- Meddelanden
- 1 905
- Mottagna reaktioner
- 164
- Poäng
- 417
Läs mitt inlägg ovan samt det på förgående sida så vet du stegen. Har efterfrågat hur lång tid det tar från det att Tingsrätten lämnar dom tills det att ärendet når KFM men svaret uteblir.
NEJ! Du får ingen betalningsanmärkning när du medger skuld i Tingsrätten men kommer du inte överens om avbetalningsplan och käranden väljer att skicka ärendet tillbaka till KFM så får du enligt forumistern GRAN enbart ett skuldsaldo tills dess att fordran är betald.
Jag kan inte finna någonstans att man kan ha ett skuldsaldo hos KFM utan att få en betalningsanmärkning. Skickar käranden in ett ärendet ihop med den exektionstitel som kommer med domen så är SKALL det rendera en betalningsanmärkning efter 3 veckor när domen vinner laga kraft. Det är därför tingsrätten vill att käranden och målsägaren kommer till en lösning innan de fäller dom. Ibland vill käranden ha en exektionstitel för att försäkra sig att målsägaren följer avtalet. Målsägaren kan så kräva att få ett avtal(i domen) att skulden ej får skickas till KFM utan att betalning uteblir.
Nu verkar det ju vara så att en skuld kan skickas till KFM efter domstolsbeslut och av någon anledning ej rendera en anmärkning innan den blir utmätningsbar. När blir den det kan man fråga sig? Det måste alltså finnas tidsbestämt bär detta blir. Är ett 2 veckor eller två månader?
så jag håller med dig, med så många svar så blir det rörigt... Det är just därför det är EXTREMT viktigt att folk återger sina erfarenheter på ett korrekt och tydligt sätt så att andra kan ta del av hur det går till.
Idle om jag säger att jag inte får en anmärkning vid skuldsaldo så är det så.
Hade jag gett fan i att svara domstolen eller fortsatt bestrida hade det blivit en tredskodom.