Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Omprövning kfm

hade tjänat 12000:- mer första året av skuldsaneringen, de ville att den skulle avbrytas helt…
12000:- låter ju väldigt normalt.

Här hänvisas det ju till 4000-5000kr mer per månad efter skatt. Detta är ju från KF själva vilket bör va något man ska förhålla sig till.
Tror väldigt många omprövar för minsta lilla, under denna summa och därför har vi så lång väntetid på just omprövningar.
Tror inte det tillhör det vanliga att borgenärer omprövar för så små summor.

"Med väsentlig förbättring av ekonomin åsyftas en förbättring av extraordinär karaktär, t.ex. en betydande inkomstökning, en större tipsvinst eller ett större arv. Normala lönepåslag kan däremot aldrig anses ha en sådan karaktär"
"Vid rättstillämpningen har uttrycket ”väsentlig förbättring” ansetts innebära att de ekonomiska förbättringarna är bestående."

Lånar tråden lite.
Någon som vet hur det fungerar/hur Kronofogden ”tänker” vid om man först gjort en omprövning att betala mer pga högre månadsinkomst, men fått det avslaget.
Sen lite senare gör man en omprövning pga en engångssumma (bonus) på ca 20 000 netto.
Tar då KF hänsyn till nya månadslönen i samband med det beslutet, eller har dom inte ”koll” på det och gör en helt ny bedömning på vad dom anser är rimligt vad det ska bli av bonusen?

Jag har tjänat 5400 kr för mycket per månad brutto. Jag omprövade och fick avslag. I beslutet står att det var en stor ökning men det var förtillfäligt.

Jag har tjänat 5400 kr för mycket per månad brutto. Jag omprövade och fick avslag. I beslutet står att det var en stor ökning men det var förtillfäligt.
Var det under ett helt år du tjänat det ? Typ 60-65k för mycket ett år ?

Här hänvisas det ju till 4000-5000kr mer per månad efter skatt. Detta är ju från KF själva vilket bör va något man ska förhålla sig till.
Tror väldigt många omprövar för minsta lilla, under denna summa och därför har vi så lång väntetid på just omprövningar.
Tror inte det tillhör det vanliga att borgenärer omprövar för så små summor.
Hej!
Detta är ngt jag också läst, någonstans. Men tillämpas det verkligen, ännu? Är ett beslut som tog för 5 år sedan. Kan det finnas ett annat beslut efter det? :rolleyes: Jag har gogglat några dagar i vad som räknas för väsentlig ekonomisk skillnad. Kanske jag är kass på att leta information, har någon annan ett beslut eller liknande som ligger mer nära i tiden?
Jag är i slutfasen av mitt tredje år av skuldsanering, och är i begrepp att eventuellt söka omprövning.
Jag har fått löneökning under dessa tre år och jag undrar om jag eventuellt behöver söka omprövning.
Men man vill ju inte ge KFM merjobb med massa ansökningar, om min ökning inte är väsentlig.;)

Jag har gjort ett test på kfm om att räkna ut sitt förbehållsbelopp och har då valt att ha schablonskatteavdrag (får inte procentsats att funka). Då visar det att jag kan ha 800-1000kr mer i betalningsutrymme. Borde jag ansöka om omprövning?

Tacksam, om någon kan ge mig lite råd och stöd.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp