Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ok så om jag hade tänkt jämka nu ska jag låta bli förräns 2026?
Nej, det går bra att jämka för resterande månader 2024 samt att du kan jämka 2025.
2026 och framåt kan du givetvis fortsätta jämka om du vill, men du får inte dra av ränteutgifter för lån utan säkerhet.

Samt att det lutar åt att du endast får dra av hälften av dina ränteutgifter för år 2025.
Dvs. Har du t.ex. 100 000 i ränteutgifter så får du bara dra av 50 000 av dessa.
Sedan får du bara tillbaka 1/3 av dessa 50 000. Det blir 16 666.

Vilket är det du får tillbaka antingen vid deklarationen 2026, alternativt om du jämkat(väljer att betala mindre skatt per månad) under 2025.
I så fall blir det 16 666 / 12 = 1388

Summering:
Jämkar du hela 2025 och har ränteutgifter på 100 000 så får du behålla 1388 kr mer av din lön under 2025 per månad.
Jämfört mot 2777 Kr som det är idag(innan nedtrappningen av ränteavdragen).

Senast ändrad:
Någon som vet om skatteavdraget för blancolån får vara kvar... Eller ska ser halveras nästa år som det var prat om.. (å försvinna helt 2026) nån som har koll?

Allt pekar mot att det trappas ned.
Så det blir inga mer avdrag 2026 lutar det mot. Suger för oss med massor av lån. Alla utan lån utan säkerhet blir givetvis glada. Men det kommer inte göra någon kännbar skillnad för dom.

Allt pekar mot att det trappas ned.
Så det blir inga mer avdrag 2026 lutar det mot. Suger för oss med massor av lån. Alla utan lån utan säkerhet blir givetvis glada. Men det kommer inte göra någon kännbar skillnad för dom.

Det kommer inte kännas av för den gruppen du pratar om.
Dem får betala samma skatt som tidigare.

Exakt. Ändå så njuter dom av denna förändring om man kollar runt på olika forum.
Ja men det är ju för att dem är lurade av regeringen...
Det som kommer "sparas" på att inte ge ränteavdrag för lån utan säkerhet har redan spenderats på annat.

Ja men det är ju för att dem är lurade av regeringen...
Det som kommer "sparas" på att inte ge ränteavdrag för lån utan säkerhet har redan spenderats på annat.
De allra flesta är antagligen medvetna om att väldigt mycket i detta samhälle är skattefinansierat på ett eller annat sätt.

De allra flesta är antagligen medvetna om att väldigt mycket i detta samhälle är skattefinansierat på ett eller annat sätt.
Absolut. men det är skillnad på att finansiera sjukvård/skola och rot/rut. Den första delen har jag inga problem med att vara med och finansiera. Den andra delen är jag inte lika exalterad över.

Absolut. men det är skillnad på att finansiera sjukvård/skola och rot/rut. Den första delen har jag inga problem med att vara med och finansiera. Den andra delen är jag inte lika exalterad över.
Nu är ju rot och rut en konsekvens av höga skatter och arbetsgivaravgifter dock. Utan det så vore det fullständigt oekonomiskt att äga boende som privatperson om man inte var händig...

Nu är ju rot och rut en konsekvens av höga skatter och arbetsgivaravgifter dock. Utan det så vore det fullständigt oekonomiskt att äga boende som privatperson om man inte var händig...
Håller inte med. Det handlar om att subventionera renovering och vissa tjänster. Har man inte råd att renovera utan så har man inte råd med. Därav hade pengarna varit bättre spenderade på sjukvård, skola och annan allmännytta.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp