Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Privatlån(samlingslån) - Till vilken ränta kan vi förhandla oss till?

Mycket fint, hur har lånen uppkommit?
Spel?
Konsumtion?

Lånen har ackumulerats över 10-12 års tid. Först genom konsumtion(till familjen som flyttade utomlands under två års tid förutom jag och min bror) och sedan lånade han mer och mer för att betala av räkningar. Blev en ond cirkel helt enkelt.

Låter bra. Jag har räknat ut på ett ungefär hur mycket pappa skulle ha betalat om vi fick en ränta på 6,5%. Låt oss anta att vi lånar 500 000 kr och betalar av under 10 år.

500 000*1.065^(10) = 938 569 kr ~ 940 000

(940 000/10)/12 ~ 7833 kr/ månad(jag avrundade uppåt, så det är egentligen mindre)

Betydligt bättre än vad pappa betalar idag, som är närmare 20 000kr enligt honom.
Den där uträkningen stämmer inte för fem öre. Han kommer ju amortera på skulden varje månad.

nu räknar du ju att skulden är densamma år 10 som år 1.

Hej! Så fint att ni kraftsamlar runt er far.
Jag har själv hafts SHB men fick inte någon hjälp när jag hamnade i ekonomiska bekymmer. Men ni kanske har bättre kontakter. Var noga med att inte låta de ta en onödig upplysning. Det försämrar betyget om ni behöver ta ytterligare upplysningar senare. Jag flyttade bolånet till Nordea och fick ett STORT blanko(1,05milj) från de till mycket bra ränta 3,95 då (nu höjt pga reporäntan). På konsumenternas hemsida finns det en mycket bra och enkel kalkylverktyg som visar vad kostnaden kan bli både för annuitetslån eller lån med rak amortering.
Ni har bra betyg och kan säkerligen få ett bra lån med bra villkor. Sedvanliga banker har oftast inga gränser eller lånetak. Men de flesta banker som erbjuder lån via förmedlare har begränsningar mellan 500k och 600k.
Så skulle rekommendera att kontakta SHB och går det inte, då söka via förmedlare, Lendo, Advisa eller Zmarta. 10år återbetalningstid är lagom för att få ner månadskostnader. Bör kunna få erbjudanden runt 7-8% pga rådande läge.
Önskar all lycka!

Bättre än 5 är nog inger ni bör hoppas på allt för nycker tyvärr

Hej! Så fint att ni kraftsamlar runt er far.
Jag har själv hafts SHB men fick inte någon hjälp när jag hamnade i ekonomiska bekymmer. Men ni kanske har bättre kontakter. Var noga med att inte låta de ta en onödig upplysning. Det försämrar betyget om ni behöver ta ytterligare upplysningar senare. Jag flyttade bolånet till Nordea och fick ett STORT blanko(1,05milj) från de till mycket bra ränta 3,95 då (nu höjt pga reporäntan). På konsumenternas hemsida finns det en mycket bra och enkel kalkylverktyg som visar vad kostnaden kan bli både för annuitetslån eller lån med rak amortering.
Ni har bra betyg och kan säkerligen få ett bra lån med bra villkor. Sedvanliga banker har oftast inga gränser eller lånetak. Men de flesta banker som erbjuder lån via förmedlare har begränsningar mellan 500k och 600k.
Så skulle rekommendera att kontakta SHB och går det inte, då söka via förmedlare, Lendo, Advisa eller Zmarta. 10år återbetalningstid är lagom för att få ner månadskostnader. Bör kunna få erbjudanden runt 7-8% pga rådande läge.
Önskar all lycka!

Tack så mycket för utförlig svar och tips. Jag räknar med att få erbjudande runt 7-8%, men tror du att det finns en möjlighet senare(om några år) att förhandla sig till lägre ränta? Eller kanske flytta lånet till annan långivare som erbjuder lägre ränta?

Tack så mycket för utförlig svar och tips. Jag räknar med att få erbjudande runt 7-8%, men tror du att det finns en möjlighet senare(om några år) att förhandla sig till lägre ränta? Eller kanske flytta lånet till annan långivare som erbjuder lägre ränta?
Ta reda på hur det funkar med annuitetslån och lån med rak amortering. Så ni inte flyttar lån i onödan. Jag bifogar en bild som kan tydliggöra vad jag menar.

Bilagor

• 517B9EBD-C862-482A-90EC-6C3AA07566D5.jpeg
    517B9EBD-C862-482A-90EC-6C3AA07566D5.jpeg
    96.2 KB · Visningar: 146
Ta reda på hur det funkar med annuitetslån och lån med rak amortering. Så ni inte flyttar lån i onödan. Jag bifogar en bild som kan tydliggöra vad jag menar.
Tack så mycket. Såhär ser min plan ut:

-Samla alla långivare på ett dokument med deras respektive skuld och räntesats.

- Skriva ut inkomstdeklarationerna.

-Boka tid hos Handelsbanken(HSB) i första hand för konsultation. SBAB och IKANO är de vi kommer att vända oss till om vi inte är nöjda med HSB:S erbjudande.

- Se till att de inte tar en onödig upplysning. Endast om vi och motparten kommit överens om ett erbjudande som vi alla är nöjda med.

-Vi räknar med att räntesatsen kommer att ligga på 6-8%. Vi ska ansöka om ett samlingslån på en summa mellan 500 000-600 000.

- Vi vill ha en rak amortering. Efter att ha läst på lite så verkar det som att det är en lite chans att HSB skulle erbjuda det. Att det helt enkelt är ovanligt att de tradionella bankerna erbjuder att betala rak amortering på privatlån. Däremot verkar det som att IKANO och SBAB erbjuder detta.

Vad tycker ni? Feedback?

Tack så mycket för era tips

Mvh

Superbra summerat och helrätt väg att gå enligt mig. Håller tummarna!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp