Om jag betalar min räkning (på 1.663,22kr) över disk, och ger dem 1.664 kr så kommer dem ge tillbaka en krona då jag inte kan betala 22 öre, dvs dem kan inte ge mig 88 öre tillbaka. Detta är ingenting konstigt, jag har alltid betalat mina räkningar med den principen och det har aldrig varit några konstigheter.
Om jag har en räkning på 600,01kr, så skall jag väl betala 600kr? Och inte 601 kr. Om räkningen däremot är på 600,50kr så skall jag betala 601 kr.
Över disk kan man inte betala i ören. Och som sagt så finns det även en lag kring detta.
Man fyller inte i en blankett när man lämnar över en räkningar över disken på "postkontor/utlämningsställe", man ger fakturan. Och som du säger, banken eller kiosken kan inte ta betalt i ören. Och återigen, lagen säger att det är öreavrundning som gäller.
Alltid när jag betalar räkningar/fakturor på "direkten" så kör dem öresavrundning.
Nej, men förr eller senare så kommer du att hitta någon som sätter sig på tvären och inte alls accepterar detta, precis som du har nu gjort.Detta är ingenting konstigt, jag har alltid betalat mina räkningar med den principen och det har aldrig varit några konstigheter.
Hade betalningsanmärkning, blev nekad... Samma dag när betalningsanm. gick bort fick jag ett erbjudande om att låna 25 000kr direkt.