lön att utmäta så börjar man där och plockar inte saker från hemmet. Dessutom bor jag inte i en 7 miljoners villa :)) Däremot var jag orolig för att min bil skulle hämtas, vilket tack och love inte skedde.

Förfarandet var väldigt odramatiskt, det kom ett brev hem med en blankett som skulle fyllas i med uppgifter om inkomst, boendekostnad och andra tillgångar. Sen när det var inskickat tog det inte så lång tid för beslutet att komma hem och utmätningen påbörjades samma månad.

Ja, försök att hålla huvudet kallt och gör som du tror blir bäst för dig. Det är ingen av berörda parter som kommer att fråga dig hur du har det och då behöver du rigga för dig själv.

Tack, och grattis också!
Fantastiskt jobb du gjort ju!

Det är inte lätt att avgöra hur man ska göra och när och vad man ska släppa eller inte. Hoppet är det sista som överger en men förståndet är redan vacklande. Kan inte tänkla klart och strategiskt just nu.

Hejsan
Måste få bara säga till dig,ska du ge upp nu när du är så nära.Tänk alla dom månader du har kämpat på med blod ,svett och tårar för att få ihop räkningarna.Ska du inte försöka liten till.Kommer du inte få tillbaks från skatteverket i April.Ha det som en morot eller som ett delmål.Jag kämpar också på mitt delmål är i maj ,ska då söka ett samlingslån.Du vet själv när det är dags att ge upp.Jag bara känner med dig ,men fan du är så nära.:eek:;)

Helst vill jag inte släppa och är van att kämpa sen jag föddes dessvärre.
Men jag vet inte vad jag kan göra för att lösa situationen som den är. Jag får ingen skatteåterbäring då jag var tvungen att jämka för att klara mig så här långt. Jag har inga delmål att se fram emot mer än att skulden sakta kanske minskar men hos KFM kommer den inte att göra det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp