Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Planera in i framtiden - sin egen begravning ...

Ok Lasseman, men har Du någon koll på livförsäkringar och andra engångs utbetalningar via arbete/collectum som utbetalas vid dödsfall... I min enfald, så trodde jag att dessa pengar var ”öronmärkta” för närmast anhörig, men är jag naiv i den tron...dvs. Kan den typen av utbetalningar gå till obetalda skulder månne?!

Om någon är förmånstagare så har jag svårt att tro att det går att göra något åt den utbetalningen

Ahhh, detta får jag kolla upp. Har bara sett de där försäkringarna som begravningsbyråerna har. Där man i ena fallet måste se till att få in hela summan man tror begravningen ska gå på eller så måste man göra en hälsodeklaration för att få den andra typen.
Så tack för tipset!

@HallonGroda kan inte se att Du har varit här ute alls sedan du skrev ovanstående... Hoppas allt är OK med Dig och att Du kämpar på... Tänker på Dig !

Som Terry skriver man har inte råd att dö. Själv ganska nyligen de 40år och tänker att jag varken vill lasta min förra sambo eller vårt gemensamma barn eller min mamma med kostnaden för min eventuella bortgång. Nu har jag inga sådana tankar men som någon sa man kan ju dö när som helst, hjärtattack eller stroke eller nått. Jag är luspank och skuldsatt så undrar vem i så fall som skulle betala för min bortgång? Alla betalar ju begravningsavgift. Tror det är 1,19 kr per tjänas hundring i skatt. Antar att det är för bortkörning och kremerande av kroppen? Att bli spridd över en äng kan inte kosta något? Kista o sten ej nödvändigt. Läste att när Krister Pettersson dog, han som var alkoliserad och misstänkt för Palme mordet så betalde tydligen Sollentuna kommuns socialtjänst för begravningen.

Jag vet att detta är förmodligen en aning horribelt för en del men, jag undrar om någon annan har planerat sin begravning utifrån perspektivet att man de facto är överskuldsatt och verkligen inte vill att någon familjemedlem ska sitta och gå igenom ens dödsbo?

Jag är som sagt var överskuldsatt så det heter duga (1 000 000 kr plus skulden till CSN). Har just precis börjat låta allt gå till KFM då jag har noll och inga möjligheter att betala mina lån. Det som dock hela tiden finns i mitt bakhuvud (utöver det med att jag just nu står på randen till total ekonomisk kollaps) är detta med begravning och allt runt omkring. Och nej, jag planerar inte att ta livet av mig men, fakta är ju att man kan dö närsomhelst. Går ju inte att undkomma.

Jag vet att Vita Arkivet på Fonus och liknande på andra begravningsfirmor finns - men, det avser ju mest själva begravningen. Jag vill ju även ha det svart på vitt någonstans att boutredning, dödsboförvaltning, bouppteckning, arvskifte och allt vad det nu heter utförs av utomstående. Att verkligen INGEN från min familj blandar sig in i saken.
Kan ibland känna en ren frustration över att jag inte kan få kontroll över just denna bit - att om jag dör så kommer den familj som bor över 100 mil bort och som jag har lite till inga känslomässiga band till att få veta allt om mig och mitt liv.
Så - har någon tagit steget och gjort denna planering fullt ut. Om - hur gjorde ni?

Hallongroda, har tänkt mycket på Dig sedan dessa inlägg om att planera sin begravning. Har inte sett att Du varit inne på forumet sedan dess... Hoppas verkligen att allt är bra med Dig och att Du kämpar på som så många andra av oss här ute... Lämna gärna en liten kommentar om Du ser detta inlägg...

Jag har varit en idiot vad det gäller pengar och hjälpt andra mer än vad jag borde gjort. Har dock tecknat två livförsäkringar så när jag går bort och om jag går bort innan mina skulder är återbetalda så kommer livförsäkringarna täcka skulderna och ge barnen en summa också.
Dessa försäkringar har jag haft länge och långt innan skulderna blev ohanterbara.

Jag har varit en idiot vad det gäller pengar och hjälpt andra mer än vad jag borde gjort. Har dock tecknat två livförsäkringar så när jag går bort och om jag går bort innan mina skulder är återbetalda så kommer livförsäkringarna täcka skulderna och ge barnen en summa också.
Dessa försäkringar har jag haft länge och långt innan skulderna blev ohanterbara.

Men vänta nu lite... jag har sedan min dotter var liten en livförsäkring på MIG... Jag har även dylika försäkringar som faller ut via collectum samt arbetsgivare och mig veterligen går dessa pengar oavkortat till min dotter, dvs dom går inte för att reglera skulder...
Eller har jag helt fel nu? MAYBE @Lasseman ?!

Jag är säker på att skulder betalas först och om det blir pengar över så tillfaller de din dotter.
Även pensionssparande och aktier, fonder tillfaller KFM om dina skulder hamnar där.

Jag är säker på att skulder betalas först och om det blir pengar över så tillfaller de din dotter.
Även pensionssparande och aktier, fonder tillfaller KFM om dina skulder hamnar där.

Mycket märkligt, för så har jag inte fått berättat för mig... nästan alla människor har någon form av skuld antingen bolån, billån eller vanliga blancolån och jag har aldrig hört att livförsäkringar går in och täcker upp skulder...
Min livförsäkring är hos Folksam och dom sitter i samma fastighet som vårt kontor...får nog banne mig traska ner och fråga dom imorgon... Rent allmänt... typ ;)

Jag har också en i Folksam så gärna för mig. Kan vara intressant.
Jag fick uppge pensionssparande osv i skuldsaneringsansökan.

Men som sagt, i ett dödsbo räknas tillgångar minus skulde och det som blir över tillfaller arvingar. De kan dock inte ärva skulderna om det inte finns tillgångar som täcker dem.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp