Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Problem med Credifi, Lumify, Binly & Tomly – Kan inte betala efter inkomstbortfall

Fast där budget inte går ihop . Anges verkligen dom förutsättningar vid ansökan alltid?
Precis! Man får ju fylla i hur mkt man betalar varje månad för sina lån. Svårt att se folk fyller i 30.000 med 20.000 inkomst.

Är 100% eget ansvar även fast det är piss och skurk banker men dem tvingar dig inte att ta lån är ditt eget val alltså eget ansvar

Tack för alla svar. Självklart borde man aldrig ha tagit dessa lån. När man hamnar i ett plötsligt ofrivilligt inkomstbortfall som jag med arbetslöshet så har man inget val än att betala in och ta ut igen efter med avgifter som gör att summan stiger avsevärt varje gång. Men gällande inkasso då, har förstått att de ringer och meilar som galningar. Hur lång tid tar det tror ni innan de skickar till externt inkasso? Jag ligger sömnlös på nätterna det första lånet från Tomly förfaller i morgon

Håller inte med. Dessa bolag väljer att olagligt bevilja lån till folk som varken har KALP för det eller är kreditvärdiga.

Det är 100% bankernas ansvar att neka folk som dom vet inte klarar av det. Är trött på att man skyller på ”eget ansvar” och att allt ansvar ligger hos den som tar lånet.

Det är fan i mig endast bankernas ansvar att följa lagen och neka folk där budgeten aldrig kommer gå ihop. Dom ska också ha tränad personal för det eftersom dom har lagar och banklicenser att följa.

De lån man har där banken har fullgjort sina åtagandet och verkligen sett till att man är kreditvärdig och har en KALP och budget som går ihop och beviljat på rätt grunder med marknadsmässiga räntor och okej villkor. Där har man eget ansvar.

Men alla lån som beviljats där budgeten inte går ihop är det bankens fel och bankens ansvar och ingen annan för dom lånen skulle ha blivit nekade om banken gjort sitt jobb.
Spelar ingen roll om de beter sig olagligt eller inte. Du gör ändå ett aktivt val. Vilket gör det yttersta ansvaret till ens egna.

Det är som att köra bil på trottoaren och skylla på de som går när de blir påkörda.

Man har ett eget ansvar oavsett situation man är i.

Sen håller jag med om att de är idiotiskt att de får bedriva en sådan verksamhet. Men ansvaret förefaller alltid hos en själv.punkt

Fast där budget inte går ihop . Anges verkligen dom förutsättningar vid ansökan alltid?

Spelar ingen roll om de beter sig olagligt eller inte. Du gör ändå ett aktivt val. Vilket gör det yttersta ansvaret till ens egna.

Det är som att köra bil på trottoaren och skylla på de som går när de blir påkörda.

Man har ett eget ansvar oavsett situation man är i.

Sen håller jag med om att de är idiotiskt att de får bedriva en sådan verksamhet. Men ansvaret förefaller alltid hos en själv.punkt
Då är vi oense. Det är många som mår dåligt, har tappat kontrollen, inte orkar budgetera ordentligt och inte är i skick eller stånd att att hantera sin ekonomi. Då är bankens ansvar som ska ha tränad personal och rätt verktyg att följa lagar, ansvarsfull utlåning och god kreditsed att neka lån som personen inte ska beviljas. Något annat är bara att utnyttja personer för egen vinning. Speciellt sluma finans som har sinnesjuka räntor och avgifter

Samma med spelbolag. Om ett spelbolag ser mönster om spel och instättningar som inte är normalt så är det deras skyldighet att pausa kontot och göra rätt kontroller. Identifieras riskfyllt spel/spelberoende så spärra konto och ge personen råd om hjälp. Fortsätter dom locka med bonusar och skicka reklamer är det deras utnyttjade och deras fel att personen fortsätter spela.

Tycker ibland företagen får för lite skit och den enskilda personen beskylls. Jag godtar att andra har sina åsikter. Men det är min åsikt. Företagen utnyttjar 100% medvetet personer som mår dåligt och tappat kontrollen för egen vinning. Får dom sanktionsavgifter på ett par miljoner med några år emellan är det ett billigt pris för dom

Tack för alla svar. Självklart borde man aldrig ha tagit dessa lån. När man hamnar i ett plötsligt ofrivilligt inkomstbortfall som jag med arbetslöshet så har man inget val än att betala in och ta ut igen efter med avgifter som gör att summan stiger avsevärt varje gång. Men gällande inkasso då, har förstått att de ringer och meilar som galningar. Hur lång tid tar det tror ni innan de skickar till externt inkasso? Jag ligger sömnlös på nätterna det första lånet från Tomly förfaller i morgon
Förstår dig. Ärligt talat tror jag att du ligger mindre sömnlös om det bara får förfalla och du hamna hos inkasso.

Där blir du inte bombad/terrad över sms, telefonsamtal eller mejl och kommer säkerligen att bli erbjuden en avbetalningsplan (vi får hoppas på en rimlig sådan). Men då är du också ett steg närmare Kronofogden, så du behöver verkligen betala och betala i tid då också.

Det klart att det kommer att kosta dig lite extra när det väl skickas vidare….men det är inte där skillnaden ligger.
Det är svårt att säga när du skickas vidare eftersom att det är helt olika. Känns som att det är slumpen som avgör många gånger. Dom gillar ju att ärendet ska ligga kvar hos dom så att dom kan suga ut ännu lite mer pengar från dig i form av räntor och andra avgifter.
Men säg att du är hos dom maximalt någon månad…vad det nu är?
För ett par år sedan hade jag sagt ett par månader (3-4-5).
Nu har man väl hört att dom skickar vidare lite snabbare så jag säger väl att du bör ha blivit skickad till inkasso inom 2-2,5 månad.

Helt ärligt, OM dom skulle ha tittat på den kreditupplysning dom gör så hade svaret varit glasklart att det inte gick ihop.

Min årsavgift till dessa bolag är HÖGRE än hela min årsinkomst före skatt....

Helt ärligt, OM dom skulle ha tittat på den kreditupplysning dom gör så hade svaret varit glasklart att det inte gick ihop.

Min årsavgift till dessa bolag är HÖGRE än hela min årsinkomst före skatt....
Dem tar väl Creditsafe dock va? Dem ser ju inte vilka andra lån du har då. Sen är ju alla samma egentligen så är nog inte så svårt att kolla upp men förmodligen har man ljugit i ansökan med då och inte skrivit vilket belopp man betalar för alla andra lån i månaden

Dem tar väl Creditsafe dock va? Dem ser ju inte vilka andra lån du har då. Sen är ju alla samma egentligen så är nog inte så svårt att kolla upp men förmodligen har man ljugit i ansökan med då och inte skrivit vilket belopp man betalar för alla andra lån i månaden
Fast det spelar ju ingen roll vilka andra lån jag har om bara deras avgift är högre än min årsinkomst

Fast det spelar ju ingen roll vilka andra lån jag har om bara deras avgift är högre än min årsinkomst
Ja i just ditt fall klart det ska bli avslag då är ju mkt dåligt av dem!
Men står fast vid att det är eget ansvar är inkomsten så låg då så är man väl medveten om att man inte kommer kunna betala tillbaka. Förstår allt med spelberoende eller att man är i knipa och att man tar lån man inte borde men som sagt väljer man det så är det ju vad det är tyvärr

Har det blivit fel i förra omprövningen bör du väl kunna skicka in till den handläggaren? Oklart om den faktiskt kan göra om och göra rätt, annars är det en ny omprövning och högre inkomst?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp