Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Pensionsspar - Hur mkt vid vilken ålder?

Som rubriken låter, hur mkt pensionsspar är ”normalt” vid vilken ålder? Vad har Ni?

Personligen har jag för närvarande en negativ ekonomi, men har förhoppning om att den skall vara positiv om ett X antal år, och siktar därför efter att få det ”så bra som möjligt” när jag blir äldre.
Dock har jag ingen referens till pensionsspar och ålder, så jag vet helt enkelt inte vad som är bra eller dåligt.

Bara för tydlighetens skull: vilket typ av pensionsspar pratar vi om? Det "privata" eller det som avsätts månatligen från arbetsgivaren?

40 år

Privat pensionssparande är 0 kr

Av totala pensionskapitalet är
Allmän pension 50%
Tjänstepension 50%

Jobbar jag till 67 är prognosen för närvarande 70 % av nuvarande inkomst.

Premiepension är placerad globalt med låg avgift.

50% av tjänstepension i traditionell pensionsförsäkring (lägsta valbara fördelning för mig)

Resterande 50% av tjänstepensionen i globala fonder med rimlig avgift

Försöker ha lite koll på pensionen då och då. Sparar en del för framtida projekt men att låsa eget sparkapital exklusivt för pension är jag personligen skeptisk till. Jag tänker att man får försöka bädda inför pensionen genom livet men behövs pengarna till något vettigt så vill jag kunna använda dem oavsett tidpunkt i livet.

35 år
ca 1.6 Miljoner varav 1.2 är allmän och 400,000 är tjänstepension.
Inget privatsparande.

Jag har ca 4 miljoner totalt när jag kollar på minpension.se.
Inget privatspar.

40-45 år.

Förutom eget sparande så har upplägget kring premiepensionen varit avgörande för framtiden.
AP7 Såfa valdes bort tidigt och jag byter fonder aktivt.
Man kan påverka resultatet en hel del trots att det ges bara fem möjliga fördelningar.
Löneväxling rekommenderas om man kan men där finns det alltid en osäkerhet i framtida ändringar i skattesystemet.

Bra tjänstepension för din ålder!
Terry har varit öppen med att han tjänat jäkla bra i försäkringsbranschen tidigare och tjänstepension har varit (och är fortfarande) väldigt fördelaktigt om man tjänat över 4.5% gränsen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp