Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Onea har höjt till betydligt högre ränta

Alla lån som aldrig blir återbetalda, och hela vår organisation som har hand om den biten - till skillnad från alla andra så skickar vi aldrig vidare till inkassobolag utan sköter det själva - måste dessutom kunna intjänas via de lån som faktiskt betalas tillbaka.

När man dessutom måste ligga ute med tiotusentals kronor per lån så länge som Onea gör, så tar det många år innan man börjat få tillbaka tillräckligt för att faktiskt tjäna något på det hela. Under den tiden behöver vi själva låna kapitalet vilket inte heller är gratis.

------

Till sist, myten om den ekonomiskt utsatte låntagaren: Det ligger nog minst i vårt eget intresse att godkänna lån för någon utan förutsägbar förmåga att återbetala. Det blir pengar ut, inget in. Därför är det en rejält invecklad process bakom vilka som godkänns eller inte - långt mer än bara kreditupplysning.

Det är inte dessa personer vi är ute efter, utan precis de vi försöker hindra med godkännandeprocessen.

Så för rätt många är det värt 150% effektiv ränta för möjligheten till lite ekonomisk flexibilitet. För den som tycker det är sjukt dyrt så kan vi försäkra hen att våra lån är och alltid kommer vara 100% fria från tvång.

Hahaha, skäms du inte!?? Du både snackar skit och ljuger rakt ut inför människor som har egna erfarenheter av er vidriga verksamhet. Det kan fan inte vara många som gillar er, dom som tror sig göra det är bara beroende av er och desto fler har ni varit med och förstört livet för då alla dessa som hamnar hos kronofogden med tickande ränta på 30% årligen säkerligen ångrar sig oerhört mycket! Många av era kunder är spelberoende och liknande och har nog med att ta sig ur detta.

Att ni inte vill ha dessa kunder är ren lögn. Ni har i princip inte ens haft några nämnvärda inkomstkrav tidigare, man kunde enkelt för kort tid sedan låna mycket mer än man hade i inkomst per månad. Ni är totalt ansvarslösa. Dessa lån borde i efterhand underkännas och ni bli av med rätten att återfå dessa pengar. Ni får skylla er själva!

Ungdomar/unga vuxna, arbetslösa, sjuka personer i massor har fått skyhöga lån från er sett till deras obefintliga utrymme på sin lilla magra inkomst. Jag tror inte för en sekund ni far illa av det, det är tvärtom en medveten strategi för ni vet att pengarna kommer in förr eller senare, kontinuerligt genom många människors hela liv som aldrig kommer bli av med sina misstag och skitlån hos hemska aktörer som er.

Kom inte här och snacka skit! Gå och skäms istället och få ett samvete över liven du är med och förstör. Tänker du på alla dessa tusentals och åter tusentals människoöden ibland? Jag skulle ranka er som den absolut mest ansvarslösa aktören på marknaden. Skyhöga lån på knappt ingen nämnvärd inkomst deklarerad. Förlängningsavgifter som folk kämpar med som borde ha avbetalat hela lånet flera gånger om i många fall. Ni borde nöja er med att ha fått det dubbla mot skulden i förlängningsavgifter. Men som sagt, det är skuldsättningen och utmätningen på sikt som är affärsidén. Snart höjer ni säkert era "sms-lån" till 50.000:- också, ingen är förvånad. Hemskt är det.

Senast ändrad:
@Niklas

En jävla cynisk och kall syn du har på dina medmänniskor om du tycker att allt går ut på att tjäna pengar. Kan du inte stanna upp och sätta dig in i situationen hos en spelmissbrukare? Gå på ett möte för spelmissbrukare. Lyssna på alla dessa tragiska livsöden som förstört så många familjer. Ring BRÅ och kolla hur mycket brott som kan härledas till spelmissbruk.

Nej, allt handlar ju om att tjäna pengar. Ännu bättre om man kan utnyttja människor som är sjuka och svaga.

Sen kan du ju försöka ljuga och trixa hur mycket du vill angående 4Finance ekonomi. Men det är ett företag som gör jättevinst!

Att man sen hänvisar till att man kan ta skyhöga lån för att man kunnat betala tidigare mindre lån "utan problem" säger ju allt om verklighetsnärvaron. Om man inte fattar att det så väldigt ofta är för att andra höga lån tas samtidigt som betalar av varandra tills det inte går längre och skuldsättningen är på hundratusentals kronor i så väldigt många fall. Att det går är sms-låne-marknadens fel och politikernas fel främst. Den enskilda personen som gör så förstår helt uppenbart inte konsekvenserna det får, när man är i det försöker man rädda det som går och är hysterisk, även om det blir värre. Man förstår ofta inte omfattningen förrän lånen börjar förfalla ett efter ett och alla avgifter, kostnader och räntor börjar ticka på ordentligt. Skuldsatt tiotusentals människor för stor del av livet och krossat ekonomiskt svaga människor och familjer, det är vad sms-låne-marknaden gjort med så många tusen människor som av beroenden och annat tagit dessa lån, man förstår och kan inte hantera omfattningen av det här om man är i dessa situationer. Det är bara vansinne att det går och ett utnyttjande av människor i svåra situationer.

Senast ändrad:
Tänk hur många de är som förlänger sitt lån? Jag betalar 1650 kr i månaden till 4finance och på det blir mitt lån bara högre o högre. Jag bara förlänger utan att amortera en krona så.. Tänk hur många som förlänger sina lån... Dom måste tjäna storkovan, dessa ski....

Tänk hur många de är som förlänger sitt lån? Jag betalar 1650 kr i månader. 4finance och på det blir mitt lån bara högre o högre. Jag bara förlänger amortera en krona så.. Tänk hur många som förlänger sina lån... Dom måste tjäna storkovan, dessa ski....

Har du försökt få avbetalningsplan? Jag har på 25000:- hos Onea och förlängde i ganska många månader. Ringde och fick en avbetalningsplan på 500:-/ månad i ett år, sen ska jag kontakta dom och meddela vad jag kan betala då, om jag kan höja beloppet. Målet är dock att höja upp tidigare. Men om jag nu betalar 500:-/ månad i 12 månader så har jag kvar 21600:- Sjunker ju något i alla fall, bättre än att förlänga.Jag bad att få prata med deras inkasso, för deras kundtjanst går inte med på låga belopp..

Och vad är med räntan ? Ska du inte betala räntan ?

På tal om Onea, detta är helt sjuk. Jag slängde in min månadsbetalning på 1.663 kr, den 2 mars, ca en vecka tidigare än vad jag behövde. Någon dag senare så tog jag ut krediten igen (så att maxkrediten var nådd).

Jag blir nu kontaktad av deras inkasso varenda dag, både via mail och olika telefonnummer. Jag mailade dem idag och frågade vad de höll på med. Förklarade att jag hade betalat in min månadskostnad ca en vecka tidigare än vad som behövdes, och att jag tagit ut krediten på nytt som jag gjort tidigare. Och att nästa inbetalning kommer att ske i april enligt avtal/planen. Det är ju samma sak som att jag skulle betalat räkningen sista utgångsdag för att sedan ta ut krediten på nytt? Man blir ju inte trakasserad av inkasso för det. Samma sak, bara det att jag gjorde det en vecka tidigare.

Nej då menar dem att det fattades 0,22 kr, och att "du sen gjorde en utökning på ditt lån så las din utökning på din månadsbetalning som inte var helt återbetald. Du behöver därför omgående betala in 650,23kr till oss."

Jag skrev då att det var det löjligaste jag hört. Att 0,22 kr avrundas nedåt, vi pratar om 22 öre vilket inte ens finns. Om räkningen hade varit på 1.663,52 kr så hade kostnaden blivit 1.664 kr. Men nu var räkningen på 1.663,22 kr så då betalade jag 1.663 kr. Är jag helt ute och cyklar eller?

Hur som så skrev jag att jag kommer inte göra två inbetalningar på en och samma månad, utan nästa blir i april som avtalat, och att jag då kan slänga på en krona extra.

Varför avrunda beloppet överhuvudtaget?
Är du skyldig att betala 1663,22 så förväntas du betala 1663,22 och absolut inte mindre.

Om jag betalar min räkning (på 1.663,22kr) över disk, och ger dem 1.664 kr så kommer dem ge tillbaka en krona då jag inte kan betala 22 öre, dvs dem kan inte ge mig 88 öre tillbaka. Detta är ingenting konstigt, jag har alltid betalat mina räkningar med den principen och det har aldrig varit några konstigheter.

Om jag har en räkning på 600,01kr, så skall jag väl betala 600kr? Och inte 601 kr. Om räkningen däremot är på 600,50kr så skall jag betala 601 kr.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp