Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Omräkning av löneutmätning för inköp av glasögon - ska sambon vara med och betala mina glasögon?

Hej!

Jag har lämnat uppgift till KFM om att jag behöver nya glasögon och även bifogat ett kostnadförslag på 6995 kr, vilket avser den billigaste bågen samt det glas jag behöver för att korrigera mitt synfel. KFM har nu räknat om min löneutmätning och tagit hänsyn till kostnaden för glasögon med 4771 kr. KFM menar att kostnaden för glasögonen är en gemensam kostnad och jag antar att de syftar på min sambo. Är det alltså så att glasögon vilket är ett personlig utlägg också ska belasta min sambos ekonomi? Hon ska alltså vara med och betala mina glasögon?

Så är det inte praktiken ja, och det är rätt konstigt.

Ett prejudikat som klargör saken vore inte så dumt

Du menar att den här handläggaren har fattat ett felaktigt beslut och glasögon inte kan betecknas som en ”gemensam kostnad”?

Nej handläggaren har gjort som den ska.

Jag tycker inte det är rätt dock

Torde finnas gott om prejudikat angående vad som klassas som försörjningsplikt och liknande enligt äktenskapsbalken...?

Torde finnas gott om prejudikat angående vad som klassas som försörjningsplikt och liknande enligt äktenskapsbalken...?
Det är väl ingen försörjningsplikt för sambos?
Är man i TS fall gifta så finns det ju dock.

Det är väl ingen försörjningsplikt för sambos?
Är man i TS fall gifta så finns det ju dock.
I Kronofogdens beräkningar är det ingen skillnad, man ska bidra till hushållets försörjning proportionerligt, gifta såväl som sambos.

I Kronofogdens beräkningar är det ingen skillnad, man ska bidra till hushållets försörjning proportionerligt, gifta såväl som sambos.
Hushållet ja, men ett par glasögon kan knappast anses vara gemensamma?

Vi är inte gifta. Jag tycker fortfarande att det är obegripligt hur ett par glasögon kan anses vara en gemensam kostnad. Har ställt frågan vidare till handläggaren som fattat beslutet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp