Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Onea någon som fått lån skickat till kfm

Jo men ett skuldsaldo kan du få ändå
Det innebär att skulden är utmätningsbar
Hade jag gett fan i att bestrida hade jag fått en anmärkning om jag inga pengar haft att betala med eller inte kommer överens med sökanden.
Man får också en anmärkning om det blir. Tredskodom
Den ligger i tre år.

Jag har medgett skulden och tyvärr lyckades jag inte komma överens med dessa utan de vill ha sina pengar direkt.

Jag har haft skuldsaldo förut ..jag vet att det inte blir anmärkning
Men visst kan man få en anmärknng på en skuld som du inte kan betala som blir ärende för utmätning

När skulden är betald som inte resulterat i en anmärkning är skuldsaldot borta.

Verkar vara olika här som sagt. Min förhoppning är att dem 1. godtager en avbetalningsplan. 2. Endast har TR dom som underlag om jag inte sköter mig om det bär hän dit. De får knappast sina pengar snabbare för att jag blir utmätt i senare skede. Snarare snabbare om de beviljar en avbetalningsplan mes exektionstitel i ryggen. Då lär man skynda sig att betala illa kvickt.

Ok men skickade käranden skulden till KFM snabb efter du medgivit och fått en dom på skulden? Minns du hur lång tid det tog?

Det enda jag hittat är följande. Ps ursäkta lång text men ser riktigt ut.

"Det kan hända att man hamnar i situationer där man får krav och hot om indrivning, trots att man inte är överens med fordringsägaren när det gäller betalningen. Det kan bero på olika orsaker, som att man inte har fått det man ska betala för, eller att tjänster man har beställt inte är klara eller inte har utförts i enlighet med avtalet.

Agera snabbt
Så fort man hamnar i tvist angående en fordran ska man agera, helst redan när man får inkassokravet. Enligt god inkassosed får ett inkassobolag inte skicka in en fordran som är bestriden till Kronofogden, utan istället ska tvisten om fordran avgöras i tingsrätten. Därför bör man redan när man fått inkassokravet direkt ta en kopia på inkassokravet, samt skriva på kopian att man bestrider fordran och därefter skicka in den till inkassobolaget.

Bestrida ett betalningsföreläggande
Ibland så hamnar ändå en tvistig fordran hos Kronofogden som därmed enligt sina rutiner skickar ut ett betalningsföreläggande, där de uppmanar att man ska betala eller inkomma med ett bestridande inom ett antal dagar. När man får en sådan underrättelse från Kronofogden ska man omgående agera och direkt skriva ett brev med hänvisning till kravet, med ett meddelande om att man bestrider fordran.

När Kronofogden får in ett bestridande för ett betalningsföreläggande får de inte längre gå vidare med ärendet. Nu är det fordringsägaren som bestämmer om de ska återkalla fordran, förhandla direkt med den som bestrider eller om ärendet ska hänskjutas till tingsrätten där man avgör fordrans riktighet.

Tingsrätten
I tingsrätten kommer först ges möjlighet till parterna att förlika sig kring fordran innan tingsrätten lämnar sin dom, även kallat exekutionstitel. Innan domen har vunnit laga kraft, vilket tar 3 veckor, så kan båda parterna överklaga domen. Är det så att man förlorar målet och enligt tingsrätten är skyldig att betala fordran, helt eller delvis har man 3 veckor på sig att betala hela det överenskomna beloppet innan domen verkställs. Fordran kan efter 3 veckor skickas in till Kronofogden för ett utslag, vilket även leder till att en betalningsanmärkning registreras hos kreditupplysningsföretagen."

Källa: http://billigasmslån.se/ekonomi/kan-man-bestrida-betalningsforlaggande

Det framgår dock inte exakt tidslängd för exektionstitels verkställande när man medger skuld och försöker finns en lösning.

Senast ändrad:
Jo men ett skuldsaldo kan du få ändå
Det innebär att skulden är utmätningsbar
Hade jag gett fan i att bestrida hade jag fått en anmärkning om jag inga pengar haft att betala med eller inte kommer överens med sökanden.
Man får också en anmärkning om det blir. Tredskodom
Den ligger i tre år.

Jag har medgett skulden och tyvärr lyckades jag inte komma överens med dessa utan de vill ha sina pengar direkt.

Jag har haft skuldsaldo förut ..jag vet att det inte blir anmärkning
Men visst kan man få en anmärknng på en skuld som du inte kan betala som blir ärende för utmätning

Är det onea som vill ha pengar direkt, gran?

Nej så långt har inte onea skulden gått
Jag har inte skickat Kfm delgivningskvitto tillbaka ännu

Kort sagt. Hur lång tid gick det mellan att tingsrätten fattade beslut tills du fick ett skuldsaldo, ärendet skickades till KFM? Tolkar det som att fordringsägaren skickade det dit då ni inte kom överens om en avbetalningsplan.

I det citerade längst ner i mitt i lägg ovan så står det att det skall vara 3 veckor men det står även att man får en betalningsanmärkning. Du fick ju ingen trots att du i kfm register idag har ett skuldsaldo och därför måste länken vara felaktig eller otydlig.

Vet inte om jag fattat detta riktigt. Vad händer om man bestrider ett betalningsföreläggande men sedan i tingsrätten medger betalningsansvar. Får man inte någon anmärkning då?

Vet inte om jag fattat detta riktigt. Vad händer om man bestrider ett betalningsföreläggande men sedan i tingsrätten medger betalningsansvar. Får man inte någon anmärkning då?

Läs mitt inlägg ovan samt det på förgående sida så vet du stegen. Har efterfrågat hur lång tid det tar från det att Tingsrätten lämnar dom tills det att ärendet når KFM men svaret uteblir.

NEJ! Du får ingen betalningsanmärkning när du medger skuld i Tingsrätten men kommer du inte överens om avbetalningsplan och käranden väljer att skicka ärendet tillbaka till KFM så får du enligt forumistern GRAN enbart ett skuldsaldo tills dess att fordran är betald.

Jag kan inte finna någonstans att man kan ha ett skuldsaldo hos KFM utan att få en betalningsanmärkning. Skickar käranden in ett ärendet ihop med den exektionstitel som kommer med domen så är SKALL det rendera en betalningsanmärkning efter 3 veckor när domen vinner laga kraft. Det är därför tingsrätten vill att käranden och målsägaren kommer till en lösning innan de fäller dom. Ibland vill käranden ha en exektionstitel för att försäkra sig att målsägaren följer avtalet. Målsägaren kan så kräva att få ett avtal(i domen) att skulden ej får skickas till KFM utan att betalning uteblir.

Nu verkar det ju vara så att en skuld kan skickas till KFM efter domstolsbeslut och av någon anledning ej rendera en anmärkning innan den blir utmätningsbar. När blir den det kan man fråga sig? Det måste alltså finnas tidsbestämt bär detta blir. Är ett 2 veckor eller två månader?

så jag håller med dig, med så många svar så blir det rörigt... Det är just därför det är EXTREMT viktigt att folk återger sina erfarenheter på ett korrekt och tydligt sätt så att andra kan ta del av hur det går till.

Senast ändrad:
om anm vid utslag

Tingsrätten
I tingsrätten kommer först ges möjlighet till parterna att förlika sig kring fordran innan tingsrätten lämnar sin dom, även kallat exekutionstitel. Innan domen har vunnit laga kraft, vilket tar 3 veckor, så kan båda parterna överklaga domen. Är det så att man förlorar målet och enligt tingsrätten är skyldig att betala fordran, helt eller delvis har man 3 veckor på sig att betala hela det överenskomna beloppet innan domen verkställs. Fordran kan efter 3 veckor skickas in till Kronofogden för ett utslag, vilket även leder till att en betalningsanmärkning registreras hos kreditupplysningsföretagen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp