Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Pensionsspar - Hur mkt vid vilken ålder?

Som rubriken låter, hur mkt pensionsspar är ”normalt” vid vilken ålder? Vad har Ni?

Personligen har jag för närvarande en negativ ekonomi, men har förhoppning om att den skall vara positiv om ett X antal år, och siktar därför efter att få det ”så bra som möjligt” när jag blir äldre.
Dock har jag ingen referens till pensionsspar och ålder, så jag vet helt enkelt inte vad som är bra eller dåligt.

Det viktigaste är att ha ett jobb där inbetalningar sker till tjänstepensionen. Det är det största sparandet.

Se därtill att ha så hög lön som möjligt, då det ger mer pengar in i pensionssystemet. Allt du tjänar är pensionsgrundande. Här är också procenten lite olika beroende på kollektivavtalen, något som man bör kolla upp.

Sen gäller det att placera tjänstepensionen på ett bra sätt. Det är mycket viktigt att avgiften är låg, runt 0,20 % är ett max skulle jag säga, då avgifter på 0,5-0,6 äter upp jäkligt mycket av avkastningen om man har många år kvar till pensionen. En globalfond är alltid att rekommendera.

Vad gäller eget sparande, som jag tolkar din fråga gäller är det inte alls lika förmånligt längre. Förr var det avdragsgillt, men inte längre. Så ska du spara själv är ett ISK troligen bästa lösningen.

Det viktigaste är att ha ett jobb där inbetalningar sker till tjänstepensionen. Det är det största sparandet.

Se därtill att ha så hög lön som möjligt, då det ger mer pengar in i pensionssystemet. Allt du tjänar är pensionsgrundande. Här är också procenten lite olika beroende på kollektivavtalen, något som man bör kolla upp.

Sen gäller det att placera tjänstepensionen på ett bra sätt. Det är mycket viktigt att avgiften är låg, runt 0,20 % är ett max skulle jag säga, då avgifter på 0,5-0,6 äter upp jäkligt mycket av avkastningen om man har många år kvar till pensionen. En globalfond är alltid att rekommendera.

Vad gäller eget sparande, som jag tolkar din fråga gäller är det inte alls lika förmånligt längre. Förr var det avdragsgillt, men inte längre. Så ska du spara själv är ett ISK troligen bästa lösningen.
Tack för utförligt svar.

Jag var lite otydlig i min frågeställning, den gällde egentligen all sparad pension :tummen:

ISK är det jag kollar på, är ett par år kvar tills jag kan spara ordentligt (förhoppningsvis), men försöker bygga kunskap vad som är bästa sättet få det så bra som möjligt vid pension.

Tack för utförligt svar.

Jag var lite otydlig i min frågeställning, den gällde egentligen all sparad pension :tummen:

ISK är det jag kollar på, är ett par år kvar tills jag kan spara ordentligt (förhoppningsvis), men försöker bygga kunskap vad som är bästa sättet få det så bra som möjligt vid pension.

Privat isk, helt klart, framför löneväxling. Fördelen utöver att du själv bestämmer fördelningen är att du när som helst kan sälja av innehavet. Jag är förvisso lite halvpessimistiskt lagd men du har ju ingen aning om vad som händer senare idag, imorgon eller nästa år.

Privat isk, helt klart, framför löneväxling. Fördelen utöver att du själv bestämmer fördelningen är att du när som helst kan sälja av innehavet. Jag är förvisso lite halvpessimistiskt lagd men du har ju ingen aning om vad som händer senare idag, imorgon eller nästa år.
Löneväxling är väldigt förmånligt om man har 50% marginalskatt. Och det är ju också poängen med tjänstepension att den ska finnas där när du går i pension. Att sätta av privat till ISK för att man inte vet vad som händer imorgon tar ju bort hela poängen med att pensionsspara.

Löneväxling är väldigt förmånligt om man har 50% marginalskatt. Och det är ju också poängen med tjänstepension att den ska finnas där när du går i pension. Att sätta av privat till ISK för att man inte vet vad som händer imorgon tar ju bort hela poängen med att pensionsspara.
Håller med.
Det som är lite vansklig är eventuella framtida reformer och ändrade skatteregler.
En privat pensionsspar med isk är inte heller helt fel. Man bör ha båda om man betalar statlig skatt.

Ja, man får ju göra sin egen avvägning. För egen del så har det lönat sig betydligt bättre att placera kapitalet själv. Sen lönar sig löneväxling mindre och mindre eftersom du kommer behöva betala statlig inkomstskatt till slut på ditt pensionsuttag, men då kan man så klart dra ner på löneväxlingen.

Pensionssparar 0kr.

Däremot sparar jag. Men ser ingen mening med pensionsspar just nu.

Är mellan 35-40

När jag studerat färdigt kanske jag börjar pensionsspara.

Pensionssparar 0kr.

Däremot sparar jag. Men ser ingen mening med pensionsspar just nu.

Är mellan 35-40

När jag studerat färdigt kanske jag börjar pensionsspara.
Nyckeln till en bra pension är att börja tidigt.
Nu spar du ju på annat håll så det är ju alltid något :)

Ja, man får ju göra sin egen avvägning. För egen del så har det lönat sig betydligt bättre att placera kapitalet själv. Sen lönar sig löneväxling mindre och mindre eftersom du kommer behöva betala statlig inkomstskatt till slut på ditt pensionsuttag, men då kan man så klart dra ner på löneväxlingen.
Jag placerar min tjänstepension själv. Så det går ju fin fint.
Och det ska mycket till för att betala statlig skatt på pensionsuttaget. Det är en väldigt liten del av svenska pensionärer som har det "problemet".

Men visst avgör man själva hur man vill spara och nu blir ju ISK skattefritt upp till en viss summa så då kan ju ISK definitivt löna sig.

Lirkade lite med simulatorn hos minpension.se, intressant att kunna se en ungefärlig prognos vid olika åldrar.
Reflektera över att skillnaden mellan att gå vid 63 eller 68 är egentligen inte mycket.
Farhågan är om man går i pension tidigt men bli sedan rastlös och börjar arbeta igen så får man fortsätter med den där förbaskade marginalskatten...
Naturligtvis kan man jobba ideellt förstås.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp