Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det blir "skatteintäkter" till statskassan med ett slopat ränteavdrag 2026 så förslaget kan nog ses som spikat att gå igenom, tyvärr. Med jobbskatteavdraget i jämförelse med blancolånet kommer jag gå +- 0 grovt räknat. Jag har tur som inte är skuldsatt hårt och med adekvat ränta. Lider med er som sitter i en betydligt värre sits och hoppas ni kommer kunna vända skutan.
Fast drivmedel är ju fortfarande billigt än så länge... (sarkasm)

Verkar bli en tusenlapp mindre i skatt per månad nästa år, vilket alltid är välkommet. Förlorar dock mer på att ränteavdraget trappas ner.

Förstår hur du tänker. Lätt att bli alltför katastrofinriktad. Men samtidigt vet jag ju att du tjänar väldigt bra. Säkert välförtjänt, det är inte det. Men för många är 21000 väldigt mycket pengar. Kanske en hel månadslön eller mer om året som försvinner. Och närmare 2000 kr (för vissa ännu mer) mindre i månaden kan bli väldigt tufft för en redan tight ekonomi. Jobbskatteavdragen räknade de skulle ge i snitt 216 kr mer i månaden läste jag

Jag är ju under inledande så jag får ju betala 15.000 till KFM :( Lönen spelar således ingen roll.

Således hade det underlättat enormt för mig om jag fick tillbaka några tusenlappar på skatten för dom bolagen som drar mot räntan.

Det enda jag menar är det som Sarkotisk skriver ovan, med jobbskatteavdraget går denna förändring +-0

Poängen är väl att man inte ska ge skatteavdrag på något som man inte vill uppmuntra.

Samma anledning är varför man betalar knappt någon skatt på låg lön, men mycket hög skatt på hög lön - staten vill att vi arbetare ska vara fattighjon
Om de lågavlönade betalar mindre skatt som du nu påstår...
Då är det väl tjänstemännen som drar det kortaste strået i den ekvationen...?
Hur missgynnas arbetare av det?
Finns för övrigt målare som tjänar över en miljon per år:

1000 i månaden i mindre skatt? Jag läste att det blir ca 2500 mindre i skatt per år. Det är ju ungefär 200 per månad hjälper inte särskilt mycket.

1000 i månaden i mindre skatt? Jag läste att det blir ca 2500 mindre i skatt per år. Det är ju ungefär 200 per månad hjälper inte särskilt mycket.
Jag läste det likadant. Den totala skattelättnader blir nog dock lite högre. Mindre skatt på välfyllda investeringssparkonton osv. men det är nog tveksamt om det gynnar så många av oss här på forumet.

Ägarna av de kontona är ju snarare de som vi alla här ska fortsätta att sponsra med städningar (rut), lyxrenovreringar (rot), fina bilar/båtar och skyhöga bolån. Jäkla vad morgonbitter jag låter inser jag :)

Indexuppräkningen av brytgränsen för statlig skatt samt jobbskatteavdraget ger mig ca en tusenlapp i månaden mindre i skatt,
Låter toppen! Men det berör "bara" de med över 54 K i månadslön va?

Effekt av det nya jobbskatteavdraget:​

Inkomst Skattesänkning per månad

16 667 -192

25 000 -293

35 000 -410

50 000 -585

62 500 -706

125 000 -770

Utöver detta höjs brytpunkten med 16'800kr. Når man upp till den nya punkten rendererar det i runda slänga cirka 3000 mindre i skatt även här.

Det vill säga. Runt 600kr/mån (jobbskatteavdragen) + 250kr månaden (brytpunkten).

Isch 850kr mer i månaden såvida du har en lön på 51'500:-

Däremot, har du en lägre lön - vilket dem flesta svenskar har, tar du del av en betydligt mindre andel. Allmosen har en medianlön på ca 31'000kr/mån enligt SCB. Ni som ligger häromkring blir inte gynnade på samma sätt. Ni kan förvänta er en sänkning kring 330kr/mån totalt.

Ju mer du tjänar, desto bättre är sänkningen för dig.

Senast ändrad:

Effekt av det nya jobbskatteavdraget:​

Inkomst Skattesänkning per månad

16 667 -192

25 000 -293

35 000 -410

50 000 -585

62 500 -706

125 000 -770

Utöver detta höjs brytpunkten med 16'800kr. Når man upp till den nya punkten rendererar det i runda slänga cirka 3000 mindre i skatt även här.

Det vill säga. Runt 600kr/mån (jobbskatteavdragen) + 250kr månaden (brytpunkten).

Isch 850kr mer i månaden såvida du har en lön på 51'500:-

Däremot, har du en lägre lön - vilket dem flesta svenskar har, tar du del av en betydligt mindre andel. Allmosen har en medianlön på ca 31'000kr/mån enligt SCB. Ni som ligger häromkring blir inte gynnade på samma sätt. Ni kan förvänta er en sänkning kring 330kr/mån totalt.

Ju mer du tjänar, desto bättre är sänkningen för dig.
Jag går nog exakt plus/minus noll dessa skattelättnader vs förlorat ränteavdrag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp