Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Råd om att släppa till KFM

Wow! Och Grattis ❤️
Blev det genom löneutmätning? Hur länge var du skuldsatt och hur stora skulder? Du behöver inte svara om du inte orkar. Blir bara peppad att höra andra lyckas!
Japp genom löneutmätning samt jobbade jag häcken av mig och pyntade in samtidigt. Ca 18 mån och jag har betalt en bit över 300.000 :)

Hej hej,

Har länge läst och lurkat runt på detta forum. När jag läste ditt inlägg kände jag väldigt väl igen mig just i frågan ska jag eller ska jag inte släppa och dessutom hur mycket och vad. Jag kämpade emot in i det längsta.

2017 i maj påbörjades min löneutmätning och i december -18 gjordes den sista löneutmätningen (där det dessutom drogs för mycket pengar :eek: ) under denna period har jag betalat ca 450 000:- till diverse låneinstitut.

Jag släppte inte alla mina skulder till Kronofogden utan har under denna tiden också betalat av lån jag inte släppt. Det är tre lån som jag tillsamman betalar ca 3300:-/ månad.

Jag har en bra lön, tack och lov. Jag skaffade dessutom extra jobb på helger och övriga ledigheter för att kunna betala mina lån och kunna leva ett någorlunda drägligt liv. Jag har inte en enda gång under dessa 20 månader betalat in en krona extra till Kronofogden utan unnat mig lite guldkant på tillvaron i denna usla och mörka tid som löneutmätningen faktiskt var. Även om det är så som många skriver i forumet, att släppa skulderna är som att en tung sten faller av ens axlar. Att slippa pussla med pengarna och räkningarna och även slippa oro och ångest. Tyvärr upplevde jag att jag fick en lika tung sten tillbaka på axlarna när jag satt där med förbehållsbeloppet som skulle räcka till princip all livsföring. Ja beundrar er som känner en lättnad när det väl sker, jag kände den också till en viss del. Inte tillräckligt mycket för att jag skulle kunna gå omkring på små lätta moln.

Jag kunde öht inte förlika mig med att sitta som en fånge oförmögen att göra något roligt/kunna handla något/resa/whatever. Dessutom så började exakt samma pusslande igen för att få de sura 4800:-/månad att räcka till ett drägligt liv. Att betala extra varje månad hade marginellt minskat månaderna och då gjorde jag hellre så här.

Vad jag vill säga är att leva på förbehållsbelopp från Kronofogden är inte lätt, kan säga att om jag inte jobbat extra hade det försatt mig i ytterligare ekonomiska svårigheter som hade förlängt tiden för löneutmätning. Jag kände mig dessutom som en andra klassens medborgare men kunde någorlunda ta mig ur den känslan tack vare extrajobb och lite möjlighet till ett normalt liv. Jag behövde det för att orka och hålla ut under denna tid, vi är olika, vissa kan förlika sig med att ha löneutmätning under många år och leva utifrån dom förutsättningarna men jag kunde helt enkelt inte.

Tror inte att min inlägg kanske hjälper dig så mycket utan ville nog bara göra min röst hörd som en av dom i skaran som inte kunde förlika sig med tanken på löneutmätning.

Lycka till och oavsett hur du gör önskar jag att det löser sig på bästa sätt för dig :)

Senast ändrad:
Hej hej,

Har länge läst och lurkat runt på detta forum. När jag läste ditt inlägg kände jag väldigt väl igen mig just i frågan ska jag eller ska jag inte släppa och dessutom hur mycket och vad. Jag kämpade emot in i det längsta.

Förra året i maj påbörjades min löneutmätning och i december -18 gjordes den sista löneutmätningen (där det dessutom drogs för mycket pengar ) under denna period har jag betalat ca 450 000:- till diverse låneinstitut.

Jag släppte inte alla mina skulder till Kronofogden utan har under denna tiden också betalat av lån jag inte släppt. Det är tre lån som jag tillsamman betalar ca 3300:-/ månad.

Jag har en bra lön, tack och lov. Jag skaffade dessutom extra jobb på helger och övriga ledigheter för att kunna betala mina lån och kunna leva ett någorlunda drägligt liv. Jag har inte en enda gång under dessa 20 månader betalat in en krona extra till Kronofogden utan unnat mig lite guldkant på tillvaron i denna usla och mörka tid som löneutmätningen faktiskt var. Även om det är så som många skriver i forumet, att släppa skulderna är som att en tung sten faller av ens axlar. Att slippa pussla med pengarna och räkningarna och även slippa oro och ångest. Tyvärr upplevde jag att jag fick en lika tung sten tillbaka på axlarna när jag satt där med förbehållsbeloppet som skulle räcka till princip all livsföring. Ja beundrar er som känner en lättnad när det väl sker, jag kände den också till en viss del. Inte tillräckligt mycket för att jag skulle kunna gå omkring på små lätta moln.

Jag kunde öht inte förlika mig med att sitta som en fånge oförmögen att göra något roligt/kunna handla något/resa/whatever. Dessutom så började exakt samma pusslande igen för att få de sura 4800:-/månad att räcka till ett drägligt liv. Att betala extra varje månad hade marginellt minskat månaderna och då gjorde jag hellre så här.

Vad jag vill säga är att leva på förbelopp från Kronofogden är inte lätt, kan säga att om jag inte jobbat extra hade det försatt mig i ytterligare ekonomiska svårigheter som hade förlängt tiden för löneutmätning. Jag kände mig dessutom som en andra klassens medborgare men kunde någorlunda ta mig ur den känslan tack vare extrajobb och lite möjlighet till ett normalt liv. Jag behövde det för att orka och hålla ut under denna tid, vi är olika, vissa kan förlika sig med att ha löneutmätning under många år och leva utifrån dom förutsättningarna men jag kunde helt enkelt inte.

Tror inte att min inlägg kanske hjälper dig så mycket utan ville nog bara göra min röst hörd som en av dom i skaran som inte kunde förlika sig med tanken på löneutmätning.

Lycka till och oavsett hur du gör önskar jag att det löser sig på bästa sätt för dig

Tack för ett ärligt och långt inlägg. Det är alltid bra med perspektiv.
Hur mycket släppte du till KFM?
Kom de på hembesök? Eller gjorde andra typer av utredningar?

Är nu i en situation där släppa skulderna helt eller delvis kommer att vara det enda alternativet och behöver hjälp att tänka.

Har alltså ca 10 betalplaner hos inkasso om ca 200 000 kr samt tre större lån som sammanlagt uppgår till ca 400 000 kr (ej hos inkasso än). Flera betalplaner innehåller flera olika skulder och skapar väl då egna ärenden hos KFM? Tänker på hur räntorna kan skena iväg där.

Löneutmätning är det enda som kan bli aktuellt på ca 19 000 kr i månaden om jag räknat rätt.

Kan ej och vill ej ta nya lån. Kan ej låna av familj/släkt, är ensam.

Hur hade ni gjort?

1. Släppt allt rakt av
2. Släppt endast de hos inkasso
3. Annat klokt alternativ

Tack för ett ärligt och långt inlägg. Det är alltid bra med perspektiv.
Hur mycket släppte du till KFM?
Kom de på hembesök? Eller gjorde andra typer av utredningar?

Tack,

Jag minns ärligt talat inte hur mycket urprungssumman var på, totalen blev ca 450 000:-. Kan det varit runt 320-350 000:- som jag släppte.

Nej de kom inte på hembesök, jag var inte så orolig för det eftersom jag har en hög inkomst (vet inte varför, men jag kopplade ihop att om det finns lön att utmäta så börjar man där och plockar inte saker från hemmet. Dessutom bor jag inte i en 7 miljoners villa :)) Däremot var jag orolig för att min bil skulle hämtas, vilket tack och love inte skedde.

Förfarandet var väldigt odramatiskt, det kom ett brev hem med en blankett som skulle fyllas i med uppgifter om inkomst, boendekostnad och andra tillgångar. Sen när det var inskickat tog det inte så lång tid för beslutet att komma hem och utmätningen påbörjades samma månad.

Ja, försök att hålla huvudet kallt och gör som du tror blir bäst för dig. Det är ingen av berörda parter som kommer att fråga dig hur du har det och då behöver du rigga för dig själv.

Senast ändrad:
Är nu i en situation där släppa skulderna helt eller delvis kommer att vara det enda alternativet och behöver hjälp att tänka.

Har alltså ca 10 betalplaner hos inkasso om ca 200 000 kr samt tre större lån som sammanlagt uppgår till ca 400 000 kr (ej hos inkasso än). Flera betalplaner innehåller flera olika skulder och skapar väl då egna ärenden hos KFM? Tänker på hur räntorna kan skena iväg där.

Löneutmätning är det enda som kan bli aktuellt på ca 19 000 kr i månaden om jag räknat rätt.

Kan ej och vill ej ta nya lån. Kan ej låna av familj/släkt, är ensam.

Hur hade ni gjort?

1. Släppt allt rakt av
2. Släppt endast de hos inkasso
3. Annat klokt alternativ
Hejsan
Måste få bara säga till dig,ska du ge upp nu när du är så nära.Tänk alla dom månader du har kämpat på med blod ,svett och tårar för att få ihop räkningarna.Ska du inte försöka liten till.Kommer du inte få tillbaks från skatteverket i April.Ha det som en morot eller som ett delmål.Jag kämpar också på mitt delmål är i maj ,ska då söka ett samlingslån.Du vet själv när det är dags att ge upp.Jag bara känner med dig ,men fan du är så nära.:eek:;)

Tack,

Jag minns ärligt talat inte hur mycket urprungssumman var på, totalen blev ca 450 000:-. Kan det varit runt 320-350 000:- som jag släppte.

Nej de kom inte på hembesök, jag var inte så orolig för det eftersom jag har en hög inkomst (vet inte varför, men jag kopplade ihop att om det finns lön att utmäta så börjar man där och plockar inte saker från hemmet. Dessutom bor jag inte i en 7 miljoners villa :)) Däremot var jag orolig för att min bil skulle hämtas, vilket tack och love inte skedde.

Förfarandet var väldigt odramatiskt, det kom ett brev hem med en blankett som skulle fyllas i med uppgifter om inkomst, boendekostnad och andra tillgångar. Sen när det var inskickat tog det inte så lång tid för beslutet att komma hem och utmätningen påbörjades samma månad.

Ja, försök att hålla huvudet kallt och gör som du tror blir bäst för dig. Det är ingen av berörda parter som kommer att fråga dig hur du har det och då behöver du rigga för dig själv.

Hur mycket kunde KF utmäta på Din lön varje månad?
Riktigt bra jobbat :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp