Problem med swedbank pga transaktionshistorik

Känns som att bankerna tar tillfället i akt och gör sig av med kunder som inte är lönsamma.

Känns som att bankerna tar tillfället i akt och gör sig av med kunder som inte är lönsamma.
Det resonemanget håller inget vidare när det är en kund med välskött bolån man ska ha ut, som i värsta fall får huset sålt av kfm, på en just nu väldigt osäker marknad

Det resonemanget håller inget vidare när det är en kund med välskött bolån man ska ha ut, som i värsta fall får huset sålt av kfm, på en just nu väldigt osäker marknad
Jag menar givetvis inte att alla som får sina konto avslutade faller under den kategorin. MEN när ett konto flaggas så tror jag säkert bankerna ser chansen att snabbt och enkelt göra sig av med olönsamma kunder.

Om banken verkligen anklagar någon för terrorism eller penningtvätt, så görs en polisanmälan.

Det vi måste förstå, är att banken har en lagstadgad skyldighet att granska och följa upp misstänkta transaktioner. Det betyder inte att de anklagar folk för penningtvätt, men att de behöver säkerställa att så inte är fallet.

Jag har också, på grund av spelberoende, råkat ut för bankers kontroller på grund av spelberoende vid tre tillfällen nu så jag förstår frustrationen. Jag har t.ex. behövt att redovisa överföringar till eget sparkonto i annan bank. Och jag har varit livrädd att få mina konton avstängda, men hittills så har bankerna accepterat mina svar även om de varit ofullständiga avseende vissa transaktioner.

Men, samtidigt så tycker jag att det är bra att bankerna agerar så här. Om de hade börjat med det för 15-20 år sen skulle mitt spelberoende inte blivit så gravt. Och alla pratar om hur den organiserade brottsligheten måste stoppas, hur varje sten måste vändas på -men blir extremt kränkta när banken undrar varför de swishat en kompis x antal tusen varje månad för de ska ju inte bry sig om vad JAG gör med MINA pengar? Hur ska de kunna säkerställa att det inte rör sig om organiserad brottslighet, om de inte begär underlag på vad det avsett?

Vi som är spelberoende, eller av någon annan anledning gör/gjort extremt många och konstiga transaktioner får helt enkelt acceptera att det inte ÄR ett normalt beteende och att banken kommer att fortsätta fråga -för att de är skyldiga att göra det. I mitt eget fall hjälper det mig i alla fall att hålla mig borta från spelandet.

Fick samma för 1 vecka sedan, Redovisar och skickar bilder men dom ger sig inte. Trader mycket CSGO skins och coins, därav så swishar jag och får mycket swish.

Fick samma för 1 vecka sedan, Redovisar och skickar bilder men dom ger sig inte. Trader mycket CSGO skins och coins, därav så swishar jag och får mycket swish.
Gör du det som privat person så eller att du har någon form av bolag? Om det är som privat person utan bolag så är det förståeligt att dom gör det.
Du driver en form av verksamhet som genererar pengar.

Gör du det som privat person så eller att du har någon form av bolag? Om det är som privat person utan bolag så är det förståeligt att dom gör det.
Du driver en form av verksamhet som genererar pengar.
Privat, men det är normalt i dagens läge. Banken säger att det är ok.

Privat, men det är normalt i dagens läge. Banken säger att det är ok.
Hur kan det vara okej? Du förstår att skins trading osv räknas som inkomst av tjänst, det är skattepliktigt. Var försiktig med vad du håller på med så inte skatteverket knackar på en dag och sträcker ut sin vackra hand och frågar efter sin del.

För det första så har Swedbank banksekretess. Bankerna har tystnadsplikt om Ranggers uppgifter. Lämnar dom över en enda transaktion till Skatteverket utan domslut så är dom ogiltiga i eventuell twist.

För det andra så ska väll Swedbank ge blanka fan i vem man Swishar. Om det är skattepliktig verksamhet så ska Swedbank anta att man redovisar skatten om inte starka bevis för motsatsen finns. Djupt kränkande att bli anklagad och granskad utan någon som helst anledning.

Swedbank har inte rätt att komma med några anklagelser och banken är definitivt ingen polismyndighet som ska utreda eller misstänka någon för skattebrott. Swedbank har ungefär samma mandat att utreda Rangerrs cs skins som jag har, ställer jag frågan så kan han bara säga med all rätt: "det har inte du någonting att göra med". Detsamma ska man kunna svara banken. Det kan man också, för man behöver verkligen inte stå till svars för sin bank om man inte vill.

Problemet är att dom stänger ner bankkonton, eventuellt bank id och swish. Vilket försvårar daglig aktivitet och vanligt levende. Man blir utpressad att svara på saker man inte vill svara på, annars händer X.

Personligen skulle jag aldrig ställa frågan eller göra ett antagande om Rangger skattar för sina skins eller inte. Jag har inget med den saken att göra.

För det första så har Swedbank banksekretess. Bankerna har tystnadsplikt om Ranggers uppgifter. Lämnar dom över en enda transaktion till Skatteverket utan domslut så är dom ogiltiga i eventuell twist.

För det andra så ska väll Swedbank ge blanka fan i vem man Swishar. Om det är skattepliktig verksamhet så ska Swedbank anta att man redovisar skatten om inte starka bevis för motsatsen finns. Djupt kränkande att bli anklagad och granskad utan någon som helst anledning.

Swedbank har inte rätt att komma med några anklagelser och banken är definitivt ingen polismyndighet som ska utreda eller misstänka någon för skattebrott. Swedbank har ungefär samma mandat att utreda Rangerrs cs skins som jag har, ställer jag frågan så kan han bara säga med all rätt: "det har inte du någonting att göra med". Detsamma ska man kunna svara banken. Det kan man också, för man behöver verkligen inte stå till svars för sin bank om man inte vill.

Problemet är att dom stänger ner bankkonton, eventuellt bank id och swish. Vilket försvårar daglig aktivitet och vanligt levende. Man blir utpressad att svara på saker man inte vill svara på, annars händer X.

Personligen skulle jag aldrig ställa frågan eller göra ett antagande om Rangger skattar för sina skins eller inte. Jag har inget med den saken att göra.
Om du lägger det på de sättet så blir man inte alls utpressad av dom. Dom avgör vem dom vill ha som kunder då, om det ligger i deras policy att ställa frågan och få ett svar så är det så då. Vill du inte svara? Synd för dig, du skrev på när du blev kund så då kan man ju inte klaga på det, passar det inte dig gå vidare till nästa bank.

Sen om dom tycker att han har flera dagliga swish in och ut från olika personer dagligen så är det självklart att det väcker en misstanke. Med tanken på de kraft tag man tar mot kriminella nätverk som omsätter enorma summor via swish. Inget konstigt att man frågar då. Känner du att man inte har med det och göra så får man vara beredd på att ej vara kund där mer.

Sen om vi ska vara ännu mer moraliska, så bryter han mot lagen och det är just det som orsakar dessa granskningar. Men de ämnet kan man vrida o vända på då jag anser att bankerna bryter mot lagen i den större bilden.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp