- Meddelanden
- 1 359
- Mottagna reaktioner
- 956
- Poäng
- 757
Ja om förslaget går igenom måste röstas om i riksdagen förstOm förslaget går igenom väl?
Ja om förslaget går igenom måste röstas om i riksdagen förstOm förslaget går igenom väl?
Ja fast i vår kära huvudstad är det så dyrt att köpa att det faktiskt kan löna sig att hyra nu när räntan är hög och även om röntan sänks så är bostadspriserna i Stockholm ändå extremt höga. Här är det många som kanske aldrig får råd utan att behöva ta hiskeligt höga lån för att bo och hyresrätter behöver visst finnas och efterfrågas av många.Fördelar bostadsägare. Nummrarna tagna ur luften
Hyra: 10.000 eller Amortering 10.000: Via hyra betalar man 10.000 i ett svart hål, pengar man aldrig ser igen. Via amortering så sparar man 10.000 kr i månaden, säljer du får du igen varenda amorterad krona + det bostaden gått upp. Differensen blir 20.000 kr i månaden + vinst + skatteåterbäring
Bostadslån: Du får tillbaka 30% på räntan | blancolån: Du får inte betala något på räntan.
Bostad: Din bostad går upp i pris över tid. Hyra: ingenting
Bostadslån: Du har nu möjlighet att låna upp till 90% av din bostad till bättre ränta än resten av Sverige och få återbäring på räntan.
10% insats istället för 15%: Snabbt kommer många bli intresserad av att köpa. Kommer trycka upp priserna ordentligt.
Finns inga fördelar att hyra
Hade man inte suttit i denna jävla lånecirkus och istället sparat kontantisants så hade jag gått till banken och sagt att jag vill köpa samma dag som kontaktinsatsen går ner till 10%. Att kontantinsatsen sänks till 10% gör verkligen en skillnad och "enklare" för svensken att bli rik. Men man sitter då förbannat på fel sida av den kalkylen.
Javisst är det så samt det som inte gagnar dem själva vill man inte föreslåSnarare att de skulle förlora röster på det. Detta gäller oavsett politiskt parti
Fast alla bor inte i storstad o har tillgång till kollektivtrafik utan man är beroende av bil för att ta sej till jobb, affär, skjutsa barn till aktiviteter osv. Då kanske man måste låna till bil. Då vill man ju gärna ha en bil som är pålitlig om man låt säga ska pendla 10-20 mil om dan.Bostad kan jag ta men båt och bil där kanske folk lånar till hela bilen el båten dessa ränteavdrag är jag helt ointresserad av att betala och båtinköp kallar jag lyxkonsumtion
Håller helt med. Två år är alldeles för kort tid speciellt i dessa tiderJag hade helst sett en nedtrappning över tid, kanske 10 år.
Just nu kan det kanske ta lite fel..
Nej precis det vet jag. Det måste finnas alternativ som pasar alla och många unga har idag svårt att köpa lägenhet för det ör för dyrt. Så hyresrätter behövs. Och bostadsrätter medFast alla bor inte i storstad o har tillgång till kollektivtrafik utan man är beroende av bil för att ta sej till jobb, affär, skjutsa barn till aktiviteter osv. Då kanske man måste låna till bil. Då vill man ju gärna ha en bil som är pålitlig om man låt säga ska pendla 10-20 mil om dan.