- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
Som rubriken låter, hur mkt pensionsspar är ”normalt” vid vilken ålder? Vad har Ni?
Personligen har jag för närvarande en negativ ekonomi, men har förhoppning om att den skall vara positiv om ett X antal år, och siktar därför efter att få det ”så bra som möjligt” när jag blir äldre.
Dock har jag ingen referens till pensionsspar och ålder, så jag vet helt enkelt inte vad som är bra eller dåligt.
Det viktigaste är att ha ett jobb där inbetalningar sker till tjänstepensionen. Det är det största sparandet.
Se därtill att ha så hög lön som möjligt, då det ger mer pengar in i pensionssystemet. Allt du tjänar är pensionsgrundande. Här är också procenten lite olika beroende på kollektivavtalen, något som man bör kolla upp.
Sen gäller det att placera tjänstepensionen på ett bra sätt. Det är mycket viktigt att avgiften är låg, runt 0,20 % är ett max skulle jag säga, då avgifter på 0,5-0,6 äter upp jäkligt mycket av avkastningen om man har många år kvar till pensionen. En globalfond är alltid att rekommendera.
Vad gäller eget sparande, som jag tolkar din fråga gäller är det inte alls lika förmånligt längre. Förr var det avdragsgillt, men inte längre. Så ska du spara själv är ett ISK troligen bästa lösningen.