Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

På väg mot kronofogden, frågetecken.

Skatteskulder prioriteras ja. En del skulder prioriteras ännu högre, typ underhållsstöd.
Men det stämmer ju inte helt hundra eftersom att min skatteskuld har legat i ett år hos KF men inte ett öre har som sagt betalats in på den från min utmätning. Dem har prioriterat alla mina andra skulder före den, stora som små.

Men det stämmer ju inte helt hundra eftersom att min skatteskuld har legat i ett år hos KF men inte ett öre har som sagt betalats in på den från min utmätning. Dem har prioriterat alla mina andra skulder före den, stora som små.
Värt att ringa och kolla då kanske?

Det stämmer helt, de prioriteras i en löneutmätning.
Gör den inte så hos dig är något fel, kanske ligger den inte med i beslutet.

Lån Kredit Nortmil 40000kr 20/4 2023.Inledande skuldsanering 24/10 2023.Beslutad Skuldsanering 26/3 2024.Sista lån kredit är bara en del av beslutsunderlaget.Helhetsbilden som räknas

Lån Kredit Nortmil 40000kr 20/4 2023.Inledande skuldsanering 24/10 2023.Beslutad Skuldsanering 26/3 2024.Sista lån kredit är bara en del av beslutsunderlaget.Helhetsbilden som räknas
Givetvis är det så. Som jag skrev vill jag också ha en längre brytpunkt från spel samt ha gått upp till heltid på jobbet. Alla måste göra vad man tror på, det här är vad jag tror är rätt för mig :)

Det stämmer helt, de prioriteras i en löneutmätning.
Gör den inte så hos dig är något fel, kanske ligger den inte med i beslutet.
Jo, den står med i sammanställningen om mina skulder I beslutet om löneutmätning. För min del spelat det ingen roll egentligen, jag tycker bara det är konstigt att inga pengar betalas in till den när alla säger att skatteskulder alltid prioriteras.

Jag måste ringa och fråga nu på tisdag bara för att få veta varför det inte gör det..

Så kom dagen. Jag har ansökt om skuldsanering. Jag är både hoppfull och rädd. Rädd att få ett avslag och bli besviken. Hoppfull om att det kanske kan gå ändå. När ansökan kikas på så kommer det ligga mer än 1 år mellan mig och spelandet, och 1.5 kanske mellan mig och senaste lån. Då är det dock något mindre lån och kreditköp för att överleva, så absolut inte nån majoritet av lån som är tagna då. Jag ska medge att jag inte har full koll på alla lån och exakt när dom är tagna. Men jag kommer kunna säga att jag gjort följande:

Förhandlat
Sålt saker
Sänkt mina kostnader
Tagit tag i spelandet, skaffat brytpunkt 1 år +
Tagit hjälp för min misstänkta ADHD som varit en del i att vissa mönster upprepats
Gått i samtalsterapi
Gått upp till heltid

Så kan jag bara vänta och se. Försöka att inte lägga så mycket fokus på nåt jag inte kan kontrollera utan bara jobba vidare med ovanstående punkter och lita på att ett avslag nu inte är ett avslag för alltid. Fingers crossed.

Senast ändrad:
Så kom dagen. Jag har ansökt om skuldsanering. Jag är både hoppfull och rädd. Rädd att få ett avslag och bli besviken. Hoppfull om att det kanske kan gå ändå. När ansökan kikas på så kommer det ligga mer än 1 år mellan mig och spelandet, och 1.5 kanske mellan mig och senaste lån. Då är det dock något mindre lån och kreditköp för att överleva, så absolut inte nån majoritet av lån som är tagna då. Jag ska medge att jag inte har full koll på alla lån och exakt när dom är tagna. Men jag kommer kunna säga att jag gjort följande:

Förhandlat
Sålt saker
Sänkt mina kostnader
Tagit tag i spelandet, skaffat brytpunkt 1 år +
Tagit hjälp för min misstänkta ADHD som varit en del i att vissa mönster upprepats
Gått i samtalsterapi
Gått upp till heltid

Så kan jag bara vänta och se. Försöka att inte lägga så mycket fokus på nåt jag inte kan kontrollera utan bara jobba vidare med ovanstående punkter och lita på att ett avslag nu inte är ett avslag för alltid. Fingers crossed.
Önskar dig lycka till och du har ju verkligen gjort allt du kan

Okej. Det är nog ändå dags att skicka in skukdsanerings-ansökan. Ni som hängt med i budget-tråden vet ju att jag aldrig tyckte på skicka utan ångrade mig i sista stund efter förra inlägget. Men jag har ett par funderingar som jag hoppas någon kan svara på:
Får man alltid ett telefonsamtal? Jag jobbar ju deltid idag men kommer jobba heltid inom ett par månader, ska jag skriva att jag jobbar heltid eftersom ansökan handläggs först om ca ett halvår? Vad skriver man annars som övrig sysselsättning? Man måste ju fylla i 100% vad man gör.

Om jag skulle få avslag. Görs det då också en ny bedömning för löneutmätningen? Tänker om inkomster och utgifter kollas om eller så.

Okej. Det är nog ändå dags att skicka in skukdsanerings-ansökan. Ni som hängt med i budget-tråden vet ju att jag aldrig tyckte på skicka utan ångrade mig i sista stund efter förra inlägget. Men jag har ett par funderingar som jag hoppas någon kan svara på:
Får man alltid ett telefonsamtal? Jag jobbar ju deltid idag men kommer jobba heltid inom ett par månader, ska jag skriva att jag jobbar heltid eftersom ansökan handläggs först om ca ett halvår? Vad skriver man annars som övrig sysselsättning? Man måste ju fylla i 100% vad man gör.

Om jag skulle få avslag. Görs det då också en ny bedömning för löneutmätningen? Tänker om inkomster och utgifter kollas om eller så.

Ja det görs alltid samtal eller samtalsförsök, även i uppenbara avslagssituationer.

Verkställighet har ingen koppling till skuldsaneringen utan tar in egna uppgifter.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp