Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Orkar inte mer...

För dina olika beroenden så tycker jag att du ska söka dej till psykakuten och beskriva de problem du har, de kan skriva remisser så att du slipper betala behandlingshem o dylikt själv, vårdcentralen hjälper nog inte i detta fall. Kommunens skuldrådgivare är duktiga och kan ge dej konkreta råd, vet inte var du bor, men googla på kommunens skuldrådgivning.

Vad jag vet idag är att man inte ska låna för att till varje pris komma undan att hamna hos Kronofogden, man ska vara så "duktigt" och klara sej på egen hand, vilket inte funkar, skuldberget bara växer. Jag själv har löneutmätning, vilket jag kommer att ha 3 år till, så jag kvalificerar inte mej för skuldsanering. Hur mycket man minst får behålla vid löneutmätning och skuldsanering hittar du här http://www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html. Jag har fått ett fast belopp på löneutmätning, vilket gör att jag får behålla alla extrapengar som traktamente, semesterersättning mm. Denna månad fick jag behålla 5.000 kr utöver existensminimum, så bra har jag aldrig haft det och mina skulder hos KFM minskar. Man kan få skuldsanering utan att ha haft löneutmätning, men jag tror det är svårare, men allt det här kan en skuldrådgivare hjälpa dej med, så beställ tid! Här finns mer info http://www.konsumentverket.se/Konsumentfragor--anmalan/Konsumentfragor/Budget--och-skuldradgivning/

Kvalificerar du dig inte för att du är klar med skulderna inom 5 år? Har du varit med om att de kommer hem och tar saker ifrån dig?

Psykakuten låter inte bra. Vill inte bli inlagd eller liknande.

Varför fick du behålla 5000 extra denna månad tex. Okej så löneutmätning det beloppet som stod när jag fyllde i var 4000 ca så man kan få kanske mer än det?

Ska kontakta rådgivarna imorgon.

Går det ringa runt, vad fixar dem? Vad ska jag säga. Vad är snöbollsmetoden.
Fråga om en betalningsfri månad är möjlig, och i så fall hur ofta de tillåter det. Förklara att du har det kämpigt med ekonomin just nu och vill amortera mindre på dina lån ett tag framöver så att månadskostnaderna sjunker. Snöbollsmetoden kan du med fördel googla, men i korta drag går den ut på att man betar av sina lån ett efter ett enligt en modell som ska fungera både snabbare och ge positiva resultat tidigt så att man triggas att fortsätta.

Okej, du tycker också man ska boka tid med dem. Ta reda på allt och komma dit med saker svart på vitt.
Ja, sök efter din kommuns budget- och skuldrådgivare, alla ska ha en. Ju bättre förberedd du är desto bättre. Men först ska du se till att få hjälp med dina beroenden. Psykakuten som nämndes ovan är ingen dum idé.

Ja, jag ska på något sätt alltid betala den. Men varför går det lägga den skulden i lönemätning eller skuldsanering om man bor ihop?
Din skuld till din tjej går att ta med i en skuldsanering oavsett om ni bor ihop eller inte, men är lite osäker på hur ett sådant skuldbrev ska se ut för att det ska godkännas. Det kan ni ta när det är dags i så fall, problemet är att skulden avskrivs efter saneringen trots att bara en del av den betalats tillbaka, det är då ni behöver ha ytterligare ett avtal mellan er att du ska fortsätta betala även efteråt.

Vad menas med något av värde. Jag har en tv som vi fått av hennes föräldrar, sen ps4, soffa, säng. Har varsin bärbar dator. Ingen bil
PS4, TV och datorerna är sådant de skulle kunna utmäta. En billig TV har man rätt att behålla dock, och det är verkligen inte alltid som de gör hembesök och plockar på sig saker. Olika användare på det här forumet lär ha olika erfarenheter av det där. Grundregeln är väl att kronofogden ska ha anledning att tro att det finns saker av värde i ert hem och att ni inte äger bil är ju till exempel ett tecken på att sådant saknas.

Man får väl mindre pengar om man bor tillsammans? Kan man lura KF på något sätt att man bor själv eller blir det sämre då.
Jag tror det är en dålig idé.

För jag måste Fan betala hennes lån på något sätt. Jag är beredd att släppa all min skit och ta smällen men jag kan inte lämna henne i skiten!!
När du släpper allt till Kronofogden och löneutmätning startar kommer du märka att du får mer pengar att röra dig med än som läget är nu. Det är alltså inte en smäll i den bemärkelsen. Det viktiga är att hon fortsätter betala på sitt (ditt) lån som vanligt och så får du hjälpa till med det du kan så länge det här pågår och sedan ersätta henne när det vänder.

Måste man ha löneutmätning ett tag och sedan få skuldsanering?? Kan man inte försöka söka det direkt på något sätt. Har någon av er haft löneutmätning eller skuldsanering
Man måste inte ha löneutmätning, men skulderna ska (nog?) finnas hos Kronofogden först. Det finns två grundkrav för att beviljas, först att du är så skuldsatt att du inte på något sätt kan betala dina skulder på många år och att en sanering är rimlig med hänsyn till dina personliga och ekonomiska förhållanden. I ditt fall, eftersom skulderna uppstått på grund av spelberoende behöver du nog också visa att du tagit tag i det, genomgått en KBT-behandling (kognitv beteendeterapi) till exempel eftersom man ska redogöra för hur och varför skulderna uppstått.

Testade att fylla i lite och själv får man kvar ca 11500 minus hyra 6100. Sambo så får man bara 7800 sen minus hyra eller vadå?? Det blir kvar 1500 kanske.
Det blir ungefär lika mycket kvar i båda scenariorna eftersom man med sambo räknar att du betalar halva hyran (5400kr, respektive 4750kr) och delar på andra utgifter.

Kvalificerar du dig inte för att du är klar med skulderna inom 5 år? Har du varit med om att de kommer hem och tar saker ifrån dig?
Ja det beror på att jag klarar det på 3 år, annars hade jag sökt skuldsanering. De har inte varit hemma hos mej utan vi pratade om jag har något av värde per telefon, och det har jag inte, så de nöjde sej med det. De såg väl att jag historiskt sett varit skuldsatt i hur många år som helst, så hur skulle jag kunna köpa något av värde? TV, möbler, porslin och det man behöver får man ju behålla.

Psykakuten låter inte bra. Vill inte bli inlagd eller liknande.
Tycker ändå att du ska ta hjälp av dem, de har hjälpt en släkting till mej så otroligt mycket, han var helt utmattad när han sökte hjälp, hade inte sovit på flera dagar. Det är inget att skämmas för att man mår dåligt.

Varför fick du behålla 5000 extra denna månad tex. Okej så löneutmätning det beloppet som stod när jag fyllde i var 4000 ca så man kan få kanske mer än det?
Det beror på att de har satt ett fast belopp som utmätningsbelopp, som faktiskt understiger det maxbelopp som de kan dra. Tror att de numera gör så med dem som har fast månadslön. Jag hade dessutom lite traktamente och mindre drivmedelsförmån. Läste en utredning från KFM att de numera låter de som är löneutmätta få behålla extrapengar som man får i lön, eftersom motivationen blir starkare att jobba och göra rätt för sej. Skulle jag exempelvis sjukskriva mej en vecka så skulle jag bara få behålla existensminimum.

Ska kontakta rådgivarna imorgon.
Jättebra!

Men hur visar man att man bryter det mönstret? Genom att gå på mötena bara?

Jag måste sluta med drogerna. För jag spelar bara när jag är hög i princip.

Men om jag släpper allt till KF. Vad händer exakt,byggs inte allt på hög med extrema räntor och blir bara mer och mer?

Kan man på något sätt säga att man bor själv fast man egentligen bor med tjejen för att få lite mer pengar. Då kan jag ge tillbaka till henne för allt hon betalat
Du visar ju det genom att du slutar spela, gå in på nätet och kolla när nästa NA (anonyma narkomaner) har sitt möte & gå dit. Där träffar du ju andra i din situation & kan få råd & stöd i hur du tar dig vidare & vilka du ska kontakta för att få just den hjälp du behöver, psyket är nog inte rätt väg för dig, de kommer troligen säga som till min man att de inte kan hjälpa med detta. Min man fick behandlingshem betalt genom kommunen, för ja det är väldigt dyrt. Men hade han vetat att utgången skulle bli så bra som den blev hade han nog inte tvekat att betala för det själv om man frågar honom idag. Allt handlar nog om att våga ta det där första steget, att gå dit.

När jag var på min första kontakt med en psykolog för mitt shoppingberoende, sa han att de är ungefär samma behandling som spelberoende får, kbt behandling, det är primärvården som har den biten. Han sa att de finns 2 psykologer i Göteborg som är speciellt inriktade på detta. Det är inte fel att söka hjälp hos en psykolog heller och där få behandling och kunna bryta ett beteende. :) Men finns de drogmissbruk och annat med i bilden är det ju bra att söka till NA oxå. Var bara öppen med ditt problem så får du rätt hjälp.
Jag prövade att ta kontakt med AA om mina problem, men jag fick känslan av att detta var nåt religiöst, i alla fall på det möte jag gick. Jag är inte emot religion, men vill inte blanda mitt beridne med religion.

Läst jätte mycket på forumet men jag vet inte vad jag ska göra. Allt är bara sån jävla kaos.

Försöker klara det psykiskt men känns bara som jag lurar mig själv. Påväg att förlora livet. Bruden sticker närsom...

Haft problem med spel väldigt länge och försöker sluta.. Har tagit lån på lån för att bara försöka rädda räkningarna och det bara växer och växer. Inget går ju Fan ner heller. Räntorna är helt kaos...

Tjejen står även på ett jävla lån på 500.000 som hon lånade ut till mig som jag skulle rädda situationen genom att stoppa in pengarna i aktier. Det gick åt helvete... Förstod att det också är bara ett jävla spel..

Har väl kanske 450.000 plus hennes lån. Det går inte längre. Sjukskriven också för att jag har förlorat allt. Hoppet. Livet.... Tar droger för att dämpa smärtan.

Vad ska jag göra. Finns det någon hjälp. Har alla som BN, nordea, cashbuddy, Credigo , easy credit, vivus ja allt.

Hur gör jag med tjejens skuld. Jag betalat den nu för jag vill inte att hon ska hamna i skit. Mig skiter jag i. Det är kört

Ville bara skriva. Jag är inte bra på att förklara, så kanske är lite osammanhängande... Vill inte ta mitt liv
Hur går det för dig Stevieee? Har tänkt på dig massor och funderat på hur det gått med allt. Har du fått någon hjälp?

Hur går det för dig Stevieee? Har tänkt på dig massor och funderat på hur det gått med allt. Har du fått någon hjälp?

Ja hur går det...

Jag gick till skuldrådgivaren och berättade om min sits och tjejen. Hon sa att jag skulle släppa allt till kronofogden och sedan söka skuldsanering om ett år. Måste man vänta så länge, även om skulderna är nya?

Hon sa att även bruden borde göra det men sa att det går inte. Aldrig livet att jag låter henne hamna i den här skiten även om hon har lånet på sig. Men på något sätt ska jag betala det...

Jag kände en viss lättnad men när jag gick därifrån så har jag verkligen tappat hoppet. Jag är rädd och jag hatar mig själv för vad jag gjort och hamnat. Jag hade liksom en fucking mille för ett halvår sen men eftersom jag är en idiot så varar inget bra allt för länge.... Jag jobbar annars som säljare och är väl ganska duktig. I juni ska jag förmodligen få ett nytt jobb där jag kommer tjäna 25-30 innan skatt. Går att tjäna mer efter presentation.

Men nu vet jag fan inte vad som händer eller hur jag ska tänka?? Okej säg att jag tjänar 30.000 innan skatt och får behålla 4800 plus hyran?? Sen om jag får skuldsanering, ska jag kämpa då liksom och kanske en månad göra 40.000 och bara få behålla 4800 +hyran? Fan har inte tänkt på detta innan då jag varit sjukskriven ca 6 månader och nu får ca 13000. Jag har alltid jobbat som säljare och påverkat min lön. Varför ska jag kämpa för att bara få det beloppet, ska jag byta jobb sen? Fan min kusin kommer vara min chef, han kommer få reda på hela den här grejen också....

Hur länge kan jag jobba innan de gör löneutmätning? Tänker att jag kämpar som Fan och ger tjejen alla dem pengarna eftersom jag inte skulle betala räkningarna...

Vad händer nu? Ska man bara inte betala skiten och låta det gå till kronofogden... Ett år löneutmätning och sen kanske 5 år till existens minimum fuck asså jag har panik... Är det här enda utvägen.... Ja för räkningarna är ju typ på 20.000 i månaden så skulle inte ha råd ändå ellerhur.

Vad borde jag fixa innan jag får prick? Kan man köpa något på avbetalning som behövs, bunkra upp med kläder, mobil ABB måste jag ha eftersom nu har jag jobbets ABB. Bank konto har man ju redan.. Sorry för luddigt inlägg men har inte orkat svara då jag mår skit. Mammas röst ekar i huvudet att bli aldrig som Pappa. Lova mig det.... Fyfan... Må bäst

Ni som ringt och pratat med dessa långivare. Går det få ner kostnader? Kan de sänka skulden osv om de vet att man kanske kommer hamna hos fogden.

Vad ringer man och säger? Har väl minst 10 som ska ha betalt varje månad.

Pratade med en vän äntligen han tycker inte jag ska släppa allt för han tror inte jag klarar det psykiskt... Eftersom jag alltid jobbat med sälj jobb osv för att tjäna mer vissa månader osv.

Känns sjukt att leva på existens minimum och då kan jag inte ha kvar mitt nya jobb där man kan tjäna pengar om man verkligen vill...

Snälla svara någon.

Ni som ringt och pratat med dessa långivare. Går det få ner kostnader? Kan de sänka skulden osv om de vet att man kanske kommer hamna hos fogden.

Pratade med en vän äntligen han tycker inte jag ska släppa allt för han tror inte jag klarar det psykiskt... Eftersom jag alltid jobbat med sälj jobb osv för att tjäna mer vissa månader osv.

Känns sjukt att leva på existens minimum och då kan jag inte ha kvar mitt nya jobb där man kan tjäna pengar om man verkligen vill...

Snälla svara någon.
Hej! Jag tror inte att du klarar av att endast släppa ett fåtal. Kostnaderna blir helt enkelt för stora vid en eventuell utmätning.

När det gäller att förhandla om bättre villkor för lånen kommer dom flesta bolagen, troligtvis alla, inte gå med på något sådant, ifall chansen till löneutmätning finns. Dessa kommer även vara ganska ovilliga starta en diskussion med dig innan det finns utslag för deras ärenden hos Kronofogdemyndigheten.

Snälla svara någon.
Jag lider med dig!
Innan du bestämmer dig om du vill släppa allt till Kfm så kan du i alla fall försöka. HAr dina skulder gått till Inkasso?
Ring alla du har skulder hos och säg att du gärna vill göra rätt för dig och betala men att du just nu inte kan betala!!! Gå inte in på detaljer om varför!! Fråga när skulderna går till Inkasso. Har skulderna redan gått till Inkasso så ring alla inkasso nu på direkten och säg samma sak, att du verkligen vill bli skuldfri men för att klara alla dina skulder så måste du börja med ett lägre månadsbelopp. Räkna hur mycket du kan lägga ner på skulderna per månad!
Hur mycket skulle du kunna betala på varje skuld? Är det 600 kr så säger du till Inkasso att om du kan börja avbetala med 600 kr så kan ni höras av igen om 6 månader och se om du då ev kan höja.

Det är lite olika mellan de olika Inkassobolagen men det går oftast att förhandla. En del frågar själva hur mycket man tror att man kan betala.

Se till att få till bra avbetalningsplaner som du klarar av även de blir på lång tid! Det går att förhandla om skulderna och hur mycket man ska betala. Om du förmedlar att du vill bli skuldfri men måste betala efter egen förmåga så kommer det att gå vägen. Om du jobbar som försäljare så vet du säkert hur du kan snacka!

Det du få tänka på är om de blir bättre för dig att kämpa med Inkasso än att låta kfm ta nästan hela din lön. Det är bara du som vet vad som är värt för dig!

För min egen del är det bättre att betala till inkasso varje månad än finnas hos Kfm! Men det finns många här som släppt allt och säger att det blivit bättre. så det är lite olika.

Men som sagt släppa till Kfm kan du alltid göra. Det kanske är värt för dig att kämpa lite mer innan och se om det går att få rätt sida på det hela genom att avtala med Inkasso!
Lycka till!
ge inte upp!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp