Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Omprövning av skusan

Så då bör jag lägga på 95 000kr på årslönen. Dela det på 12 månader och räkna ut skatten då man ska uppge den som ett av utgifterna. Sedan förklara i textrutan att det är övertid samt julbonus. Har jag förstått det rätt?

Dock kommer detta inte bestå nästa år och jag är säker på att jag kommer få min omprövning beviljad med ny betalplan även om det är tillfälligt. Har sparat såklart till omprövningen nu när årets inkomst är klar. Vet du om kfm kommer dela det på månader eller kommer jag betala en klumpsumma? Undrar också hur kfm tänker om man vet med sig att man i år ska tebax till det ”normala läget”. När ska man ansöka prövning om det?

Är det någon som vet om man även behöver bifoga underlag som lönespec?
Jag skickade in om omprövning när min man hade fått jobb. Uppgav min lön (min ordinarie lön som ökat en del sedan beslutet togs, tog ej med att jag ev jobbar 4 timmar övertid per månad), min skattetabell, makens uppskattade lön (han var timanställd så vi uppskattade antal timmar per månad X timpenningen) och hans skattetabell. Fick ett beslut kort därefter med info om ny betalplan som skulle börja gälla månaden efter. Behövde inte skicka in några intyg, lönespecar eller dylikt.

Jag skickade in om omprövning när min man hade fått jobb. Uppgav min lön (min ordinarie lön som ökat en del sedan beslutet togs, tog ej med att jag ev jobbar 4 timmar övertid per månad), min skattetabell, makens uppskattade lön (han var timanställd så vi uppskattade antal timmar per månad X timpenningen) och hans skattetabell. Fick ett beslut kort därefter med info om ny betalplan som skulle börja gälla månaden efter. Behövde inte skicka in några intyg, lönespecar eller dylikt.

Alltså vad jag menar är att det har varit svårt för mig att förutse hur mycket min totala inkomst skulle bli vid årets slut med julbonus. Visste inte i förväg om jag skulle närma mig en summa där det finns skäl att ansöka om omprövning. För säkerhetskull sparade jag lite och kommer nu spara på julbonuset. Nu blir jag nojig. Hur ska man göra nu?

Alltså vad jag menar är att det har varit svårt för mig att förutse hur mycket min totala inkomst skulle bli vid årets slut med julbonus. Visste inte i förväg om jag skulle närma mig en summa där det finns skäl att ansöka om omprövning. För säkerhetskull sparade jag lite och kommer nu spara på julbonuset. Nu blir jag nojig. Hur ska man göra nu?
Det är bättre att ringa din handläggare och förklara hur det ligger till och fråga hur du ska gå tillväga.

Gör en ansökan om omprövning via Kronofogdens e-tjänst. Välj ”kan betala mer” och välj ”inkomst har ökat” och beskriv allt som du har skrivit här. Skulle tro att en handläggare ringer upp och ställer lite frågor.

Tack för svar båda men usch vad nervös jag blir nu över att riskera min skuldsanering. Hur skulle du råda mig att göra @Lasseman?

Om man nu skulle veta med sig att man skulle tjäna lika mycket under nästa år och söker omprövning skulle det då vara ett problem?

Om man nu skulle veta med sig att man skulle tjäna lika mycket under nästa år och söker omprövning skulle det då vara ett problem?
Förstår inte frågan? Om du vet att du kommer att tjäna lika mycket nästa år skickar du in om omprövning och får en ny betalplan (framåt i tiden). Vad skulle vara problemet?

Tack för svar båda men usch vad nervös jag blir nu över att riskera min skuldsanering. Hur skulle du råda mig att göra @Lasseman?
Du riskerar inte din skuldsanering om DU skickar in om omprövning. Det värsta som kan hända då är att du får en ny betalplan där du ska betala mer.

Förstår inte frågan? Om du vet att du kommer att tjäna lika mycket nästa år skickar du in om omprövning och får en ny betalplan (framåt i tiden). Vad skulle vara problemet?
Tack för att du anstränger dig och svarar på mina frågor.

Jag blev allmänt nyfiken på hur folk som har skuldsanering gör när det inte vet den totala inkomstökningen förrän vid årets slut och när de vet med sig att de kommer att jobba lika mycket under kommande året och ansöker därför omprövning mot slutet av året. Reagerar då inte kfm på att man avvaktat och hur ser de på att borgenärerna gått miste om inkomsthöjning föregående år. Det var så tankarna flög i mitt huvud.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp