Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Alltså 2024 o 2025 får man tillbaka sina räntekostnader
  • För 2023 får man full skatteåterbäring 2024 från underskott
  • För 2024 får man full skatteåterbäring 2025 från underskott
  • För 2025 får man halv skatteåterbåterbäring från underskott 2026
  • För 2026 får man 0 i i skatteåterbäring från underskott 2027
  • För 2027 får man 0 i i skatteåterbäring från underskott 2028

Undantag lån med säkerhet/huslån. Då får man alltid full skatteåterbäring från underskottet.

• För 2023 får man full skatteåterbäring 2024 från underskott
  • För 2024 får man full skatteåterbäring 2025 från underskott
  • För 2025 får man halv skatteåterbåterbäring från underskott 2026
  • För 2026 får man 0 i i skatteåterbäring från underskott 2027
  • För 2027 får man 0 i i skatteåterbäring från underskott 2028

Undantag lån med säkerhet/huslån. Då får man alltid full skatteåterbäring från underskottet.

Okej! Är detta spikat nu?

Okej! Är detta spikat nu?
I princip om inget drastiskt inträffar. Utredningen är ute på remiss för synpunkter på förslagen. Rent krasst har regerande koalition majoritet i riksdagen för att få igenom förslagen. Kanske det visar sig vara genialiskt drag om de motar Olle vid grind genom att säga till det Svenska folket, ”ser ni? Vi identifierar problemen ocu finner lösningar på dess”. Istället för att känna sig pressade att ytterligare reglera kreditmarknaden som slår mot de aktörer som vars lån kan betraktas som högkostnadskrediter eller lån med höga räntor.

Så året vi befinner oss i nu, alltså 2024 är sista året man kan göra avdrag på räntor? (Fullt ut)

Vad gäller om jag lånar ut pengar och tjänar pengar på det slipper man betala skatt på det hållet då?

Så året vi befinner oss i nu, alltså 2024 är sista året man kan göra avdrag på räntor? (Fullt ut)

Vad gäller om jag lånar ut pengar och tjänar pengar på det slipper man betala skatt på det hållet då?
Nej, detta ska beskattas. Märkligt va...?

Men det kanske inte går igenom.

Vet inte hur det funkar med kronofogden. Men betalar man inte räntor där också och får återbäring som sedan dras av på skulderna?

Men det kanske inte går igenom.

Vet inte hur det funkar med kronofogden. Men betalar man inte räntor där också och får återbäring som sedan dras av på skulderna?

Nej det ska ju röstas om det i riksdagen innan det blir av, men det tror jag dom löser ganska lätt.

Jo det betalas räntor, mycket räntor, via KFM men det är inte alltid det rapporteras till skatteverket.

Det snyggaste hade varit att låta förslaget bara omfatta lån tagna efter ett viss datum, det verkar inte vara så aktuellt, då hade en nedtrappning på mer än 2 år varit bättre.
Vi har väl det nästan i ryggraden, att om man betalar ränta får man skatteåterbäring.
Egentligen är ju det ganska konstigt. Varför ska staten och andra medborgare sponsra mig med pengar ( i stället för att lägga pengarna på nåt annat) för att jag lån.

Det snyggaste hade varit att låta förslaget bara omfatta lån tagna efter ett viss datum, det verkar inte vara så aktuellt, då hade en nedtrappning på mer än 2 år varit bättre.
Vi har väl det nästan i ryggraden, att om man betalar ränta får man skatteåterbäring.
Egentligen är ju det ganska konstigt. Varför ska staten och andra medborgare sponsra mig med pengar ( i stället för att lägga pengarna på nåt annat) för att jag lån.
Man får ju inte pengar, ens beskattningsbara inkomst sänks.
Ingen betalad skatt, inget att få tillbaka, hur mycket ränta som än betalts.
Trappa ner skatten på ränteinkomster, eller varför inte alla typer av vinster på kapital samt ISK.
Varför ska staten få pengar om man gjort en fin bostadskarriär?
(Samma resonemang, fast åt andra hållet)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp