Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Råd om att släppa till KFM

Jag sökte skuldsanering, men i sista stund så lyckades jag få loss pengar och lösa alla mina skulder hos KFM. Jag hade löneutmätning fram till i november 2018 som startade i april 2016. 775 tkr betalade jag in via löneutmätningen, skulden sjönk inte nämnvärt ändå...

Så glad att det löste för dig ❤️ Önskar jag kunde då loss pengar på något magiskt sätt.

Har själv varit i samma situation, man tänker inte riktigt klart och fattar rätt beslut. Jag hamnade på sjukhus och blev sjukskriver i några veckor och då rasade hela mitt korthus samman, dels p g a att jag inte var förmögen att pussla och förhandla med inkasso (låg i koma) samt att jag förlorade arbetsinkomst rätt rejält på grund av sjukskrivningen, även FK dröjde länge med att betala ut ersättning. När jag kvicknade till så fick jag tid att sammanställa alla lån, vilket jag varit för stressad och kanske även förträngt, för att göra tidigare, det blev en chock kan jag säga. Men det gav mej också insikten att ytterligare lån inte skulle hjälpa, om man nu inte fick det där jättelånet med rimlig ränta som man strävat efter i alla år... Jag mådde jättedåligt innan jag släppte allt, sov inte riktigt ordentligt på många år, självföraktet var enormt, ville absolut inte berätta för någon, men tack och lov hade jag i varje fall berättat om min situation för min sambo innan vi flyttade ihop. Tiden efter jag släppt minns jag knappt allt gick som en dimma, var otroligt nervig innan jag vågade berätta för min arbetsgivare. Så fort löneutmätningen hade kommit igång så började jag gradvis att må bättre och sov riktigt bra, även sinnesro kom så småningom, det kändes t o m roligt att betala alla övriga räkningar samma dag som jag fick lönen utan att behöva allt pusslande. Precis som du har jag haft ett rikt liv och min mående var enbart kopplad till den ekonomiska situationen. Så här i efterhand så har jag lärt mej att sätta hälsan i första hand.

Vilket elände du behövt vara med om :( men gissar att alla dessa erfarenheter stärker oss?
Jag är glad att jag idag i övrigt har ett rikt liv - meningsfullt jobb, familj och vänner. Annars hade jag gått under. Jag har dock fått kämpa sedan tidig barndom och kan kanske trots all elände genom åren tacka för att det utvecklat en kämpaglöd utav tusan.

När jag vandrade där Du är NU, så kände jag mig väll aldrig direkt deprimerad, men likväl nedstämd. Ångestpåslaget var PÅ mest hela tiden... Jag min dumma nöt, fick alla mina fakturor till min arbetsmail och en dag i mars, så sa det STOP för mig... Öppnade mailen på morgonen och under samma natt hade det inkommit inte mindre än 9 fakturor från de värsta av de ABSOLUT värsta lånebolagen...
Kände pulsen rusade, fick yrsel, en värmerusning som löpte genom hela min kropp, kippade efter luft... rusade ut från kontoret och vandrade runt kvarteret kippandes efter luft. Trodde min sista stund på denna jord var kommen.
Först därefter insåg jag att det var min första, men än så länge, min enda riktiga panikångest attack... :( Där och då fattade jag beslutet - enough is enough ! Jag orkade helt enkelt inte mer...
Hade sedan sommaren 2017 försökt hålla mig flytande med några nya SJUKA lån pga att mina tänder havererade i underkäken. Tänkte hela tiden att det var OK...jag hade ju bonus, semesterersättning, skatteåterbäringen som kunde hjälpa mig och göra att jag skulle komma på rätt köl igen, men nä, skadan var föööööör djup...
När jag sedan likväl inte fick min återbäring i tid för att ett sunkigt bolag hade valt att lämna in mina ränte uppgifter efter att jag hade signerat min deklaration och därigenom satte mig på pottkanten, så rann både min kroppsliga och själsliga bägare över - jag gav upp. Jag insåg mig slutligen besegrad.
Jag hade ett par jobbiga månader fram till och med juli iår... men jag insöp alla råd jag fick här ute...Jag vände mig till Er alla här ute när det stormade som mest...när brevlådan där hemma fick kramp av all post. När jag inte vågade gå ut för det var vid den tiden som brevbäraren brukade komma, när dottern hatade mig som pesten, när jag var livrädd för utmätning och vad mitt arbete skulle säga...
MEN TACK VARE DETTA FORUM, SÅ FANN JAG SLUTLIGEN RO !!
Visst är det en sorg att det blev så här, men nu är det som det är. Jag är samma person som tidigare likväl. Jag har mitt bästa arbete, min vovve, min dotter, alla mina fina vänner, men med mindre pengar i fickan...
Jag kommer få leva med löneutmätning tills domedagen eller tills dess, att jag eventuellt kan få bli beviljad skuldsanering. Men tills dess, försöker jag insupa LIVET ! Idag mår jag BRA - imorgon vet jag inget om !

Jag ber Dig @tigerkatten007 att rå om Dig själv! Vi är inte purunga längre (antar jag). Kroppen och själen orkar inte med lika mycket som i våra yngre dagar... Vi kan brista och det vill vi inte... Livet är föööör underbart för att vi ska gå mitt av. Stanna upp - andas. VAR RÄDD OM DIG !!!

Tack så mycket för omtanke, blir rörd ❤️
Är ledsen allt du behövt genomlida med samtidigt glad att du funnit ro.
Jag har inte haft ro sen jag var barn av olika skäl och haft en livslång svår ångesproblematik känns det som. Det är kanske det som gör att det mesta på ett sätt kvittar eftersom jag är van att leva med konstant ångest, oro och ett inre känslomässigt krig. Samtidigt som jag har ett rikt liv i övrigt. Låter kanske ologiskt och konstigt men det är den komplexa konstiga person jag är.

Senast ändrad:
Jag trodde dom räknade ett belopp man får behålla ,allt över det tar dom?

Ja det stämmer, men eftersom en uppräkning av beloppet inte görs mer än vartannat år (visade det sig och inte en gång om året som jag trodde) så var inte mitt extrajobb medräknat i den uträkningen. Med tanke på att jag har en heltidstjänst i grunden så var det inte så att jag kunde jobba så mycket att jag tjänade dubbla månadslöner varje månad. Utan tillräckligt mycket för att kunna klara av de lån som inte gått till Kronofogden och ha en lite drägligare livssituation.

Vad är risken med att släppa allt vs inte?
Förutom ytterligare avgifter för varje skuld så blir det mindre inbetalningar för varje skuld också än idag så räntorna tickar av det. Riskerar räntorna skena iväg oavsett om jag släpper till KFM?

Räntorna är inte högre när ärendrt är hos kfm än inkasso

Även om jag ex fått Skuld att betala och inte kunnat betala, behöver fordringsägaren särskilt be om verkställighet för att utmätning ska ske? Eller är den redan påbörjad i och med Skuld att betala?

Skuld att betala skickas pga att dom sökt verkställighet

Vartannat år ligger inlagt på mig för ny koll sa gubben på Verkställigheten som gjorde min tillgångsutredning när ja pratade med honom i ett ärende...

Det är inget dom "läggs in " och gäller för all framtid, utan varje gång en utredning ska avslutas bestämmer man när nästa ska köras igång, vilket ofta är 2 år på privatpersoner som inte har bågra speciella tillgångar.

Ok, tack för svar. Har fått en där jag kunde betala endast hälften. Vad händer nu och hur snabbt?

Några dagar efter sista dagen att betala kommer man börja titta på löneutmätningsutrednikg igen

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp