Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Problem med Credifi, Lumify, Binly & Tomly – Kan inte betala efter inkomstbortfall

Har det blivit fel i förra omprövningen bör du väl kunna skicka in till den handläggaren? Oklart om den faktiskt kan göra om och göra rätt, annars är det en ny omprövning och högre inkomst?
Jag tror du svarade i fel tråd

Hej
Har som många andra satt mig i skiten med dessa maffiabolag. Har fått låna upp varje månad för att klara inbetalningar till dem. Men nu är det stopp får inte höja något mer och kan inte betala. Har blivit arbetslös och fått gått ner 15.000 i lön. Har nu A-kassa och får ut 12.000. Hur gör jag mår så fruktansvärt dåligt men att betala 28.000 till dem varje månad går inte..
Hur gick det för dig?

Hej
Har som många andra satt mig i skiten med dessa maffiabolag. Har fått låna upp varje månad för att klara inbetalningar till dem. Men nu är det stopp får inte höja något mer och kan inte betala. Har blivit arbetslös och fått gått ner 15.000 i lön. Har nu A-kassa och får ut 12.000. Hur gör jag mår så fruktansvärt dåligt men att betala 28.000 till dem varje månad går inte..
Hör av dig till lumafinans inkasso och förklara, jag blev beviljad avbetalningsplan på 3 av deras krediter, 2700:- x 3 i månaden, är fortfarande svårt att betala men jag betalar växelvis varje månad och hoppas att dom inte ledsnar på mig efter som jag inte följer planen som jag ska, men har inget val när en heltidslön inte räcker.

Håller inte med. Dessa bolag väljer att olagligt bevilja lån till folk som varken har KALP för det eller är kreditvärdiga.

Det är 100% bankernas ansvar att neka folk som dom vet inte klarar av det. Är trött på att man skyller på ”eget ansvar” och att allt ansvar ligger hos den som tar lånet.

Det är fan i mig endast bankernas ansvar att följa lagen och neka folk där budgeten aldrig kommer gå ihop. Dom ska också ha tränad personal för det eftersom dom har lagar och banklicenser att följa.

De lån man har där banken har fullgjort sina åtagandet och verkligen sett till att man är kreditvärdig och har en KALP och budget som går ihop och beviljat på rätt grunder med marknadsmässiga räntor och okej villkor. Där har man eget ansvar.

Men alla lån som beviljats där budgeten inte går ihop är det bankens fel och bankens ansvar och ingen annan för dom lånen skulle ha blivit nekade om banken gjort sitt jobb.
Hoppas verkligen att kommande krav på banktillstånd sätter stopp för oansvarig kreditgivning. Konsumentkreditlagen är tydligt med att kreditgivare måste vara tvärsäker på att återbetalningsförmåga finns. Att bolagen använder Creditsafe mfl säger inget om hur mycket lån man har sen innan. Nuvarande system är gjord för att överbelåna sig, och ja, det är alltid kreditgivarens ansvar att ta reda på låntagarens ekonomiska situation.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp