Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vissa effekter lär nog märkas redan nästa år. De som behöver jämka för 2025 ska skicka in jämkningsansökan för 2025 om några veckor. Då blir det bara hälften man kan jämka för med start om ca 3 månader.

För vissa - exempelvis: 2000kr mindre i månaden från jämkningen med start januari kombinerat med en eventuell hyreshöjning får det att trilla över rätt snabbt om man idag lever på marginal.

Någonstans så misstänker jag dock att tröskeln för att få skuldsanering sänks lite och att dom som verkligen vill bli skuldfria kommer bli lite lättare beviljad. Förlorar man 40.000 kr per år i jämkning/återbäring blir det 200.000 mindre i betalförmåga på 5 år.
Jo men från de siffror vi sett så verkar det inte vara en särskilt stor mängd personer som har det så. Självklart trist för dem som är i just det scenariot, men så är det alltid.

Har faktiskt aldrig hört skam som en grund där. Det kanske förekommer. De jag hört som jämkar är pga inte vill låna ut pengar mer än nödvändigt
Inte så konstigt, då de som känner skam mot sin arbetsgivare, löneavdelning etc. inte berättar om det. Det tog emot mig att jämka p g a detta, men jag hade inget val.

Antar hyresvärdar vill höja med 10% iår också och landar väl kring 5% igen.

Hörde t o m krav på 15 % i Stockholm, men som du skriver så blir det nog runt 5 % i år igen. Det är mycket, då procenten byggs på varandra år efter år…

Blir ju inte de enda ökningarna heller.

Fårse i oktober hur nu denna nya energiregleringen kommer öka energi priser, men kommer direkt slå på inflationen, diesel kommer gå upp i pris med, bensin flat eller lite ner förhoppningsvis, men så mycket geopolitik.

Men slår ju såklart ut på livsmedel och allt annat.
Tror den tuffaste tiden är framför oss och inte bakom.
Jag är inte beroende av bensin/diesel då jag pendlar med lokaltrafik. Men det kommer bero mycket på råoljepriset, krig och konjukturen i ex Kina och USA som du säger. Mindre på inhemsk politik. Så det kan gå båda vägarna.

- Elnätpriserna kommer gå upp lite. Även energipriserna som för tillfället är vansinnigt billiga och bara kostar några öre (tur med väder i sommar blåser och regnar på rätt ställen samt optimal värme så ingen större uppvärmning/nerkylning behövs.

Elpriserna kan vända när som helst och gå upp säkert flera hundra procent till normla nivåer från 5-20 öre till 50-100 öre över ganska lång tid. Däremot tror jag att elkrisen är över. Inte 300-500 öre igen som när gasledningarna sprängdes. Nu finns det bättre infrastruktur på plats för flytande gas från andra kontinenter vid behov.

Men jag är inne också på samma spår som dig. Det kommer en till våg av tuffa tider. Hyrorna ökar, ränteavdragen försvinner och elpriserna kommer gå upp är jag rätt säker på, oljan - vi får se. Sen om det blir värre än 2022-2023 får framtiden utvisa.

Hoppas man slipper en massa uppsägningar bara, det är det värsta när företag går tungt/konkurser ökar och folk i stor massa blir av med jobben på kort tid.

Varför ska man skåmmas för att jämka? Låter ganska dumt , man jämkar för att skatten ska bli rätt till nästa år men det kommer att minska i och med räntesänkningen. Annars lånar man ut pengar till staten

Varför ska man skåmmas för att jämka? Låter ganska dumt , man jämkar för att skatten ska bli rätt till nästa år men det kommer att minska i och med räntesänkningen. Annars lånar man ut pengar till staten
Jag brukade bara lämna in sida 1 av beslutet med procentsatsen till arbetsgivare när jag jämkade. Aldrig underlaget med varför det skulle dras mindre skatt på övriga sidor.

Men det är klart det kan kännas pinsamt om dom vill se underlaget med alla räntekostnader. Speciellt om närmsta chef blir inblandad i miljonskulderna, dessutom om man känner och ungås flera privat och har gemensamma vänner och rykten börjar gå.

Jag brukade bara lämna in sida 1 av beslutet med procentsatsen till arbetsgivare när jag jämkade. Aldrig underlaget med varför det skulle dras mindre skatt på övriga sidor.

Men det är klart det kan kännas pinsamt om dom vill se underlaget med alla räntekostnader. Speciellt om närmsta chef blir inblandad i miljonskulderna, dessutom om man känner och ungås flera privat och har gemensamma vänner och rykten börjar gå.

lämnade bara beslutet, som du. Aldrig varit krav på att visa resten. Men ja det är ju lite pin. Ekonomitjejerna fattar nog att jag har flera lån. Men skitsamma.

Var finns informationen om att det förslag har gått igenom?

Hittar inte information att förslaget är godkänd ännu
Det är med i budgeten som presenterades i torsdags förra veckan från regeringen + sd som har majoritet. Även flera partier från andra sidan står bakom förslaget.
Men det stämmer, det är inte officiellt godkänt förrän i November någon gång när budgeten röstas igenom och spikas. Men med majoritet och stöttning från andra partier så kan man säga att det är 99% sannolikhet att det träder i kraft 1a Januari.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp